I dagarna släppte konsultföretaget Booz & Co en global studie om forskning och utveckling inom företagsvärlden. Studien, där 1 000 företag världen över ingår, visar att Sveriges största företag kraftigt ökat sina investeringar i FoU under förra året. Men trots att man satsar mer pengar har företagens försäljningstillväxt lyst med sin frånvaro.
- Det finns inget statistiskt samband mellan hur mycket resurser som företag lägger på FoU och hur framgångsrika företagen är, utan det som är viktigt är hur man använder resurserna, säger Fredrik Vernersson på Booz & Co.
Sverige ligger på en sjätteplats i Europa, bland de länder där företag investerarar störst summor på innovation. Företagen som sätter sprätt på mest finns inom data- och elektronikbranschen.
Även om mest inte nödvändigtvis är bäst, visar en annan mätning att Sverige är ett av de EU-länder som får ut mest av innovation. Enligt Europeiska kommissionens "Indikator för innovationsresultat" ligger Sverige i topp när det kommer till hur väl nya idéer från innovativa sektorer lyckas nå ut på marknaden, skapa jobb och öka EU-ländernas konkurrenskraft. De länder som är bra på innovation har enligt barometern ofta en konkurrenskraftig export, höga nivåer för patentiering, innovativa företag med snabb tillväxt eller branscher med höga kunskapsnivåer.