Kollegas nyhetsbrev
Är du Unionenmedlem? Prenumererar du inte redan på Kollegas utmärkta nyhetsbrev? Du registrerar dig via länken nedan, och får Kollegas bästa nyheter och tips direkt i din inkorg!
Är du Unionenmedlem? Prenumererar du inte redan på Kollegas utmärkta nyhetsbrev? Du registrerar dig via länken nedan, och får Kollegas bästa nyheter och tips direkt i din inkorg!
De flesta av oss har perioder när det är tufft att gå till jobbet. Det kan exempelvis handla om stress, tristess eller konflikter i arbetsgruppen. Om problemen är kortvariga klarar vi oftast av dem bra, men att under lång tid ha det tufft på jobbet sliter allvarligt på hälsan.
Den amerikanska tidningen Huffington Post har gått igenom forskning om hur stress och vantrivsel på jobbet påverkar oss. Listan visar tydligt att det är förenat med stor fara att inte ta sin jobbsituation på allvar.
Ett av de vanligaste tecknen på att man har det tufft på jobbet är att man antingen har svårt att somna eller vaknar för tidigt.
Musklerna spänns hos den som upplever att arbetsplatsen är ett farligt ställe. Spända muskler kan i sin tur leda till huvudvärk.
Vid hotfulla situationer flödar adrenalin och andra stresshormoner genom kroppen.
– Vi är hela tiden på spänn, redo att reagera på en obehaglig chef eller medarbetare, säger psykologen Monique Reynolds till tidningen.
Att exempelvis skriva mejl med spända axlar och käkar kan orsaka smärtor i musklerna.
Den som redan har psykiska problem riskerar att bli sämre av stress och orättvisor på jobbet. En forskningsgenomgång från 2012 fann samband mellan orättvisor på arbetsplatser och depressioner och överätande.
Kronisk stress ger sämre immunförsvar, vilket exempelvis kan leda till ständiga förkylningar.
Att ta med sig jobbet hem och att hela tiden känna sig stressad kan ge minskad sexlust.
– Vi måste känna oss avkopplade för att kunna känna lust. Dessutom uppger många att de inte har tid att ha sex, säger Monique Reynolds.
Att ha det tufft på jobbet kan leda till en typ av trötthet som inte försvinner trots att man sover. Och risken är att tröttheten blir till en ond spiral.
– Du känner dig slutkörd för att du har jobbat för mycket och du jobbar för mycket för att du känner dig slutkörd, säger Jeffrey Pfeffer, forskare vid Stanford university.
Matsmältningsbesvär, förstoppning och uppblåsthet kan hänga samman med stress.
Långvarig stress leder till ökad utsöndring av kortisol. Det kan i sin tur leda till ökad hunger vilket kan göra att vi äter för mycket.
Frågan är då om det finns något vi kan göra åt problemen? Jodå, forskarna som Huffington Post har pratat med uppmanar alla att se till att hitta tid för återhämtning och att försöka förändra sitt sätt att tänka på jobbet. Men ibland räcker inte det. Enligt Jeffrey Pfeffer kan enda vägen ut vara att säga upp sig.
– Man måste åtgärda grundproblemet, inte bara symptomen, säger han.
Smuts, dålig lukt och pappershanddukar som växer på hög i en överfylld papperskorg.
Hygienen på jobbtoaletten handlar inte bara om renlighet. Den påverkar också hur människor upplever sin arbetsplats och i förlängningen hur de trivs och hur länge de väljer att stanna kvar.
För att få en bild av statusen på toaletter på arbetsplatser och i offentliga miljöer har Tork, ett varumärke inom det globala hygien- och hälsoföretaget Essity, ställt frågor till cirka tusen personer i Sverige. Drygt 600 av de tillfrågade arbetade på kontor.
*Två av tre (66 procent) kontorsanställda anser att arbetsplatsens toaletter sällan eller aldrig lever upp till deras förväntningar.
*Nästan en fjärdedel (24 procent) uppger att de har avstått från att använda toaletten trots att de behövde.
*Fyra av tio (40 procent) säger att de spenderat mindre tid på jobbet till följd av dåliga toalettupplevelser.
Arbetsmiljöverket ska nästa år börja följa upp de föreskrifter om utformningen av arbetsplatser (AFS 2023:12), som trädde i kraft den 1 januari 2025. Hur toaletterna utformas och hur tillgängliga de är hör till det föreskrifterna reglerar. Men också i vilket skick de är.
– I arbetsmiljölagen och i våra föreskrifter står att det ska vara en god arbetsmiljö på arbetsplatsen, det gäller även i alla toalettutrymmen, säger Ewa Krynicka Storskog, arkitekt och handläggare på Arbetsmiljöverket.
Hur stor toaletten på en arbetsplats ska vara finns det föreskrifter som reglerar – men inte att det måste finnas toapapper och tvål.
Att det finns tvål är en förutsättning för att kunna förebygga smittspridning
– Man får utgå från att det i begreppet en god arbetsmiljö också ingår tvål och toapapper. Men föreskrifterna är inte specificerade på den detaljnivån. Att det finns tvål är ju också en förutsättning för att kunna förebygga smittspridning.
Till en god arbetsmiljö på toaletten räknar Ewa Krynicka Storskog även pappershanddukar, papperskorg, bägare för dricksvatten, klädkrok, spegel och sophink för sanitetsbindor och liknande.
Underhållet av toalettutrymmen är väldigt viktigt, understryker Ewa Krynicka Storskog. Hur ofta de behöver städas beror till viss del på verksamhetens art. Här måste varje arbetsgivare göra en riskbedömning och skapa tydliga rutiner för städningen.
– Har någon allergier kan toaletterna behöva städas oftare, men det står inte i föreskrifterna exakt hur ofta.
Att toalettmiljön är ren och välkomnande är viktigt för hur bra människor presterar på jobbet, menar Ewa Krynicka Storskog.
– Oroar man sig inför sina toalettbesök kan det skapa stress och ta fokus från arbetet. Känner man att man inte kan gå så ofta som man behöver kanske man dricker för lite och då finns en risk att man även drabbas medicinskt.
Kollega berättade nyligen om en Unionenmedlem som fick avdrag på sin lön för toalettbesök. Arbetsgivaren, en kaféägare i centrala Göteborg, ansåg att medarbetaren tillbringade för lång tid på toaletten.
Unionen har stämt arbetsgivaren, som även bedrev omfattande kameraövervakning av personalen.
– Alla medarbetare har rätt att gå på toaletten på betald arbetstid. Man går när man behöver, några regler om hur många eller långa besöken får vara finns inte, säger Ewa Krynicka Storskog.
En toalett på 15 arbetstagare är ett allmänt riktmärke. Den ska vara avskild från övrig verksamhet och inte ha direkt förbindelse med matutrymme, men ändå ligga i närheten av platsen där arbetet utförs, pausutrymmen, och tvättutrymmen. Toaletten ska ha en låsbar dörr.
En tillgänglig toalett ska rymma en rullstol. Toaletten ska ha en fri golvyta på minst 2,2 x 2,2 meter och en dörröppning som är 0,8 meter. Larm och kontrastmarkeringar bör finnas.
Om arbetsplatsen består av flera våningar ska det finnas minst en toalett på varje våningsplan. Ingen ska behöva gå till en annan våning eller byggnad för ett toabesök.
Alla medarbetare har rätt att på betald arbetstid gå på toaletten när de behöver. Det är inte reglerat i antal eller hur långa toalettbesöken kan vara.
Utformningen av toaletter arbetsplats regleras i Arbetsmiljöverkets föreskrift AFS 2023:12.
Källa: Arbetsmiljöverket