Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsmiljö

Okunskap om IT leder till miljardförluster

IT-avdelningar som inte förstår verksamheten och omogna system. Det tror Mats Andreasen, IT-arkitekt, är två av orsakerna till det utbredda teknikstrulet. Strul som årligen kostar svenska företag miljardbelopp.
Linnea Andersson Publicerad 11 maj 2016, kl 12:13
Colourbox
Känner du också för att slå sönder din dator ibland? Du är inte ensam. En undersökning från Unionen visar att IT-strul dagligen stjäl 30 minuter av vår arbetstid. Colourbox

Ineffektiva IT-lösningar kostar varje år minst 14,5 miljarder för svenska företag vars anställda dessutom förlorar 30 minuters arbetstid om dagen på grund av IT-strul. Det visar en undersökning från Unionen där man undersökt tjänstemäns IT-miljö.

Mats Andreasen jobbar på Ascom och är styrelsemedlem i IASA, en internationell organisation för IT-arkitekter. Han tror att en bidragande orsak till det utbredda strulet är gapet mellan företagets verksamhet och dess IT-avdelning.

– Det finns nog 100 olika orsaker men det är något som man brukar lyfta fram. IT-arkitektens roll är många gånger just att överbrygga det gapet genom att förstå verksamheten och överföra det till tekniksidan.

Ett dilemma för många företag är huruvida man ska köpa in eller bygga IT-system själva. Ett beslut som ofta handlar om tid och pengar. Mats Andreasen menar att många företag köper in färdiga system utan att inse att de måste anpassas efter den egna verksamheten.

– Sedan tror jag att det finns en övertro på IT-avdelningarna, att man tänker ”hur svårt kan det vara?” Jag tror att IT underskattar problemet med att verkligen förstå vad användarna vill ha och hur man gör systemet användbart. Samtidigt är ledningens problem att man forcerar fram processen och kanske köper i stället för att bygga.

Enligt Unionens rapport anser endast tre av tio medarbetare att IT-systemen på deras arbetsplatser har införts utifrån väl förankrade förslag.

Dessutom visar undersökningen att problemet med förlorad arbetstid, och därmed företagens pengasvinn, har ökat det senaste året. Mats Andreasen tror att ökningen till stor del beror på fler plattformar och omogna system, men också på att användarnas krav ökar.

– I dag ska systemen funka på mobilen och i paddan också, man jobbar hemifrån eller i bilen. Många lösningar är nog inte helt mogna. Detsamma gäller molnlösningar som till slut kommer vara mogna men som ställer till bekymmer i dag.

En annan orsak till ökningen kan vara att man inte har kontroll över hur outsourcade system uppdateras. Dessutom åldras system och blir med tiden allt mer svåra att underhålla.

Arbetsmiljö

5 sätt att bota din telefonskräck

Är du en textare eller ringare? Många tycker att det är en plåga att ringa, speciellt den yngre generationen. Men det finns hjälp för den som vill bota sin telefonskräck.
Lina Björk Publicerad 20 maj 2024, kl 06:06
till vänster en gammeldags telefon. Till höger en kvinna som ser rädd ut.
Många, speciellt i den yngre generationen, föredrar att kommunicera via text framför att ringa. Foto: Shutterstock

Som tjänsteman ingår telefonen ofta i arbetsredskapen. Men inte alla uppskattar att lyfta på luren för att kontakta kollegor och kunder. Enligt en sifoundersökning, på uppdrag av mobiloperatören Halebop känner många obehag av att ringa. Bland yngre i åldrarna 18 till 29 år upplevde hälften någon form av telefonskräck. Angela Ahola är doktor i psykologi och förklarar att det inte är så konstigt eftersom den yngre generationen är vana att kommunicera med helt andra kanaler. 

Angela Ahola
Foto: Sören Vilks

–  Den yngre generationen kommunicerar via chattar, sms och sociala medier. Den äldre har haft hemtelefon och har vant sig att svara i telefon utan att veta vem det är på andra sidan luren. 

Enligt Angela Ahola kan telefonfobi länkas samman med andra typer av social ångest eller oro. Vi har en grundläggande rädsla för att bli kritiserade, granskade och bedömda. 

I ett telefonsamtal interagerar vi i realtid med den andra. Vi ska där och då, direkt, skapa en relation. Till skillnad från när du skriver ett mejl och kan vrida och vända på formuleringar.

– Människor är slaviskt måna om att bli omtyckta och accepterade. Det hade vi nytta av när vi var beroende av att ingå i grupper för att överleva för tusentals år sedan. Men rädslan som räddade oss tidigare i evolutionen lägger krokben för oss nu, säger Angela Ahola. 


Öva på att bemöta rädslan 

När kroppen upplever rädsla börjar den svettas, pulsen ökar och muskler späns. Allt för att förbereda sig på det hot som ska överlevas. Det är såklart inte den bästa sinnesstämningen att befinna sig i när du ska ringa ett samlat. Men det finns sätt att öva på att närma sig rädslan. 

Telefonskräck - så slipper du den


1. Börja långsamt. Ring en telefonsvarare och prata in ett meddelande som du övat på. Lyssna på signalerna och låt ljudet bli något bekant. 

2. Ring en person du redan känner. Du kan också be en person du känner ringa dig så att du kan förbereda dig på inkommande samtal. 

3. Ring en restaurang och beställ mat. Här är samtalet förutsägbart. Du ska säga vad du vill äta och personen på andra sidan kommer att säga hur lång tid det tar innan du kan hämta upp maten. 

4. Ring en person du inte känner på till exempel ett kundföretag och ställ en konkret fråga. 

5. När du känner dig bekväm, ring en obekant person och ställ en öppen fråga, där svaret kan leda till ytterligare frågor eller diskussion.   

Källa: Angela Ahola.