Annons
  • Skulle knaperstekt bacon få dig att överväga nytt jobb? Foto: YekoPhotoStudio/Colourbox.com

Bacon och svåra nötter i jakten på rätt personal

Publicerad 20 oktober 2017, kl 13:41

Allt fler arbetsgivare tar till udda grepp för att hitta rätt personal. Flera företag har sökt folk via humoristiska annonser, kodade problem och bacon.

Det är arbetstagarnas marknad, sägs det. Konkurrensen om ”rätt” folk har hårdnat och nu tvingas arbetsgivarna att göra det jobbsökarna gjort sedan länge – försöka sticka ut ur mängden. En vanlig annons där man ställer upp en önskelista över eftertraktade egenskaper förslår inte alltid.

Unionen söker just nu personal genom att rikta sig direkt till framstående personer inom tech, start-up eller kommunikationsbranschen. När dessa namngivna personer googlar sig själva, vilket man utgår från att de gör med jämna mellanrum, kommer de att mötas av en uppmaning att tipsa en vän, bekant eller någon med samma kompetens som dem själva, om jobb på förbundet.  

Men Unionen är ingalunda ensamt om att ta till udda grepp. Redan 2011 sökte Microsoft kompetent personal genom att sätta upp små vagnar utanför Adobes, Googles och Amazons kontor i USA och bjuda de förbipasserande på bacon.

”Vakna och känn doften av framtiden” löd löftet till de baconsugna IT-teknikerna, enligt tidningen Seattle Times.

Google sticker för övrigt också ut i rektryteringssammanhang. Det påstås att jobbkandidater fick frågor som ”hur många golfbollar får plats i en buss?” eller ”varför är brunnslock runda?”  eller ”Skriv en haiku som beskriver möjliga metoder att prognostisera söktrafikens säsongsvariationer”, men enligt tidningen Metro, har Googles HR-chef dementerat detta.

Däremot var Google bland de första att locka till sig folk via reklamtavlor med matematiska problem, även om företagets namn inte fanns i annonsen. Problemlösaren fick ledtrådar som ledde denne vidare till nya utmaningar. Den som klarade sig hela vägen fick skicka sitt cv till arbetsgivaren.

Även spelutvecklaren EA, fototjänsten Flickr och Försvarets radioanstalt har värvat personal genom att lägga upp kod som bara personer med avancerade IT-kunskaper kunnat knäcka. På så sätt har man sållat bort okvalificerade sökande och utmaningen har lockat betydligt fler att skicka in sina cv:n än genom vanligt ansökningsförfarande.

Men även inom branscher där de sökande inte kunnat koda har det förekommit nya grepp.  My Academy, som erbjuder läxhjälp, använde sig av Instagram för att snabbt hitta studiecoacher. Den sökande skulle ta en bild som representerade dennes personlighet och posta den med en bildtext på max 140 tecken under hashtaggen #myinstacv.

Hotellkedjan Clarion höll audition och lät hugade anställda sälja in sig själva till en jury à la Idol-koncept. Även klädföretaget Lager 157 körde en typ av audition/speed-dating när de rekryterade i Kalmar i februari. Arkitektbyrån Codesign, Stockholm fixade ett ”after work-mingel" när byrån skulle anställa ett antal arkitekter, projektledare och kommunikatörer. Revisionären, en revisionsbyrå i Piteå, sökte folk genom att i en Youtubefilm visa livet på företaget.

En redovisningsansvarig söktes också av företaget Prisjakt i Ängelholm. De hade en klassisk platsannons men med ett annorlunda formulerat innehåll.

”Som på alla ekonomiavdelningar är stämningen ungefär som i en Lars Norén-pjäs. Viktigt är att du inte kommer in och gör allt till en musical och förstör den dynamiken."

Arbetsgivaren sökte en person med uppgiven blick och noll kreativitet och hymlade inte med att man var på jakt efter någon som gärna får ha försökt att kvantifiera sina närmsta relationer i Excel och kunde se uppgiven ut när någon vill diskutera utgifter som inte är budgeterade. Den sökande skulle också ha ”10-15 års erfarenhet av ekonomiarbete (du har med andra ord ingen själ kvar, men det är ok för oss)”.

– Vanliga annonser är som naturella riskakor, vansinnigt tråkiga, sade annonsförfatteren Linus Jonkman till tidningen Balans.

Den ovanliga annonsen fick 200 000 besökare på tre -fyra dagar och delades flitigt i sociala medier.

"En lättkränkt individualist utan teamkänsla som inte trivs speciellt bra i högt tempo", sökte det svenska skivbolaget Hybris på Facebook.

Masochistisk webbdesigner med storhetsvansinne" löd rubriken på en annons i Arbetsförmedlingens platsbank. Företaget SMSgrupp sökte någon som kunde "fäkta bort obstinata programmerare som lägger sig i ditt jobb." Det var inte nödvändigt för den sökande att tycka om artisten Richard Cheese och tysk elektro, men det rekommenderas, skrev arbetsgivaren, som även uppmanade alla sökanden att bifoga en bild på en katt.

– Det var smart att begära kattbild. Det underlättade urvalsprocessen - den som inte klarar av att hitta en kattbild att skicka med är absolut inte kvalificerad, sade Martin Jacobson till Kollega.

Läs mer: Ansökan utan kattbild ratas

Johanna Rovira
Johanna Rovira
[email protected]
Lediga jobb
  • Läs även...

    Gör facket tillräckligt för mobbade?

    Inte ens en av tio av dem som mobbas och som kontaktar sitt fack anser att de får hjälp. Men hur ser lagen ut? Och vad kan facket egentligen göra?

  • Läs även...

    Mellansvenska företag ropar efter kompetens

    Suget efter arbetskraft är stort, framförallt i mellersta Sverige, visar en ny undersökning. Unionens regionchef i Värmland är inte överraskad.

  • Läs även...

    Trots reform – fortsatta krav på sänkta löner

    I början av året kom fack, arbetsgivare och regering överens om en ny anställningsform – Etableringsjobb – skräddarsydd för att hjälpa nyanlända in på arbetsmarknaden. Det utropades som en seger för den svenska modellen. Men det är tveksamt om det räcker för att tysta ropen på sänkta löner.

  • Läs även...

    Facket på Electrolux i USA möjligt tack vare Unionen

    I Memhpis upphörde Electroluxfabrikens ledning med sina aggressiva metoder för att stoppa fackligt engagemang. Unionens inflytande på Electrolux svenska företagsledning var en avgörande faktor.

  • Läs även...

    Ny myndighet med fackligt fokus

    Landets nya arbetsmiljömyndighet har slagit upp portarna. Och där ser man kontakten med facken som nyckeln för att lyckas med sitt uppdrag.

  • Läs även...

    Medlem i kläm - så gick det sen

    Hur gick det för killarna som ville ”Unleash the fucking fury” på sin chef? Fick Unionenmedlemmen som glömt rapportera in sin nya lön till Försäkringskassan betala en halv miljon i skuld? Här är några av Unionens mest omskrivna tvister. Och hur de slutade.

Nyhetsbrev

Prenumerera

Håll dig uppdaterad med färska nyheter från Kollega.