Förbundet organiserar flygvärdinnor, stewards och pursers. Striden gäller deras arbetstider.
De flesta anställdas arbetstider och rätt till raster regleras av arbetstidslagen och de kollektivavtal som träffas.
För kabinpersonalen vid SAS regleras arbetsvillkoren i stället av BCL, Bestämmelser för civil luftfart, och kollektivavtal.
- BCL reglerar exempelvis hur länge man maximalt får jobba i luften, medan kollektivavtalet reglerar hur långa arbetspass man får ha innan man har rätt till matraster utanför arbetsplatsen, förklarar Holger Eriksson.
Sedan 2004, då det senaste kollektivavtalet trädde i kraft, flyger personalen 750 timmar per år. Det är mer än på de flesta andra flygbolag, hävdar förbundet, som också framhåller att personalen numera sällan hinner äta mellan flygningarna eller får tillräckligt med vila, sömn och rekreation mellan arbetspassen.
- Med det linjenät som SAS har reser kabinpersonalen många olika rutter, från en till många timmar. I värsta fall kan man jobba i upp till 14 timmar med en halvtimmes rast. Jag har också hört att man flugit 8,5 timme utan möjlighet att lämna planet för att äta, säger Holger Eriksson.
- På vissa stopp stannar man i femtio eller sextio minuter och då ska passagerarna lämna planet, en noggrann säkerhetskontroll göras och nya passagerare gå på planet. Då hinner inte kabinpersonalen gå av planet för att hitta någonstans att äta och får då antingen svälta eller försöka kasta i sig något under flygningen.
Holger Eriksson förklarar att det i förra kollektivavtalet fanns hårdare bestämmelser om hur personalen skulle arbeta, att de exempelvis hade större möjlighet till vila och sömn mellan flygningarna.
- Vi gick med på de nuvarande villkoren för att rädda SAS men också därför att det förespeglades att det skulle innebära fler arbetstillfällen. Men det var nog också så att ingen av parterna då insåg vilken effekt det här skulle få.
Det nuvarande kollektivavtalet löpte ut i mars. Då HTF inte upplevt att SAS visat någon förståelse för kabinpersonalens arbetssituation har förbundet varslat om att 1 000 kabinanställda går i strejk den 5 oktober om ingen uppgörelse träffats innan dess.
Medlingsinstitutet har nu utsett Peter Ander och Sifs förre förhandlingschef Isa Skoog till medlare i konflikten.
ANITA TÄPP