För snart tio år sedan försökte det finska sjömansfacket tillsammans med Internationella transportarbetarefederationen, ITF, vidta stridsåtgärder mot Viking Lines utflaggning av ett fartyg till Estland. Men Viking Line drog facket inför engelsk domstol, inte finsk, eftersom ITF:s huvudsäte finns i London och förklarade strejken olaglig.
EU:s regler om vilket lands domstol som ska vara behörig att avgöra arbetsmarknadstvister säger nämligen att det är det land där åtgärderna planerades.
Detta har skapat oro för att nationella arbetsrättsliga regler ska urholkas. Men i går antog Europaparlamentet en resolution som uppmanar EU-kommissionen att se över regelverket så att EU-rätten respekterar nationella traditioner vad gäller arbetstagarnas fackliga rättigheter, enligt sajten fackligt.eu.
Enligt Europaparlamentet ska EU-länderna vara behöriga i tvister om stridsåtgärder och individuella anställningsavtal där deras egen arbetsrätt är tillämplig. Det ska vara domstolen i det land där stridsåtgärderna ska vidtas eller har vidtagits som ska vara behörig. Vid individuella anställningsavtal anser parlamentet att behörig domstol bör ligga i det land som har närmast anknytning till anställningsförhållandet.
Den nya resolutionen kan exempelvis få betydelse i konflikter som uppstått kring flygbolaget Ryanair. Bolaget har anställt sin personal i Irland oavsett geografisk arbetsplats och därmed hävdat att endast irländsk lag gäller. Men nyligen dömde en fransk domstol det irländska flygbolaget att betala nära 10 miljoner euro i skadestånd för att ha brutit mot franska arbetsmarknadslagar. Även i Norge har Ryanair förlorat i rättten sedan anställningsvillkoren prövats enligt norsk lag.
Fakta
Fackligt.eu är sajten för LO:s, TCO:s och Sacos gemensamma Brysselkontor.