Annons
  • Nextjets konkurs kan få konsekvenser för jobbtillfällen i norr. Foto: Colourbox

Allvarliga följder av flygkonkurs

Publicerad 23 maj 2018, kl 15:22

Näringslivet i Norrlands inland påverkas av flygbolagets Nextjets konkurs. Om de osäkra flygförbindelserna består kan jobben vara i fara på längre sikt, enligt Unionen.

Flygbolaget Nextjet försattes i konkurs i förra veckan och uppges ha över 100 miljoner kronor i leverantörsskulder. Konkursen innebär att flera orter i Norrlands inland plötsligt står utan flygförbindelse. Och det mesta talar för att det kommer dröja en bit in på hösten innan trafiken kan komma igång igen – upphandlingarna av ny operatör tar tid. Tills dess är det buss, taxi eller bil som gäller.

Konkursen kommer till exempel få stor påverkan för Arvidsjaurs växande biltestindustri som lockar fordonstillverkare från hela världen. Det gäller i högsta grad även Gällivare, där både Boliden och LKAB har gruvor i Malmberget.
    – Det är förstås ett hårt slag för hela samhället. Och för vår verksamhet har det redan fått stora konsekvenser, jag har pratat med flera oroliga medlemmar. Det blir en extra resdag för dem som ska till och från Stockholm. Och vi ser även att folk drar sig för att fara hit eftersom man inte längre kan åka över dagen, säger Per-Ola Eriksson, ordförande för Unionenklubben på LKAB i Malmberget.

Villkoren för flygbranschen har hårdnat de senaste åren och många bolag brottas med lönsamhetsproblem. Att bedriva regionalflyg utan bidrag är nästan omöjligt, enligt flygexperten Jan Ohlsson.
    – Marginalerna är rysligt små för inrikestrafik över huvud taget och flygpriserna är generellt låga i Sverige. Det är bara de större linjerna till Malmö och Göteborg som verkligen lönar sig men där är å andra sidan konkurrensen stor, säger han.
    
Men enligt Jan Ohlsson finns det fler faktorer till Nextjets ekonomiska bekymmer. 30 år gamla plan med få stolar och som samtidigt drar mycket bränsle har tyngt bolaget. Den ekonomiska basen har varit uppdragstrafik, det vill säga flyglinjer som är beroende av bidrag från staten, och där har Nextjet varit relativt framgångsrika. Men för att nå lönsamhet har bolaget även gett sig in på kommersiella  sträckor – och misslyckats.

    – Ledningen har saknat kommersiell talang och varit oerhört dålig på att sköta annat än uppdragstrafiken. Bolaget har haft underskott på kapital hela tiden, och man har satsat på nya linjer men bara hållit ut i två månader, det fungerar inte utan långsiktighet, säger han.

Flygbolaget BRA har deklarerat sig villiga att ta över Nextjets linjer till Jönköping och mellan Göteborg och Sundsvall eftersom de bedöms som affärsmässigt gynnsamma.
    – Nu plockas russinen ur kakan, men när det gäller uppdragstrafiken är det inte direkt någon kö för att ta över trafiken i höst. Staten försöker skynda på upphandlingen men det är troligt att aktörerna kommer att kräva mer ersättning än tidigare. Men en del orter, som till exempel Kramfors, riskerar att förlora flygförbindelsen helt och hållet, säger Jan Ohlsson.

Janne Asplund, regionchef på Unionen Norrbotten, är bekymrad över situationen.
   – Flyget är oerhört viktigt här uppe och kompetensförsörjning är a och o. Jobben är inte hotade akut men däremot på sikt, när bolag överväger att expandera eller etablera sig tar man hänsyn till de osäkra kommunikationerna i beräkningen. Gruvorna flyttar man inte på men alla kringnäringarna påverkas. Staten måste se till att säkerställa flyget och kanske inte nödvändigtvis välja det billigaste alternativet vid upphandlingen utan någon med mer muskler som kan garantera långsiktighet, säger han.

Jan Ohlsson tycker att inlandskommunerna borde snegla på finska Lappland. Där går det, tack vare turistsatsningar som lockar mängder med asiater, att driva dagliga flygturer från Helsingfors till orter av samma storlek som Gällivare.
    – Många kommuner har fastnat i tanken på bidrag för flygplatsen, bidrag för flygtrafiken och bidrag för turismen. Men det som måste till är entreprenörsanda och bättre marknadsföring av turistanläggningarna, säger han.

Nextjet

Nextjet grundades 2002 och började sin verksamhet två år senare. Bolaget har framför allt varit fokuserat på mindre orter i Norrland och haft ett 20-tal destinationer inom sitt linjenät. Bolaget har haft 16 flygplan och cirka 300 anställda. Linjer inom Sverige som påverkas. Arlanda till: Lycksele - Arvidsjaur, Gällivare, Vilhelmina- Hemavan-Tärnaby, Jönköping, Karlstad och Kramfors. Samt Göteborg Landvetter - Sundsvall och Göteborg - Umeå.

Ola Rennstam
Ola Rennstam
[email protected]
Lediga jobb
  • Läs även...

    Här är det enda som hjälper mot utbrändhet

    Möjlighet att bestämma över sitt eget arbete och socialt stöd är viktigt på en arbetsplats. Men inte nog för att förhindra utbrändhet. För det krävs sänkta krav i jobbet.

  • Läs även...

    Partierna om: Bostadsbristen

    Brist på bostäder leder till kompetensbrist och minskad tillväxt i näringslivet. Vad vill ni göra åt det?

  • Läs även...

    Jobb i batterifabrik välkomnas av Unionen

    Västerås och Skellefteå drog vinstlotterna när Northvolt beslutade sig för var de ska lägga sin batteritillverkning. Medan huvudfabriken hamnar i Skellefteå, vilket beräknas ge mellan 2 000 och 2 500 jobb, förläggs utvecklingen till Västerås.

  • Läs även...

    Tuff e-handel tvingar Ellos att varsla

    Ellos behöver spara 100 miljoner kronor och varslar därför ett 50-tal anställda.
    – Vi växer inte i lika hög utsträckning som branschen i övrigt, säger Hans Lindau, ordförande i Unionenklubben på företaget.

  • Läs även...

    Så lycklig blir du av din lön

    Att lönen är rättvis är viktigare än hur hög den är. Därmed inte sagt att storleken inte har någon betydelse. Forskning visar att lyckan klingar av efter en viss nivå.

  • Läs även...

    Bör robotar beskattas?

    Om robotarna tar våra jobb måste välfärden finansieras på annat sätt. Frågan är bara hur.

Nyhetsbrev

Prenumerera

Håll dig uppdaterad med färska nyheter från Kollega.