Hoppa till huvudinnehåll
Arkiv

Ekonom tvivlar på Saabs överlevnad

Ingen kommer att ta över vare sig Volvo PV eller Saab Automobile inom någon snar framtid. Det tror Martin Sköld vid Handelshögskolan i Stockholm, som också har svårt att se någon framtid för Saab.
Linda Svensson Publicerad 10 december 2008, kl 13:42

Det är bistra tider för svensk fordonsindustri, åtminstone på personbilssidan. De amerikanska ägarna vill inte längre ha dem. I stort sett dagligen presenteras nya spekulationer om eventuella villiga köpare, men hittills har ingen bekräftats.

I Svenska Dagbladet i dag menar Sveriges Ingenjörers klubbordförande på Saab respektive Volvo att de båda företagen bör slås samman, eller att möjligheten åtminstone borde utredas.

- Jag tror att man behöver lägga alla pusselbitar på bordet och titta på olika alternativ, säger Anette Hellgren, Unionens klubbordförande på Saab Automobile i Trollhättan.

I veckan gick Saab ned från tvåskift till endast dagarbete, men varsel har man hittills klarat sig ifrån, mycket tack vare ett avtal på Europanivå som säger att ingen ska sägas upp. I stället ska företaget erbjuda omställningspaket som är frivilliga att ta eller förkasta.

I går eftermiddag anordnade Unionen tillsammans med IF Metall och Sveriges Ingenjörer ett seminarium om svensk personbilsindustris framtid. "En framtidsbransch", "unik kompetens" och "starka varumärken" var uttryck som speglade deltagarnas optimism. Men Martin Sköld, ekonomie doktor på Handelshögskolan i Stockholm, är skeptisk. Ombedd att ge sin gissning på hur det kommer att gå för Volvo och Saab säger han att han inte tror att Saab kommer att överleva.

- Det är ju hans gissning, så det får stå för honom. Ekonomiskt har Saab det kärvt, därmed inte sagt att företaget inte har någon framtid, säger Peter Hellberg, Unionens förste vice ordförande, som också deltog i seminariet.

Däremot anser Peter Hellberg att både Saab och Volvo behöver ägare som vet vad de vill göra med varumärkena.

På Volvo har de anställda tydligt signalerat att man helst inte vill ha en asiatisk ägare. Anette Hellgren på Saab vill däremot inte stänga några dörrar.

- Jag tycker att man ska gå in med öppna ögon i alla möjligheter. Det skulle inte förvåna mig om en asiatisk ägare tar över.

Peter Hellberg tror inte heller att det behöver innebära någon knäck för varumärkena Volvo och Saab om en asiatisk ägare tar över.

- Men om en ägare väljer att inlemma märket i sin produktion, oavsett om det är en asiatisk eller någon annan ägare, tror jag definitivt att det goda renommé som svenska bilar har, vad gäller säkerhet bland annat, kommer att urholkas. Det är viktigt att utveckling och tillverkning finns kvar i Sverige.

Arkiv

Sparkad Pridegeneral kräver skadestånd

I december fick festivalgeneralen för Malmö Pride sparken. Nu stämmer Unionen arbetsgivaren och kräver 150 000 kronor i skadestånd.
David Österberg Publicerad 15 april 2019, kl 15:44
Johan Nilsson/TT
Den avskedade festivalgeneralen tillbakavisar anklagelser om att ha misskött sin anställning. Johan Nilsson/TT

Föreningen Malmö Pride bildades 2015 och arrangerar den årliga Pridefestivalen i Malmö. En av grundarna, en nu 34-årig man, valdes till ordförande och året därpå blev han också general för festivalen.

Men förra året uppstod flera konflikter i föreningen. Festivalgeneralen fick bland annat kritik för att han både var ordförande för föreningen och anställd av den. Han kritiserades också för att förutom sin lön ha fått provision på intäkterna till Pridefestivalen och för att ha dålig koll på organisation och administration.

Föreningen och Malmö stad – en av festivalens största finansiärer – lät då en revisionsfirma granska hur föreningen hade skötts. Utredningen visade att styrelsen delvis misskött sitt arbete. Revisorn anmärkte bland annat på föreningens bokföring och på dess interna kontroll. 

Den sista oktober förra året höll Malmö Pride ett extra årsmöte och vid det byttes hela styrelsen ut. Då utsågs också en ny ordförande och 34-åringen fick fortsätta som festivalgeneral.

Kort därefter blev han dock avstängd från sin tjänst och i början av december fick han sparken. Styrelsen ansåg bland annat att han borde ha tecknat ett ramavtal med Malmö stad, att han brustit i sin rapportering till styrelsen och misskött organisation och administration.  

Men nu stämmer Unionen arbetsgivaren och vill att Arbetsdomstolen förklarar att avskedandet är ogiltigt. Unionen kräver också att föreningen betalar 34-åringen 150 000 kronor i skadestånd.

Enligt stämningsansökan tillbakavisar 34-åringen att han misskött sin anställning och påpekar att den gamla styrelsen inte hade några invändningar mot hur han skötte sitt arbete. Han anser också att den nya styrelsen blandar samman vad han gjort som ordförande med vad han gjort som anställd och att den främst fokuserar på saker som hänt innan den nya styrelsen tillträdde.