Invandringen främjar internationaliseringen. Det här är något som företagen kan dra nytta av, visar nationalekonomen Andreas Hatzigeorgiou som har tittat på olika aspekter av sambandet mellan internationell handel och migration.
- Invandring bidrar till ökad utrikeshandel och främjar företagens internationalisering. Personer som är födda i andra länder har kunskaper och kontakter som underlättar för företag att handla med andra länder, säger Andreas Hatzigeorgiou i ett pressmeddelande.
- En tioprocentig ökning av invandringen kan öka svensk export med upp till 4,5 procent och de företag som anställer ytterligare en utlandsfödd person ökar sin export med närmare en procent.
De utlandföddas utbildningsnivå är viktig, det ger dem ökade möjligheter att sprida sina kunskaper i företaget. Stor roll spelar också deras kontaktnät. Till TT säger Andreas Hatzigeorgiou att nyanlända har störst effekt på exporten eftersom deras utlandskontakter är färska.
- Men det viktigaste är inte hur kort eller lång tid någon befunnit sig i Sverige, utan att personerna bibehåller sina nätverk i hemlandet.
Doktorsavhandlingen bygger på siffror som täcker omkring 12 000 svenska företag och deras handel med 170 länder.