Hoppa till huvudinnehåll
A-kassa

Mildare a-kasseregler för företagare

Regeringen ändrar regler för att underlätta för egenföretagare i kris. Nu får företagare exempelvis uppdatera sociala medier och hålla igång kund- och leverantörskontakter, utan att förlora sin a-kassa.
Oscar Broström Publicerad 3 maj 2021, kl 10:26
 Fanni Olin Dahl / TT, Fredrik Sandberg / TT
Från och med den 1 juni får företagare på a-kassa vidta vissa marknadsföringsåtgärder, exempelvis i sociala medier. Fanni Olin Dahl / TT, Fredrik Sandberg / TT

Coronapandemin har varit tuff för många egenföretagare.

I en tidigare undersökningen från Unionen uppgav sex av tio att de tappat minst 30 procent av sina intäkter. 45 procent trodde att de skulle tvingas gå i konkurs inom sex månader (undersökningen gjordes sommaren 2020).

Läs mer: Egenföretagare riskerar konkurs: ”Det tog tvärstopp”

Många företagare har därför behövt vända sig till a-kassan.

Det i sin tur har betytt att företaget har tvingats bli vilande, eftersom reglerna för arbetslöshetsersättningen är tydliga med att du som företagare måste upphöra med all näringsverksamhet för att få a-kassa. Något som bland annat TCO, där Unionen ingår, varit kritiskt till.

Läs mer: TCO vill se ändrade regler för arbetslösa egenföretagare

Regeringen ändrar nu tillfälligt dessa regler. Från och med den 1 juni får företagare på a-kassa vidta vissa marknadsföringsåtgärder. Det innebär i praktiken att de kan ha kund- och leverantörskontakter, samt uppdatera sin webbplats eller sina sociala medier.

Ändringen gäller endast för de företagare som ämnar återuppta sin verksamhet vid ett senare tillfälle. De nya reglerna föreslås gälla till den 31 december i år.

A-kassa

Fyra månaders väntan på pengar från Unionens a-kassa

Stefan Eriksson från Borlänge och Maria Thorstensson från Göteborg har båda väntat i flera månader på pengar från Unionens a-kassa.
Lina Björk Publicerad 25 april 2024, kl 10:26
fasaden på Unionens a-kassa, sedlar och mynt
Unionens a-kassa har haft långa handläggningstider under hela förra året. Stefan Eriksson fick vänta fyra månader på pengar. Foto: Mats Thorén/Shutterstock

De ringer och kopplas bort. De ringer igen och kopplas bort. 
Så beskriver medlemmar i Unionens a-kassa gången när de försöker få tag på sin handläggare för att få reda på när ersättning kan betalas ut. 

Maria Thorstensson skickade in sina papper till Unionens a-kassa i början av januari. På inloggat läge stod det att ärendet var ”under handläggning” men sedan hände ingenting. 

 – Jag blev skogstokig. Det gick inte att komma fram och när någon svarade bollades jag runt mellan olika personer. De beklagade bara att handläggningstiderna var långa, säger hon. 

Unionens a-kassa har dragits med långa handläggningstider under större delen av förra året. Till jul såg det bättre ut, men nu får den som väntar på ersättning ha tålamod i genomsnitt sju veckor. Det är längst av alla landets a-kassor. Och många medlemmar har väntat betydligt längre än så. 

– Det är ett helvete och en stress. Jag har maxat mina kreditkort och hade det inte löst sig så hade jag behövt låna pengar av vänner och bekanta. Men jag tänker på dem som står själva, hur går det för dem?
 

Unionens a-kassa JO-anmäld

Maria Thorstensson fick till slut besked efter 13 veckors väntan. Stefan Eriksson fick vänta fyra månader. Han skickade in sitt arbetsgivarintyg i slutet av december, innan julledigheten. Hans arbetsgivare ansåg att det var bättre så att Stefan skulle slippa vänta på a-kassa. Även hans ärende fick titeln ”under handläggning” på myndighetens hemsida och på mejl svarade a-kassan att inget fanns att komplettera. Men sedan hände ingenting. 

Stefan Eriksson

– När jag sedan ringde och undrade vad som händer sa de att jag inte hade skickat in något arbetsgivarintyg. När jag påtalade att jag gjort det berättade de att man inte fick ställa ut det i förtid. De hade de ju kunnat säga direkt, säger han. 

Efter det fick Stefan Eriksson svårt att få tag på sin handläggare. Han fortsatte att ringa till växeln och hamnade i kö. Han har nu valt att anmäla Unionens a-kassa till Justitieombudsmannen. 

Efter att han blev uppsagd från sitt jobb har han sex månaders uppsägningslön. Det räcker en bit, men inte hur länge som helst. 

– Jag räknade med att klara mig till april, men sedan var det stopp. Att vänta fyra månader och med det besvär som a-kassan orsakat. Det är oacceptabelt, säger Stefan Eriksson. 

Hur ser förtroendet för Unionens a-kassa ut?

– Förtroendet är noll. Jag förstår inte att man kan behandla människor på det här sättet. 

Harald Peterson
Foto: Mattias Lindbäck

Enligt Harald Petersson som är kassaföreståndare på Unionens a-kassa har man aktivt arbetat med att få ned handläggningstiderna. Bland annat genom att anställa fler handläggare. 

– Vi får successivt in fler medarbetare som har utbildats och förstärker verksamheten. Vi har en utbildning på gång i Malmö och på vårt nya kontor i Örebro för medarbetare som började i mars. Så vi går mot en stabilare bemanning på sikt, säger han. 

 

Svårt få kontakt med Unionens a-kassa

För att frigöra tid för handläggningen av ärenden har Unionens a-kassa begränsat telefontiden till en timme om förmiddagen, för att nå sin utredare. Det har gjort det svårt att komma fram då många ringer samtidigt. 

–  Vi är medvetna om att det är köer i telefonväxeln. Vi har telefontid utöver det, där vi har externt stöd för att öka tillgängligheten. Sedan finns alltid möjligheten att skriva till oss i en inloggad miljö. Vi har också en chat som är bemannad under stora delar av dagen, säger Harald Peterson.  

Unionens a-kassa har ett pågående tillsynsärende hos Inspektionens för arbetslöshetsförsäkringen (IAF) på grund av de långa handläggningstiderna.