Annons
Annons
  • Camilla Ås hävdar att hon inte känner till flera av de påstådda förhållanden som Kollega ställer frågor om i intervjun. Foto: Tomas Oneborg/SvD/TT

Apotek Hjärtat: "Anställda får visst sitta"

Publicerad 12 mars 2020, kl 13:07

Apotek Hjärtats ledning har aldrig uttryckt att de anställda inte ska kunna sitta på arbetstid, hävdar företagets HR-chef.

Camilla Ås, HR-chef på Apotek Hjärtat, hävdar bestämt att ledningen har tagit de förtroendevaldas larm om arbetsmiljön på allvar. Dock har hon inte tagit del av de förtroendevaldas enkät bland riksklubbens medlemmar.

Läs mer: Apoteksanställda går på knäna


Camilla Ås, HR-chef på Apotek Hjärtat.

En stor del av problemet med den arbetssituation som de förtroendevalda beskriver är den brist på farmaceuter som finns i branschen, menar hon. För att förbättra arbetsmiljön på de apotek som är särskilt drabbade av bristen på farmaceuter ska ledningen ha en fortsatt dialog med de fackliga företrädarna.

Camilla Ås framhåller också att ledningen, i den mån det går, försöker anpassa öppettiderna för att de ska fungera för medarbetarna.

– Men framför allt är det utifrån att vi måste finnas till för kunderna, för det är kundernas behov som styr den här delen.

Personalen har ett stort ansvar enligt lagen. Är det exempelvis inte allvarligt att en farmaceut ville stänga apoteket därför att hon var så stressad att hon inte längre kände hon var skärpt nog att riskfritt kunna lämna ut receptbelagd medicin?
– Det fallet känner jag inte till. Men det kan säkert ha hänt. Och då har vi rutiner för att man i första hand ska ta kontakt med sin chef för att höra hur man ska lösa det.

Varför upplever anställda som Kollega talat med att det kan straffa sig vid lönesättningen om man vägrar sälja vissa varor?
– Det är inte en del av lönesättningskriterierna. Om man känner så behöver man ha en dialog med sin chef om det.

Enligt förtroendevalda saknas stolar på en del apotek där chefer har uppgett att det är ledningens policy att ingen ska sitta. Varför har ni en sådan policy?
– Det är inget som kommer från ledningen. Apoteksjobbet är ju ett rörligt arbete. Men om man gör en avvägning så att man kan sätta sig ner en stund ska man självklart kunna göra det.

Personalen ska alltså ha stolar att sitta på?
– Om man vill det. Vi har inte heller sagt att det ska finnas. Det är något som medarbetarna själva har en dialog om och bestämmer.

Varför har era anställda så detaljerade anvisningar som att varje kund ska hälsas välkommen inom 30 sekunder och att varje kundmöte får ta max fem minuter?
– Vi vet att kunder gärna vill bli hälsade välkomna. Sedan vet vi också att det varierar beroende på kundströmmarna, hur lokalen ser ut och så. Men tidsramarna är ju inte skrivna i sten, utan ett riktmärke.

Vi har fått uppgift om att om man inte följer de tidsramar som satts upp vad gäller kundbemötandet så straffas medarbetare med en lägre bonus följd av en åtgärdsplan. Vad anser du om det?
– Det stämmer inte. Vi har ingen typ av bonus- eller straffsystem.

Varför är det nödvändigt att ha Mystery Shoppers?
– Främst därför att vi vill hjälpa våra medarbetare att utveckla sig i kundmötet. Vi ser att detta har lett till en positiv utveckling.

Camilla Ås hävdar att hon inte känner till flera av de påstådda förhållanden som Kollega ställer frågor om i intervjun.

– Att det har skett missuppfattningar vad gäller kriterier för lönesättning, bonus och tillgängliga stolar på apoteken är olyckligt. Vi har internt lyft och tydliggjort vad som gäller särskilt till våra regionchefer.

Anita Täpp
Anita Täpp
[email protected]

Kommentarer

Som konsult inhyrd på olika företag så kändes det sorgligt att sitta på HR avdelningen på Apoteket. Det var tydligt att de hade enorm press och lite förståelse. De kämpar så gott de kan men kraven var inte enkla att leva upp till. Många sjukskrivningar pga arbetsmiljö och stress. Stor personalomsättning. Inte mycket förståelse, men de gör ett bra jobb. Det märkte jag som kund på apoteken, och då kände jag ändå till förhållandena från insidan. Det visar dom inte till kunderna.

Håller med föregående inlägg av Apotekare. Precis detsamma som jag upplevt. Exakt. Och alla var livrädda för Myster Shopper. Vi som aldrig hann heja på alla inom 30 sekunder. Så bra att sådana här hemska arbetsförhållanden äntligen kommer fram i ljuset. Anställda på apotek vet att de inte har meddelandefrihet, vilket gäller alla andra anställda i landet!!! Det finns det svensk lag på!!! Men apoteksanställda är undantagna. Det betyder att chefen har rätt att få veta av media vem som vänt sig till tidningar/ media och berättat om missförhållanden etc. Det är anställda mycket väl medvetna om. Därför är jag inte förvånad över att inte fler trycket "gillar" eller delar detta väldigt viktiga inlägg. Så synd att det måste ske anonymt.

På vårt apotek har vi stolar som vi inte får använda, personal som lånas ut vilket leder till att vi går på knäna. Vi blir utskällda om Myster shopper någon gång visar att vi inte sagt hej och välkommen inom 30 sekunder. Vi blir även straffade lönemässigt om vi inte ökar försäljning som redan är MYCKET hög.
Vi måste även sälja fler receptrader till varje kund. Vi har sagt ifrån men då har vi fått visa upp resultaten av försäljningen på extrarader dagligen i flera månaders tid. Vi prackar på, det är vårt arbetssätt på Hjärtat.

Skriv din kommentar

Du kan lämna kommentarer på denna sidan till 2020-04-01.

Namn och kontaktuppgifter är endast synligt för redaktionen.
Våra regler för kommentarer

Lediga jobb
  • Läs även...

    Så stöttar du en orolig kollega

    De flesta anställda känner någon form av oro kring effekterna av coronaviruset. Men det finns saker vi kan göra för att stötta varandra. Både som kollega och chef.

  • Läs även...

    Apoteksanställda går på knäna

    Tio timmars arbete utan pauser, chefer som förbjuder stolsittande och skriande vikariebrist. Förtroendevalda slår larm om arbetsmiljön på landets apotek.
    – Det finns inte längre finns några marginaler, säger Lena Svensson på Apotek Hjärtat.

  • Läs även...

    Stress värst för arbetsmiljön

    Var tionde arbetsplats bedriver inte något systematiskt arbetsmiljöarbete. Det visar fackförbundet Unionens Arbetsmiljöbarometer där 7 av 10 pekar ut stress och arbetsbelastning som det största problemet.

Nyhetsbrev

Prenumerera

Håll dig uppdaterad med färska nyheter från Kollega.