Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsmiljö

Kaotisk sommar på SAS

De SAS-anställa går på knäna efter sommarens flygkaos med mängder av inställda avgångar. Men i media går anställda ut och berättar att de inte vågar föra fram kritik mot bolaget – inte ens internt – eftersom de fruktar repressalier.
Niklas Hallstedt Publicerad 20 augusti 2018, kl 15:29
©SAS
Det har varit en tuff sommar för de kabinanställda på SAS. ©SAS

De senaste månaderna har varit en pärs för de anställda på SAS, som fått ta emot mycket kritik från passagerare som förgäves fått vänta på sina flighter.

– Vår yrkesstolthet har förvandlats till skam, sa Viktoria Svensson, kabin- och Unionenklubbens ordförande, i Dagens Industri i början av augusti.

En delorsak till krisen ska, uppger en anonym källa i DI, vara lönedumpning i SAS irländska dotterbolag SAIL. Dotterbolagets bemanningskris ska i sin tur ha gått ut över besättningarna i moderbolaget.

I DI konstaterade Viktoria Svensson att arbetsglädjen påverkas av läget.

– SAS har en kår som brinner för företaget och som vill kämpa och göra bra ifrån sig, men vi har inte längre förutsättningarna.

Men sommarens kris borde inte ha kommit som en överraskning. Redan i mars varnade facken på SAS för utvecklingen, detta eftersom det saknas personal av alla de slag.

– Ja, det har varit pågående projekt och diskussioner under hela våren, säger Viktoria Svensson till Kollega.

Läget för flygbolaget är nu på väg att normaliseras, enligt Viktoria Svensson.

Ett tecken på att läget dock är spänt är att anställda uppges inte våga uttala sig eller komma med kritik.

För Dagens Nyheter berättar tre flygvärdinnor anonymt om tillfällen när kollegor varnats eller tillrättavisats efter att ha uttryckt sitt missnöje. Även i de fall när de fört fram kritik internt, via inlägg på SAS intranät eller direkt till berörda chefer kan de kallas in till möten och varnas.

Från fackklubben ska det ha gått ut mejl, uppger DN, där de anställda varnas för att gå på dessa möten ensamma, de ska alltid ha med sig någon från den lokala fackklubben eller ett skyddsombud.

Uppgiften om skrämda anställda vill inte Viktoria Svensson kommentera.

Arbetsmiljö

5 sätt att bota din telefonskräck

Är du en textare eller ringare? Många tycker att det är en plåga att ringa, speciellt den yngre generationen. Men det finns hjälp för den som vill bota sin telefonskräck.
Lina Björk Publicerad 20 maj 2024, kl 06:06
till vänster en gammeldags telefon. Till höger en kvinna som ser rädd ut.
Många, speciellt i den yngre generationen, föredrar att kommunicera via text framför att ringa. Foto: Shutterstock

Som tjänsteman ingår telefonen ofta i arbetsredskapen. Men inte alla uppskattar att lyfta på luren för att kontakta kollegor och kunder. Enligt en Sifoundersökning, gjord på uppdrag av mobiloperatören Halebop, känner många obehag av att ringa. Bland yngre i åldrarna 18 till 29 år upplevde hälften någon form av telefonskräck. Angela Ahola är doktor i psykologi och förklarar att det inte är så konstigt eftersom den yngre generationen är vana att kommunicera i helt andra kanaler. 

Angela Ahola
Angela Ahola. Foto: Sören Vilks

–  Den yngre generationen kommunicerar via chattar, sms och sociala medier. Den äldre har haft hemtelefon och har vant sig att svara i telefon utan att veta vem det är på andra sidan luren. 

Enligt Angela Ahola kan telefonfobi länkas samman med andra typer av social ångest eller oro. Vi har en grundläggande rädsla för att bli kritiserade, granskade och bedömda. 

I ett telefonsamtal interagerar vi i realtid med den andra. Vi ska där och då, direkt, skapa en relation. Till skillnad från när du skriver ett mejl och kan vrida och vända på formuleringar.

– Människor är slaviskt måna om att bli omtyckta och accepterade. Det hade vi nytta av när vi var beroende av att ingå i grupper för att överleva för tusentals år sedan. Men rädslan som räddade oss tidigare i evolutionen lägger krokben för oss nu, säger Angela Ahola. 

Öva på att bemöta rädslan 

När kroppen upplever rädsla börjar den svettas, pulsen ökar och muskler spänns. Allt för att förbereda sig på det hot som ska överlevas. Det är såklart inte den bästa sinnesstämningen att befinna sig i när du ska ringa ett samtal. Men det finns sätt att öva på att närma sig rädslan. 

Telefonskräck - så slipper du den


1. Börja långsamt. Ring en telefonsvarare och prata in ett meddelande som du övat på. Lyssna på signalerna och låt ljudet bli något bekant. 

2. Ring en person du redan känner. Du kan också be en person du känner ringa dig så att du kan förbereda dig på inkommande samtal. 

3. Ring en restaurang och beställ mat. Här är samtalet förutsägbart. Du ska säga vad du vill äta och personen på andra sidan kommer att säga hur lång tid det tar innan du kan hämta upp maten. 

4. Ring en person du inte känner på till exempel ett kundföretag och ställ en konkret fråga. 

5. När du känner dig bekväm, ring en obekant person och ställ en öppen fråga, där svaret kan leda till ytterligare frågor eller diskussion.   

Källa: Angela Ahola.