Hoppa till huvudinnehåll
A-kassa

Problem med arbetsgivare som vägrar intyg

Tom Arnoldssons förre arbetsgivare vägrade lämna ifrån sig ett arbetsgivarintyg efter att man avslutat hans provanställning. Utan intyg är det inte helt kört att få a-kassa, men det tar längre tid och är krångligare.
Johanna Rovira Publicerad 17 januari 2022, kl 06:00
Unionens a-kassa och person som skriver under intyg
Unionens rådgivare tog emot 700 frågor om arbetsgivarintyg förra året Foto: Ola Rennstam och Shutterstock

När Unionenmedlemmen Tom Arnoldsson fick chansen att jobba med att reparera generatorer sade han upp sig från sitt fasta arbete och tackade ja till provanställning. Allt var kanske inte frid och fröjd på det nya jobbet, men när den sex månader långa provanställningen började närma sig sitt slut fick Tom en uppmuntrande dunk i ryggen och en flaska whisky av sin arbetsgivare.

Tom Arnoldsson
Tom Arnoldsson

  Jag skulle just gå på semester och chefen berättade för mig hur duktig han tyckte att jag var. Det kändes väldigt bra att få sådant beröm, säger Tom Arnoldsson.

En vecka senare, under Tom Arnoldssons semester, ringde chefen och avbröt provanställningen.

– Jag ifrågasatte beslutet, men då blev chefen irriterad.

Bad om arbetsgivarintyg

Tom Arnoldsson bad både muntligen och skriftligen om att få det arbetsgivarintyg som behövs för att få a-kassa. Tidigare hade han fått ligga på för att få ut både anställningsavtal och lönespecifikationer.

Men något arbetsgivarintyg dök aldrig upp, trots att både Unionens ombudsman Thomas Fahrenholz och a-kassan upprepade gånger krävde att arbetsgivaren skulle lämna ifrån sig intyget.

 Så där stod jag fyra månader senare utan arbetsgivarintyg och utan a-kassa.

 Det hade upptäckts fel i mina lönespecifikationer och ombudsmannen hjälpte mig att få ut de pengar som saknades, så jag antar att arbetsgivaren var ovillig att lämna ut arbetsgivarintyg för att han kände sig tillrättavisad, säger Tom Arnoldsson.

Tidsödande problem

Enligt ombudsmannen Thomas Fahrenholz på Unionen Uppland, är Tom Arnoldsson långt ifrån ensam om att få problem med a-kassan på grund av uteblivet arbetsgivarintyg.

– Vi på Unionen lägger ner mycket tid på att hjälpa medlemmar genom att jaga och truga arbetsgivare som är ointresserade av att göra rätt för sig.

Han efterlyser påtryckningsmedel att ta till mot de arbetsgivare som struntar i sin skyldighet att fixa fram intyg.

 Det är naturligtvis inte populärt att ge facken ökad möjlighet att kräva arbetsgivare på skadestånd, men vi behöver verkligen ett verktyg för att kunna hjälpa de medlemmar som hamnar i kläm på grund av ovilja från arbetsgivarnas sida.

Förslag om straff

Anette Ben Naceur, försäkringsansvarig på Unionens a-kassa, påpekar att det i utredningen till ett nytt regelverk för arbetslöshetsförsäkringen finns förslag om förstärkt skyldighet under straffansvar för arbetsgivare som struntar i intyget.

 Däremot står det inget om vilket straff, säger hon.

Anette Ben Naceur menar att flertalet arbetsgivare trots allt lämnar ut intyg.

– Det finns en skyldighet för arbetsgivare att lämna ut intyg, men även om man inte får ut arbetsgivarintyg är det inte helt kört att få a-kassa. Men det blir krångligare, säger Anette Ben Naceur.

Det finns alltså andra sätt att styrka sin rätt till a-kassa på, till exempel genom att visa upp, uppsägningsbesked och lönespecifikationer. Numer finns det också möjlighet för a-kassan att hämta ut uppgifter från Skatteverket.

Sparade lönespecifikationer

Thomas Fahrenholz kunde till sist hjälpa Tom Arnoldsson att få ut sin a-kassa tack vare att Tom sparat lönespecifikationerna.

 Det är inte alltid medlemmen tänkt på att spara lönespecifikationer för tolv månader, i synnerhet inte om man haft flera anställningar under tiden. Dessutom är många lönespecifikationer bristfälliga och uträkningen kanske inte blir lika exakt som om man haft ett arbetsgivarintyg att tillgå, säger Thomas Fahrenholz.

Tom Arnoldsson tycker inte att det ska behöva vara så krångligt och ta sådan tid att få a-kassa, men är nöjd över att det till slut löste sig. 

 När man varit med om något sådant här förstår man ändå vikten av att vara med i facket, säger han.

Många frågor om arbetsgivarintyg

Förra året fick Unionens rådgivning 700 frågor om arbetsgivarintyg, vilket är något färre än år 2020 då det kom in närmare 1000 frågor.

A-kassa

Fyra månaders väntan på pengar från Unionens a-kassa

Stefan Eriksson från Borlänge och Maria Thorstensson från Göteborg har båda väntat i flera månader på pengar från Unionens a-kassa.
Lina Björk Publicerad 25 april 2024, kl 10:26
fasaden på Unionens a-kassa, sedlar och mynt
Unionens a-kassa har haft långa handläggningstider under hela förra året. Stefan Eriksson fick vänta fyra månader på pengar. Foto: Mats Thorén/Shutterstock

De ringer och kopplas bort. De ringer igen och kopplas bort. 
Så beskriver medlemmar i Unionens a-kassa gången när de försöker få tag på sin handläggare för att få reda på när ersättning kan betalas ut. 

Maria Thorstensson skickade in sina papper till Unionens a-kassa i början av januari. På inloggat läge stod det att ärendet var ”under handläggning” men sedan hände ingenting. 

 – Jag blev skogstokig. Det gick inte att komma fram och när någon svarade bollades jag runt mellan olika personer. De beklagade bara att handläggningstiderna var långa, säger hon. 

Unionens a-kassa har dragits med långa handläggningstider under större delen av förra året. Till jul såg det bättre ut, men nu får den som väntar på ersättning ha tålamod i genomsnitt sju veckor. Det är längst av alla landets a-kassor. Och många medlemmar har väntat betydligt längre än så. 

– Det är ett helvete och en stress. Jag har maxat mina kreditkort och hade det inte löst sig så hade jag behövt låna pengar av vänner och bekanta. Men jag tänker på dem som står själva, hur går det för dem?
 

Unionens a-kassa JO-anmäld

Maria Thorstensson fick till slut besked efter 13 veckors väntan. Stefan Eriksson fick vänta fyra månader. Han skickade in sitt arbetsgivarintyg i slutet av december, innan julledigheten. Hans arbetsgivare ansåg att det var bättre så att Stefan skulle slippa vänta på a-kassa. Även hans ärende fick titeln ”under handläggning” på myndighetens hemsida och på mejl svarade a-kassan att inget fanns att komplettera. Men sedan hände ingenting. 

Stefan Eriksson

– När jag sedan ringde och undrade vad som händer sa de att jag inte hade skickat in något arbetsgivarintyg. När jag påtalade att jag gjort det berättade de att man inte fick ställa ut det i förtid. De hade de ju kunnat säga direkt, säger han. 

Efter det fick Stefan Eriksson svårt att få tag på sin handläggare. Han fortsatte att ringa till växeln och hamnade i kö. Han har nu valt att anmäla Unionens a-kassa till Justitieombudsmannen. 

Efter att han blev uppsagd från sitt jobb har han sex månaders uppsägningslön. Det räcker en bit, men inte hur länge som helst. 

– Jag räknade med att klara mig till april, men sedan var det stopp. Att vänta fyra månader och med det besvär som a-kassan orsakat. Det är oacceptabelt, säger Stefan Eriksson. 

Hur ser förtroendet för Unionens a-kassa ut?

– Förtroendet är noll. Jag förstår inte att man kan behandla människor på det här sättet. 

Harald Peterson
Foto: Mattias Lindbäck

Enligt Harald Petersson som är kassaföreståndare på Unionens a-kassa har man aktivt arbetat med att få ned handläggningstiderna. Bland annat genom att anställa fler handläggare. 

– Vi får successivt in fler medarbetare som har utbildats och förstärker verksamheten. Vi har en utbildning på gång i Malmö och på vårt nya kontor i Örebro för medarbetare som började i mars. Så vi går mot en stabilare bemanning på sikt, säger han. 

 

Svårt få kontakt med Unionens a-kassa

För att frigöra tid för handläggningen av ärenden har Unionens a-kassa begränsat telefontiden till en timme om förmiddagen, för att nå sin utredare. Det har gjort det svårt att komma fram då många ringer samtidigt. 

–  Vi är medvetna om att det är köer i telefonväxeln. Vi har telefontid utöver det, där vi har externt stöd för att öka tillgängligheten. Sedan finns alltid möjligheten att skriva till oss i en inloggad miljö. Vi har också en chat som är bemannad under stora delar av dagen, säger Harald Peterson.  

Unionens a-kassa har ett pågående tillsynsärende hos Inspektionens för arbetslöshetsförsäkringen (IAF) på grund av de långa handläggningstiderna.