• Allra bäst är att ta reda på så mycket som möjligt om din nya arbetsplats innan du börjar. Då minskar risken för klavertramp. Foto: Colourbox

8 tips till dig som är ny på jobbet

Publicerad 25 september 2018, kl 14:34

Grattis till nya jobbet! Men som nyanställd finns det en hel del att tänka på. Här är åtta säkra tips som gör att du får en smidig start.

1. VAR DIG SJÄLV
Det är naturligt att vara nervös när man börjar på en ny arbetsplats. Var öppen med nervositeten – då brukar den försvinna. Påminn dig om att du är där för att arbetsgivaren ville ha just dig.

Bästa sättet att göra ett bra intryck är att slappna av och vara sig själv. Men ligg lågt med idéer och förslag första tiden, såvida du inte är anställd för att ta kommandot.

Var beredd på att det kan bli mycket information första dagarna. Var lyhörd och bearbeta den hemma på kvällen. Fokusera på det som du bedömer som viktigast. Ingen begär att du ska kunna allt från början.

2. VAR SOCIAL
Att hälsa på alla första dagen är självklart. Sannolikt får du presentera dig själv för arbetsgruppen, det behöver inte vara märkvärdigare än att du berättar kort om vem du är och vad du ska göra. Bygg kontaktnät redan från början och ha som mål att bekanta dig med nya personer varje dag. Det kan vara smart att göra minnesanteckningar om vem som är vem och vem som gör vad.

3. KÄNN IN JARGONGEN
Det tar tid att hitta sin roll i en arbetsgrupp. Det är helt okej att förhålla sig avvaktande och neutral i diskussioner till en början. Lägg hellre energi på det sociala småpratet, då tas du lättare upp i gruppen. Känn in vilken jargong som gäller och var försiktig med vad du skojar om första tiden. Fika och luncha med olika kollegor så får du snabbt en bild av vilka sociala regler som gäller.

Avvakta med att kritisera saker i verksamheten som du tycker borde förbättras. Ta upp dem vid ett senare tillfälle. Samtidigt är det ett vanligt misstag att bli avvaktande och inkännande för länge, av rädsla för att göra misstag eller trampa någon på tårna. Låt magkänslan styra när det är dags att ta plats och dela med dig av dina idéer.

4. KOM – OCH GÅ – I TID
Var noga med att komma i tid och att vara lagom ambitiös. Undvik att vara den som sist släcker kontorslampan. Om du måste jobba över kan det framstå som att du inte klarar ditt arbete. Men märker du att alla kollegorna har mycket att göra och måste jobba över – fråga om du kan hjälpa till med något.

5. TONA NED EXJOBBET
Referera inte till hur ni gjorde på din tidigare arbetsplats. Och ta inte för givet att de regler som gällde där även råder hos din nya arbetsgivare. Exempelvis kanske det inte alls är okej att göra ett ärende på arbetstid.

6. VÅGA FRÅGA
Som nyanställd förväntas du inte veta allt, så dra dig inte för nybörjarfrågor som: ”Hur gör ni det här?” eller ”Förklara, varför gör ni på det här sättet?” Att vara frågvis visar på nyfikenhet och engagemang. ”Hej, jag är ny här” är den bästa öppningsrepliken och ger dig spelrum att fråga om det mesta. Du vinner inget på att hålla inne med det du undrar.

7. KOLL PÅ ETIKETTEN
Ta reda på vad som gäller på arbetsplatsen – allra helst redan innan du börjar så att du inte trampar i klaveret det första du gör. Fråga HR eller din blivande chef om till exempel klädkoden. Kostym eller jeans? Brukar folk ha matlåda eller äter man ute?

Förhoppningsvis får du en bra introduktion om regler och villkor när du har börjat. Om inte, fråga om kollektivavtal, tjänstepension och arbetstidsförkortning. Gå igenom regler för uppförande, företagets olika policyer, vad som gäller för friskvård, säkerheten och andra viktiga rutiner.

Som nyanställd vet du inte hur mycket övertid du kommer att jobba, så förhandla inte bort övertidsersättningen, såvida inte det är ett uttryckligt krav från arbetsgivaren. (Och kom ihåg att det går att säga upp en sådan överenskommelse i efterhand.)

8. STÄM AV
Det mest optimala är om din nya arbetsgivare väntar en månad eller två med att spika förväntningar och mål. I längden vinner alla på om du tillåts ta det lite lugnt i början och kan lära känna kollegor och rutiner. Ha täta avstämningar med närmaste chef den första tiden så att ni säkerställer att du gör rätt saker och presterar enligt förväntningarna.

Ola Rennstam
Ola Rennstam
[email protected]
Lediga jobb
  • Läs även...

    Konsten att höja din lön

    Visa hur du bidrar till företagets framgångar. Det är bästa tipset för att få ut så mycket som möjligt när årets lönepott ska fördelas.

  • Läs även...

    5 tips för bättre möten

    De kan vara inspirerande, roliga, kreativa och ibland alldeles nödvändiga. Men lika ofta, om inte oftare, upplevs de som långa, ineffektiva och meningslösa. Vad vi pratar om? Möten så klart.

  • Läs även...

    PR-branschen kräver jämställda och trygga anställningar

    Nu har Metoo-rörelsen kommit till PR- och kommunikationsbranschen där över 2 000 kvinnor protesterar mot trakasserier och sexism. Unionen uppmanar medlemmar i branschen att bilda fackklubb och att kräva kollektivavtal.

  • Läs även...

    Bra kollegor viktigare än hög lön

    Trevliga kollegor och en bra chef är viktigare än hög lön för att vi ska trivas på jobbet. Det visar en färsk undersökning från Manpower.

  • Läs även...

    Branscherna där man bråkar mest

    Det bråkas en del inom detaljhandeln. Men det gör man även inom grossist- och transportbranschen. Däremot är konflikterna färre inom fastighetsförvaltning, visar en ny undersökning.

  • Läs även...

    Fick sparken på mejl efter att ha sagt upp sig

    Två bröder som sagt upp sig från ett taksaneringsföretag för att jobba hos en konkurrent, blev avskedade och anklagade för bensinstöld under uppsägningstiden. Unionen stämmer nu arbetsgivaren för ena broderns räkning.

Nyhetsbrev

Prenumerera

Håll dig uppdaterad med färska nyheter från Kollega.