Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsmiljö

Rätt placering ger ökad lönsamhet

Hur och var medarbetare är placerade på kontoret påverkar företags lönsamhet. Vem man sitter bredvid kan ha såväl negativ som positiv inverkan på ens produktivitet. Ett faktum som blir allt viktigare när organisationer sitter i kontorslandskap eller har flexibla kontorsmiljöer.
Linnea Andersson Publicerad 16 augusti 2016, kl 14:03
Colourbox
Hur nära och bredvid vilka av dina medarbetare du sitter påverkar din produktivitet. Colourbox

De mest gynnsamma relationerna på jobbet skapas när anställda med motsatta styrkor sitter tillsammans. Det visar en amerikansk studie som genomförts av forskare vid Harvard Business School och företaget Cornerstone OnDemand.

I studien delades anställda in i tre olika typer: produktiva, generalister och kvalitetsfokuserade. Produktiva medarbetare är, föga förvånande, produktiva men har däremot en lägre medvetenhet om kvalitet. De kvalitetsfokuserade är tvärtom inte lika produktiva, medan generalisterna producerar som ett genomsnitt av de två ytterligheterna.

Lönsamheten ökade som mest då de produktiva satt tillsammans med de kvalitetsmedvetna, samtidigt som generalisterna satt för sig. Prestationen ökade då med 13 procent och effektiviteten med 17 procent.

– Resultaten visar att företag kan påverka verksamhetens resultat bara genom att fysiskt placera medarbetarna på rätt sätt, säger Dylan Minor, biträdande professor på Harvard Business School, i ett pressmeddelande.

Brottsligt eller oetiskt uppförande, så kallat giftigt beteende eller ”toxic behaviour”, visade sig också vara smittsamt. Om en medarbetare inte mår bra eller har en negativ syn på sitt arbete finns risken att det sprider sig till resten av gruppen. Det är därför viktigt att chefen fångar upp en sådan person i tid.

Även avståndet mellan skrivborden påverkar hur ”smittad” man blir av sina kollegors beteende.

Om studien:

Studien Planning Strategic Seating to Maximize Employee Performance genomfördes som ett samarbete mellan forskare på Harvard Business School och Cornerstone OnDemand. Den bygger på data från över 2 000 anställda under två år, anställda på ett teknologiföretag med kontor i både USA och Europa.

 

Arbetsmiljö

Ebba basar över Eurovision i Malmö

Tredje gången för Malmö, sjunde för Sverige och 68:e upplagan av Eurovision Song Contest. Ebba Adielsson, exekutiv producent, är laddad inför för världens största musiktävling.
Petra Rendik Publicerad 8 maj 2024, kl 06:06
Ebba Adielsson, producent för Eurovision Song Contest i Malmö.
Spänd men förväntansfull. Så beskriver Ebba Adielsson, producent för Eurovision Song Contest 2024 i Malmö, stämningsläget inför musiktävlingen. Foro: Peter Knutson.

Vad var första känslan när Loreen vann Eurovision och Sverige skulle arrangera tävlingen 2024?

– Skräckblandad förtjusning. En förtjusning över att Loreen blev historisk som enda svensk och första kvinna att vinna tävlingen två gånger. Och över att Sverige vann för sjunde gången. Känslan var ”jättekul”, men också ”hur ska vi få ihop det på ett år?” Jag har aldrig jobbat med Eurovision men hört att när man tar över stafettpinnen brukar Eurovisionchefen säga ”you are already too late”.

Är du nervös?

– Jag är spänd inför uppdraget. Det finns en enorm förväntan på Sverige eftersom det blev så bra när vi producerade 2013 och 2016. Men jag är inte ensam. Det här är kanske det största grupparbetet som någonsin görs och jag har det absolut bästa teamet omkring mig. Personer med stor kompetens, flera har gjort det här tidigare. Jag kunde inte ha fått bättre medarbetare.

Vad är roligast med uppdraget?

– På SVT Nöje har jag varit övergripande programchef för ett 40-tal titlar. Nu får jag vara mer operativ för en enda gigantisk grej. Det är roligt, men också ett stort ansvar. Det är speciellt att få producera världens äldsta musiktävling som har funnits sedan 1956. Då handlade det mycket om att ena ett sargat Europa efter kriget. Det högre syftet med programmet finns kvar än i dag.

Vad är svårast?

– Att det är så ont om tid. Vi ska bygga en hel organisation och ta in många människor som ska hitta sin roll. Och det måste ske i rätt ordning, annars kan det bli en dominoeffekt. Dessutom ska vi hålla produktionen inom en rimlig budget.

Eurovision lär kosta 125 miljoner kronor – samtidigt ska SVT spara 200 miljoner.

– Summan kan slås ut över flera år och programmet ska sändas i väldigt många länder och ses av över 170 miljoner tittare. Det är kostsamt, men vi försöker hitta smarta och hållbara ekonomiska lösningar.

Ditt eget bästa Eurovisionminne?

– England i våras. På min ena sida hade jag Melodifestivalens tävlingsproducent Karin Gunnarsson, på den andra en fotbollsspelare från Liverpool. Och så vinner Loreen!

EBBA ADIELSSON

GÖR: Exekutiv producent och ytterst ansvarig för Eurovision Song Contest i Malmö 2024.

ÅLDER: 52.

KARRIÄR: Programchef på SVT Nöje sedan 2019, en roll hon tillfälligt klivit av inför Eurovision. Studier vid Lunds universitet och i New York. Jobbat i flera år som redaktör och producent på produktionsbolag som Strix och Jarowskij. Exekutiv producent på TV4 och SVT Nöje.