Förändringar i regelverket som innebär att flygbolagen får fritt fram att kräva av sina anställda att arbeta 22 timmar utan vila och göra nattflygningar på 12 timmar i sträck har oroat Europas kabinpersonal och piloter. Förmodligen skulle alla passagerare också haft fog för oro eftersom forskare slagit fast att gränsen för hur länge personal kan flyga säkert går vid tio timmar.
- Det fanns en överenskommelse om att man skulle utnyttja medicinsk expertis när man ändrade i regelverket och olika utredningar har beställts. Men sedan har man inte tagit hänsyn till utredningarna, säger Michel Collins, Unionens avtalsansvarige för civilflyget och vice ordförande i Europeiska transportarbetare federationens flygsektion.
ETF har tillsammans med andra grupper motionerat mot förslaget och i går röstades denna motion igenom med siffrorna 21 mot 13 i parlamentets transportutskott.
- Med största sannolikhet kommer hela parlamentet att avvisa förslaget och det är goda nyheter, säger Michel Collins.
- Det här visar att vi genom våra federationer faktiskt lyckas påverka lagstiftningen.