Hoppa till huvudinnehåll
A-kassa

Unionens a-kassa: "Vi hanterar dessa ärenden bra"

Graden av självständighet avgör om man ses som anställd eller företagare. Unionens a-kassa tycker att fallen med egenanställningar är svårbedömda, men att de behandlas rättssäkert.
Ola Rennstam Publicerad 8 juni 2017, kl 06:01
Kollega
Kollega

Unionens a-kassa kommenterar inte enskilda fall, men intygar att man ser en klar ökning av antalet ärenden med egenanställningar. De är ofta svårbedömda och komplicerade.

Läs mer: Egenanställd kan förlora a-kassa

– De tar lång tid, kräver mycket diskussioner och vi måste begära in många uppgifter. Ofta blir det en vågskålsbedömning där vi tittar på de faktiska omständigheterna för att avgöra om vi ska tillämpa regelverket för anställda eller för företagare, förklarar Anna-Lena Leksell, försäkringsansvarig på Unionens a-kassa.

Läs mer: Egenföretagare? Se upp med a-kassan!

A-kassan tittar särskilt på förhållandet till uppdragsgivaren och hur arbetet utförts. Om uppdragsgivaren till exempel har kontroll över en uppdragstagares arbetstid, om personen använder uppdragsgivarens verktyg och blir ersatt per timme, då liknar förhållandet i stora drag en anställning.

Trots att en person varken har företag eller f-skatt kan man alltså ändå bli klassad som företagare?
– Ja, man kan hamna i den kategorin där vi tillämpar reglerna om företag. Det som är helt klart är att vi inte betraktar Frilans Finans som arbetsgivare, de används bara för att fakturera uppdragsgivaren. Om jag till exempel vill anlita en scenograf så kontaktar jag inte Frilans Finans utan den här scenografen direkt.

Några råd till uppdragstagare som vill undvika problem vid arbetslöshet?
– Jag vet inte om de hamnar i kläm bara för att de inte får ersättning. Om någon får in för lite jobb i sitt företag är inte tanken att staten ska gå in och stötta en olönsam verksamhet genom a-kassa. Då uppstår en snedvriden konkurrenssituation. Om säsongen tar slut och uppdragen minskar finns alltid möjligheten att lägga verksamheten vilande och ta upp den igen senare.

Vissa hävdar att arbetslöshetsförsäkringen inte har hängt med i utvecklingen på arbetsmarknaden. Bör regelverket förtydligas kring egenanställningar och uppdragstagare?
– Förtydliganden av lagar och praxis är alltid bra. Det är ett faktum att vissa yrkesgrupper har svårt att få anställning i dag, de som tidigare var arbetsgivare är numera uppdragsgivare.

Läs mer: Allt fler är egenanställda

Med anledning av det ökande antalet egenanställningar gjorde IAF, Inspektionen för arbetslöshetsförsäkringen, en undersökning förra året av hur landets a-kassor ser på situationen. Enligt rapporten upplever många kassor svårigheter i bedömningen om en uppdragstagare ska anses vara självständig eller osjälvständig. Kassorna ansåg att regelverket borde förtydligas. De menade också att rättspraxis spretar och att det finns för få vägledande domar.

– Det finns kammarrättsdomar som pekar åt olika håll. Ju fler domar, desto mer information får vi om hur vi ska tänka. Jag tycker att vi hanterar dessa ärenden bra. Det viktiga är att vi gör en rättssäker bedömning, det finns inget tyckande i det här, säger Anna-Lena Leksell.

Men förtydligande av regelverket lär dröja. Slutsatsen i IAF:s rapport är att antalet uppdragstagarärenden är för få för att en ändring av lagen ska vara motiverad.

Antalet ärenden med olika typer av uppdragstagare uppskattas till 2 400 under 2015. Antalet förväntas öka med tio procent de kommande åren och a-kassorna befarar att rättspraxis kan komma att bli mer tillåtande mot egenanställningsbolag, vilket ytterligare kan öka svårigheten i handläggningen.

Läs mer: Kan man plugga med a-kassa?

OSJÄLVSTÄNDIG UPPDRAGSTAGARE

Det finns ingen särskild reglering för uppdragstagare i lagen om arbetslöshetsförsäkring. I a-kassornas bedömning av rätten till ersättning är uppdragstagaren antingen företagare eller arbetstagare. Det viktigaste kriteriet vid bedömningen är uppdragstagarens självständighet till uppdragsgivaren.

För att en uppdragstagare ska anses osjälvständig och ha rätt till ersättning, säger reglerna bland annat att man enbart får ställa sin arbetskraft till förfogande, bara ha en eller möjligen två uppdragsgivare och utföra uppdraget på en plats som uppdragsgivaren bestämmer.

SÅ FUNKAR EN EGENANSTÄLLNING
Juridiskt sett finns inte begreppet egenanställning. Är man anställd av ett egenanställningsföretag är man normalt visstidsanställd, anlitad för en viss tid eller för ett visst arbete.

Egenanställning har funnits i Sverige sedan tidigt 90-tal. År 2016 var 34 000 personer egenanställda i Sverige. Det är en ökning med 35 procent sedan året innan. Många av dem har dock även en traditionell anställning på hel- eller deltid.

Egenanställningsföretaget tar oftast betalt i procent av det belopp som den anställda fakturerar.

A-kassa

Fyra månaders väntan på pengar från Unionens a-kassa

Stefan Eriksson från Borlänge och Maria Thorstensson från Göteborg har båda väntat i flera månader på pengar från Unionens a-kassa.
Lina Björk Publicerad 25 april 2024, kl 10:26
fasaden på Unionens a-kassa, sedlar och mynt
Unionens a-kassa har haft långa handläggningstider under hela förra året. Stefan Eriksson fick vänta fyra månader på pengar. Foto: Mats Thorén/Shutterstock

De ringer och kopplas bort. De ringer igen och kopplas bort. 
Så beskriver medlemmar i Unionens a-kassa gången när de försöker få tag på sin handläggare för att få reda på när ersättning kan betalas ut. 

Maria Thorstensson skickade in sina papper till Unionens a-kassa i början av januari. På inloggat läge stod det att ärendet var ”under handläggning” men sedan hände ingenting. 

 – Jag blev skogstokig. Det gick inte att komma fram och när någon svarade bollades jag runt mellan olika personer. De beklagade bara att handläggningstiderna var långa, säger hon. 

Unionens a-kassa har dragits med långa handläggningstider under större delen av förra året. Till jul såg det bättre ut, men nu får den som väntar på ersättning ha tålamod i genomsnitt sju veckor. Det är längst av alla landets a-kassor. Och många medlemmar har väntat betydligt längre än så. 

– Det är ett helvete och en stress. Jag har maxat mina kreditkort och hade det inte löst sig så hade jag behövt låna pengar av vänner och bekanta. Men jag tänker på dem som står själva, hur går det för dem?
 

Unionens a-kassa JO-anmäld

Maria Thorstensson fick till slut besked efter 13 veckors väntan. Stefan Eriksson fick vänta fyra månader. Han skickade in sitt arbetsgivarintyg i slutet av december, innan julledigheten. Hans arbetsgivare ansåg att det var bättre så att Stefan skulle slippa vänta på a-kassa. Även hans ärende fick titeln ”under handläggning” på myndighetens hemsida och på mejl svarade a-kassan att inget fanns att komplettera. Men sedan hände ingenting. 

Stefan Eriksson

– När jag sedan ringde och undrade vad som händer sa de att jag inte hade skickat in något arbetsgivarintyg. När jag påtalade att jag gjort det berättade de att man inte fick ställa ut det i förtid. De hade de ju kunnat säga direkt, säger han. 

Efter det fick Stefan Eriksson svårt att få tag på sin handläggare. Han fortsatte att ringa till växeln och hamnade i kö. Han har nu valt att anmäla Unionens a-kassa till Justitieombudsmannen. 

Efter att han blev uppsagd från sitt jobb har han sex månaders uppsägningslön. Det räcker en bit, men inte hur länge som helst. 

– Jag räknade med att klara mig till april, men sedan var det stopp. Att vänta fyra månader och med det besvär som a-kassan orsakat. Det är oacceptabelt, säger Stefan Eriksson. 

Hur ser förtroendet för Unionens a-kassa ut?

– Förtroendet är noll. Jag förstår inte att man kan behandla människor på det här sättet. 

Harald Peterson
Foto: Mattias Lindbäck

Enligt Harald Petersson som är kassaföreståndare på Unionens a-kassa har man aktivt arbetat med att få ned handläggningstiderna. Bland annat genom att anställa fler handläggare. 

– Vi får successivt in fler medarbetare som har utbildats och förstärker verksamheten. Vi har en utbildning på gång i Malmö och på vårt nya kontor i Örebro för medarbetare som började i mars. Så vi går mot en stabilare bemanning på sikt, säger han. 

 

Svårt få kontakt med Unionens a-kassa

För att frigöra tid för handläggningen av ärenden har Unionens a-kassa begränsat telefontiden till en timme om förmiddagen, för att nå sin utredare. Det har gjort det svårt att komma fram då många ringer samtidigt. 

–  Vi är medvetna om att det är köer i telefonväxeln. Vi har telefontid utöver det, där vi har externt stöd för att öka tillgängligheten. Sedan finns alltid möjligheten att skriva till oss i en inloggad miljö. Vi har också en chat som är bemannad under stora delar av dagen, säger Harald Peterson.  

Unionens a-kassa har ett pågående tillsynsärende hos Inspektionens för arbetslöshetsförsäkringen (IAF) på grund av de långa handläggningstiderna.