Hoppa till huvudinnehåll
A-kassa

Fler polisanmäls för fusk med a-kassan

Förra året polisanmälde Unionens a-kassa 311 personer för bidragsbrott. De senaste åren har antalet anmälningar ökat kraftigt.
– Vi har en starkare kontroll nu jämfört med tidigare, säger Harald Petersson, chef för Unionens a-kassa.
David Österberg Publicerad 19 april 2023, kl 09:03
Uniformerad polis vid ett skrivbord med dator. Läser en lagbok.
Förra året polisanmälde Unionens a-kassa 311 personer för bidragsbrott. De senaste åren har antalet anmälningar ökat kraftigt. Foto: Fredrik Sandberg/TT.

Varje år betalar Unionens a-kassa ut flera miljarder kronor i a-kassa. De allra flesta som får ersättning har rätt till den, men a-kassan gör också felaktiga utbetalningar. De beror ofta på misstag, okunskap eller på att det är svårt för arbetslösa att redovisa korrekt. Om a-kassan anser att en person fått pengar felaktigt kräver a-kassan att pengarna betalas tillbaka.

Enligt Inspektionen för arbetslöshetsförsäkringen, IAF, var de upptäckta felaktigt utbetalda ersättningarna från Sveriges a-kassor 208 miljoner kronor mellan januari och november förra året. Unionens a-kassa stod för 33 miljoner kronor av dem.

A-kassan polisanmäler brott

Det händer också att personer fuskar medvetet. Det handlar till exempel om personer som påstår att de är arbetslösa trots att de jobbar, är föräldralediga eller studerar. I sådana fall gör a-kassan en polisanmälan för bidragsbrott. De senaste åren har antalet polisanmälningar ökat kraftigt (se faktaruta).

– Vi har en starkare kontroll nu jämfört med tidigare och får fler underrättelser från andra myndigheter, exempelvis Skatteverket. Vi har också blivit säkrare och mer träffsäkra i våra bedömningar, vilket bland annat visar sig när ärendena går till domstol, säger Harald Petersson, chef för Unionens a-kassa.

Vad beror de felaktiga utbetalningarna på?

– En anledning är att arbetslöshetsförsäkringen är så komplicerad att det är svårt att lämna rätt uppgifter. På så sätt kan man säga att försäkringen föder fusk. Nu finns ett förslag till ett nytt regelverk baserat på inkomst i stället för arbetad tid och det kommer underlätta mycket. Vi kan också se att människor upplever att de måste rapportera fel för att få ekonomin att gå ihop. När man får ett jobb finns ofta ett glapp innan man får sin första lön och det förekommer att folk fuskar med tidrapporteringen för att kunna betala hyran.

"Svårt att fuska"

2016 gjorde Unionens a-kassa 84 polisanmälningar. Förra året polisanmäldes 311 personer. Det är visserligen en minskning jämfört med 2021, men då var också antalet ersättningstagare betydligt fler (60 000 mot förra årets 40 000).

Antalet polisanmälningar i förhållande till antalet ersättningstagare är dock få.

– Vår kontroll är så pass bra att det är svårt att fuska till sig ersättning, säger Harald Petersson.

Antalet polisanmälningar om bidragsbrott

2016: 84

2017: 145

2018: 150

2019: 207

2020: 243     

2021: 321     

2022: 311

A-kassa

Fyra månaders väntan på pengar från Unionens a-kassa

Stefan Eriksson från Borlänge och Maria Thorstensson från Göteborg har båda väntat i flera månader på pengar från Unionens a-kassa.
Lina Björk Publicerad 25 april 2024, kl 10:26
fasaden på Unionens a-kassa, sedlar och mynt
Unionens a-kassa har haft långa handläggningstider under hela förra året. Stefan Eriksson fick vänta fyra månader på pengar. Foto: Mats Thorén/Shutterstock

De ringer och kopplas bort. De ringer igen och kopplas bort. 
Så beskriver medlemmar i Unionens a-kassa gången när de försöker få tag på sin handläggare för att få reda på när ersättning kan betalas ut. 

Maria Thorstensson skickade in sina papper till Unionens a-kassa i början av januari. På inloggat läge stod det att ärendet var ”under handläggning” men sedan hände ingenting. 

 – Jag blev skogstokig. Det gick inte att komma fram och när någon svarade bollades jag runt mellan olika personer. De beklagade bara att handläggningstiderna var långa, säger hon. 

Unionens a-kassa har dragits med långa handläggningstider under större delen av förra året. Till jul såg det bättre ut, men nu får den som väntar på ersättning ha tålamod i genomsnitt sju veckor. Det är längst av alla landets a-kassor. Och många medlemmar har väntat betydligt längre än så. 

– Det är ett helvete och en stress. Jag har maxat mina kreditkort och hade det inte löst sig så hade jag behövt låna pengar av vänner och bekanta. Men jag tänker på dem som står själva, hur går det för dem?
 

Unionens a-kassa JO-anmäld

Maria Thorstensson fick till slut besked efter 13 veckors väntan. Stefan Eriksson fick vänta fyra månader. Han skickade in sitt arbetsgivarintyg i slutet av december, innan julledigheten. Hans arbetsgivare ansåg att det var bättre så att Stefan skulle slippa vänta på a-kassa. Även hans ärende fick titeln ”under handläggning” på myndighetens hemsida och på mejl svarade a-kassan att inget fanns att komplettera. Men sedan hände ingenting. 

Stefan Eriksson

– När jag sedan ringde och undrade vad som händer sa de att jag inte hade skickat in något arbetsgivarintyg. När jag påtalade att jag gjort det berättade de att man inte fick ställa ut det i förtid. De hade de ju kunnat säga direkt, säger han. 

Efter det fick Stefan Eriksson svårt att få tag på sin handläggare. Han fortsatte att ringa till växeln och hamnade i kö. Han har nu valt att anmäla Unionens a-kassa till Justitieombudsmannen. 

Efter att han blev uppsagd från sitt jobb har han sex månaders uppsägningslön. Det räcker en bit, men inte hur länge som helst. 

– Jag räknade med att klara mig till april, men sedan var det stopp. Att vänta fyra månader och med det besvär som a-kassan orsakat. Det är oacceptabelt, säger Stefan Eriksson. 

Hur ser förtroendet för Unionens a-kassa ut?

– Förtroendet är noll. Jag förstår inte att man kan behandla människor på det här sättet. 

Harald Peterson
Foto: Mattias Lindbäck

Enligt Harald Petersson som är kassaföreståndare på Unionens a-kassa har man aktivt arbetat med att få ned handläggningstiderna. Bland annat genom att anställa fler handläggare. 

– Vi får successivt in fler medarbetare som har utbildats och förstärker verksamheten. Vi har en utbildning på gång i Malmö och på vårt nya kontor i Örebro för medarbetare som började i mars. Så vi går mot en stabilare bemanning på sikt, säger han. 

 

Svårt få kontakt med Unionens a-kassa

För att frigöra tid för handläggningen av ärenden har Unionens a-kassa begränsat telefontiden till en timme om förmiddagen, för att nå sin utredare. Det har gjort det svårt att komma fram då många ringer samtidigt. 

–  Vi är medvetna om att det är köer i telefonväxeln. Vi har telefontid utöver det, där vi har externt stöd för att öka tillgängligheten. Sedan finns alltid möjligheten att skriva till oss i en inloggad miljö. Vi har också en chat som är bemannad under stora delar av dagen, säger Harald Peterson.  

Unionens a-kassa har ett pågående tillsynsärende hos Inspektionens för arbetslöshetsförsäkringen (IAF) på grund av de långa handläggningstiderna.