- Det är förstås väldigt allvarligt, inte minst därför att det är svårt att komma tillbaka på en marknad. Hela företaget drabbas ju, så på sikt ställs vi på hårda prov.
Mellanöstern är Arlas största exportmarknad, värd cirka 3,7 miljarder kronor per år. Det som säljs i Mellanöstern, exempelvis mjölkpulver och fetaost, produceras i Danmark.
- Nu försöker vi ta hand om den danska mjölkråvaran som vi tidigare gjorde smör och fetaost av och producera ost och annat med längre hållbarhet i stället, säger Katarina Malmström.
Hur länge klarar ni en bojkott?
- Vi har naturligtvis en reservutgång, och tittar nu över konsekvenserna där vi bland annat försöker hitta nya marknader.
Sedan bojkotten av dansk-svenska Arlas varor inleddes i Saudiarabien för drygt en vecka sedan har den spridit sig över hela Mellanöstern.
Hittills har bojkotten lett till att Arla tvingas stänga sitt stora mejeri med 800 anställda i Saudiarabien och fryst planerna på en utbyggnad av anläggningen.
Dessutom har man tvingats dra ned med 170 anställda i Danmark.
- Vi kan bara hoppas på att konsumenterna kommer tillbaka. Vi har varit där länge, vet hur marknaden fungerar och vi har ju inte svikit konsumenterna. Men det här är en religiös fråga där det som sägs vid bönestunden varje fredag är väldigt viktigt och det kan vi inte påverka.
Hela Arlakoncernen har 20 000 anställda, varav cirka 4 500 i Sverige.
Birgitta Sjöberg, Sifs koncernfacks ordförande på Arla, vill i nuläget inte ge någon kommentar.
ANITA TÄPP