I stället för att följa kollektivavtalet och ge de anställda schysta villkor valde bemanningsföretaget Bemannia att anlita pr-konsulten Paul Ronge, som drog upp en mediestrategi för att smutskasta Unionen. När innehållet i Ronges kommunikationsplan nu nått offentligheten kan man konstatera att ytterst lite av den förverkligades.
Peter Hellberg, Unionens förste vice ordförande, är förvånad över planens antifackliga innehåll.
- Det är tydligt att de upplevde att Unionen var en så pass stark motpart i det läget att de behövde ta till åtgärder utöver de vanliga, man kände sig oerhört trängda. Jag höjer på ögonbrynen eftersom detta är något som jag trodde hörde hemma i USA med "union busting" och liknande. Det är anmärkningsvärt att ett företag kan bli rekommenderat sådana här saker, att man tror att det är en framkomlig väg på 2000-talet, säger han.
Peter Hellberg konstaterar att relationerna har med Bemannia har förbättrats avsevärt sedan i början av året.
- Vi har gått från ett läge där vi och företaget inte stod på god fot med varandra till en konstruktiv förhandling. De som förhandlar säger att företaget kommer att följa kollektivavtalet och se till att de ersättningar som inte har betalats ut kommer att göra det.
Fotnot: "Union busting" är ett amerikanskt samlingsnamn på åtgärder som syftar till att motarbeta facklig organisering och verksamhet.