Ett envist rykte har länge gjort gällande att Ford är på väg att sälja Volvo PV.
Den amerikanska biljätten har länge brottats med stora ekonomiska problem och har tidigare gjort sig av med brittiska Aston Martin. Nu säljer man också Jaguar och Land Rover. En försäljning av Volvo PV anses av många vara en logisk fortsättning.
Men hur det blir med det och om i så fall den bokföringsmässiga separationen har med saken att göra är ännu oklart.
- Fords agerande är svårtolkat, säger Stig Axelsson.
- Samtidigt som man gör den här separationen så planerar man också att öka samarbetet mellan oss och Ford. Men samtidigt minskar också samarbetet inom vissa utvecklingsdelar, vilket man kan tolka som att man gör oss mer fristående för att lättare kunna sälja oss.
Stig Axelsson berättar att Ford använt formuleringar som att "Volvo cars stand alone" i skrivelser, samtidigt som man påpekat att Volvo inte är till salu.
- Men så lägger man till: just nu.
Nyligen rapporterades det om att Fordkoncernen har förbättrat sitt resultat kraftigt under det senaste året. Man redovisar ännu en mindre förlust, men har som mål att gå med vinst 2009.
Stig Axelsson hoppas att det ska förändra Fords eventuella planer på att sälja Volvo PV.
- Nu när det för första gången på många år går bättre kanske man behåller oss om det fortsätter att gå bra. Även om vi ändå måste ha en egen lönsamhet också.
Trots att Volvo PV producerar totalt 460 000 bilar i år och därmed säljer bättre än någonsin går man med förlust.
- Det går väldigt bra i Sverige och Europa, liksom i Ryssland och Kina, även om det inte är några större volymer där än.
- Men så har vi problemet med USA där vi säljer 120 000 bilar i år men ändå går med förlust på grund av den låga dollarkursen. Och sedan är ju också råvarupriset väldigt högt just nu, på stål och sådant.
En fördel med den bokföringsmässiga separationen nästa år är, som Stig Axelsson ser det, att de anställda kommer att få bättre information om hur det går.
- Tidigare har vi bara fått se vårt resultat i klump, tillsammans med Jaguars och Land Rovers. Nu får vi en direkt kunskap om läget i kvartalsrapporterna om Volvo, vilket säkert är en fördel för många.
ANITA TÄPP