Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsmiljö

Fransmän får inte kolla jobbmejl hemma

Kolla inte jobbmejlen hemma. Den uppmaningen får franska tjänstemän sedan fack och arbetsgivare kommit överens om regler som ska få anställda att koppla bort jobbet på fritiden.
Ola Rennstam Publicerad 14 april 2014, kl 14:32

Kollega har tidigare rapporterat om att tyska företag som Volkswagen och Daimler på olika sätt blockerat jobbmejlen för sina anställda efter arbetstid. För att värna om semestern och motverka stress har den tyska arbetsmarknadsministern Ursula von der Leyen deklarerat att hon vill reglera möjligheterna att läsa jobbmail på fritiden.

Nu hänger Frankrike på det tyska mejltåget. Enligt tidningen Les Echoes ska en ny facklig överenskommelse se till att fransmännen inte kollar jobbmejlen eller på annat sätt är uppkopplade med arbetssysslor efter arbetsdagens slut. Överenskommelsen är inget förbud utan ett principbeslut om att ”koppla bort mobila kommunikationsverktyg”. Den har gjorts mellan arbetsgivarorganisationen Syntec och fackföreningarna CGC och CFTD och omfattar cirka 250 000 tjänstemän med högre utbildning och som främst arbetar inom teknik- och konsultsektorerna.

Enligt tidningen Metro talar inte mycket för att mejlförbudet ska bli verklighet i Sverige.
– Sådana här regleringar är lite för oflexibla. Våra medlemmar vill kunna vara flexibla och kunna ta samtal även hemifrån, säger Cecilia Beskow, samhällspolitisk chef på Unionen, till Metro.

I ställer för lagstiftning eller fackliga överenskommelser förespråkar Unionen att man för samtal om ämnet på jobbet, och gör en personlig överenskommelse med sin chef. Cecilia Beskow påpekar vikten av återhämtning, att både arbetsgivare och arbetstagare måste respektera de lagstadgade 11 timmar i dygnsvila alla har rätt till.
– Det kan kännas pressande för vissa. Många kanske tror att man måste svara om chefen eller kunden ringer mitt i natten, men man bör veta att man också har rätt till vila, säger hon.

Arbetsmiljö

Ebba basar över Eurovision i Malmö

Tredje gången för Malmö, sjunde för Sverige och 68:e upplagan av Eurovision Song Contest. Ebba Adielsson, exekutiv producent, är laddad inför för världens största musiktävling.
Petra Rendik Publicerad 8 maj 2024, kl 06:06
Ebba Adielsson, producent för Eurovision Song Contest i Malmö.
Spänd men förväntansfull. Så beskriver Ebba Adielsson, producent för Eurovision Song Contest 2024 i Malmö, stämningsläget inför musiktävlingen. Foro: Peter Knutson.

Vad var första känslan när Loreen vann Eurovision och Sverige skulle arrangera tävlingen 2024?

– Skräckblandad förtjusning. En förtjusning över att Loreen blev historisk som enda svensk och första kvinna att vinna tävlingen två gånger. Och över att Sverige vann för sjunde gången. Känslan var ”jättekul”, men också ”hur ska vi få ihop det på ett år?” Jag har aldrig jobbat med Eurovision men hört att när man tar över stafettpinnen brukar Eurovisionchefen säga ”you are already too late”.

Är du nervös?

– Jag är spänd inför uppdraget. Det finns en enorm förväntan på Sverige eftersom det blev så bra när vi producerade 2013 och 2016. Men jag är inte ensam. Det här är kanske det största grupparbetet som någonsin görs och jag har det absolut bästa teamet omkring mig. Personer med stor kompetens, flera har gjort det här tidigare. Jag kunde inte ha fått bättre medarbetare.

Vad är roligast med uppdraget?

– På SVT Nöje har jag varit övergripande programchef för ett 40-tal titlar. Nu får jag vara mer operativ för en enda gigantisk grej. Det är roligt, men också ett stort ansvar. Det är speciellt att få producera världens äldsta musiktävling som har funnits sedan 1956. Då handlade det mycket om att ena ett sargat Europa efter kriget. Det högre syftet med programmet finns kvar än i dag.

Vad är svårast?

– Att det är så ont om tid. Vi ska bygga en hel organisation och ta in många människor som ska hitta sin roll. Och det måste ske i rätt ordning, annars kan det bli en dominoeffekt. Dessutom ska vi hålla produktionen inom en rimlig budget.

Eurovision lär kosta 125 miljoner kronor – samtidigt ska SVT spara 200 miljoner.

– Summan kan slås ut över flera år och programmet ska sändas i väldigt många länder och ses av över 170 miljoner tittare. Det är kostsamt, men vi försöker hitta smarta och hållbara ekonomiska lösningar.

Ditt eget bästa Eurovisionminne?

– England i våras. På min ena sida hade jag Melodifestivalens tävlingsproducent Karin Gunnarsson, på den andra en fotbollsspelare från Liverpool. Och så vinner Loreen!

EBBA ADIELSSON

GÖR: Exekutiv producent och ytterst ansvarig för Eurovision Song Contest i Malmö 2024.

ÅLDER: 52.

KARRIÄR: Programchef på SVT Nöje sedan 2019, en roll hon tillfälligt klivit av inför Eurovision. Studier vid Lunds universitet och i New York. Jobbat i flera år som redaktör och producent på produktionsbolag som Strix och Jarowskij. Exekutiv producent på TV4 och SVT Nöje.