Annons
  • Kostnaden för att förvara dokumenten hos en begravningsbyrå är mycket lägre än den brukar vara hos bankerna Foto: John Stick/Colourbox

Begravningsbyrå i stället för bankfack

Publicerad 29 augusti 2019, kl 11:59

Sedan många bankkontor slutat erbjuda bankfack väljer nu allt fler i stället att förvara sina testamenten och andra viktiga handlingar hos en lokal begravningsbyrå.

Enligt statistik från Sveriges Auktoriserade Begravningsbyråer fördubblades nästan antalet förvarade dokument hos begravningsbyråerna, från cirka 30 000 till 58 000, mellan 2015 och 2018.

– När banker antingen höjt avgiften för bankfack eller helt avvecklat den tjänsten har det ställt till det för många som har tvingats förvara testamenten och gåvobrev i original hemma i stället. Därför är det bra att vi kan erbjuda tjänsten dokumentförvaring, säger Ulf Lernéus, förbundsdirektör vid Sveriges Auktoriserade Begravningsbyråer*.

En nackdel med den här möjligheten jämfört med att ha ett bankfack är att begravningsbyråerna endast förvarar handlingar och exempelvis inte smycken som man är särskilt rädd om.

Å andra sidan är kostnaden för att förvara dokumenten hos en begravningsbyrå mycket lägre än den brukar vara hos bankerna. Även om det kan skilja mellan de lokala byråerna uppskattar Ulf Lernéus kostnaden till mellan 850 och 1 250 kronor. Det är då dessutom en engångskostnad, oavsett hur länge dokumenten ska förvaras, till skillnad från de årsavgifter som bankerna brukar ta ut och som då kan handla om runt en tusenlapp eller mer.

En annan fördel är att begravningsbyråer också kan erbjuda tjänsten dokumentbevakning, vilket innebär att anhöriga alltid får veta om det exempelvis finns ett testamente.

Läs mer: Viktigt att skriva digitalt testamente

– Många vet inte ens om att det finns ett sådant. Men eftersom vår dokumentbevakning är sammankopplad med Skatteverkets dödsfallsregister så får anhöriga alltid avisering om att det finns dokument att hämta vid ett dödsfall. Och vi förvarar också originaldokumentet på ett säkert sätt till dess bouppteckningen är klar, säger Ulf Lernéus.

Enligt honom innebär inte förvaringen av dokument hos en begravningsbyrå att man sedan är skyldig att anlita den byrån vid ett dödsfall.

– Så är det absolut inte, säger Ulf Lernéus.
 
*Sveriges Auktoriserade Begravningsbyråer är en medlemsorganisation för cirka 400 privatägda begravningsbyråer i landet.

Läs mer: Tjänstepension skyddar dina efterlevande när du går bort

Anita Täpp
Anita Täpp
[email protected]

Skriv din kommentar

Du kan lämna kommentarer på denna sidan till 2019-09-19.

Namn och kontaktuppgifter är endast synligt för redaktionen.
Våra regler för kommentarer

Lediga jobb
Nyhetsbrev

Prenumerera

Håll dig uppdaterad med färska nyheter från Kollega.