Hoppa till huvudinnehåll
Arkiv

Boosta din karriär med Linkedin och Facebook

I dag är det många som fajtas om samma jobb. Vill du vara bättre rustad och ha större chans till drömjobbet kan sociala medier vara ett verktyg att nyttja. Det är dags att se Facebook som den moderna tidens arbetsförmedling.
Åsa Frisk Publicerad 20 augusti 2012, kl 14:04

Det sägs att 8 av 10 jobb fås via kontakter. Och det kan nog stämma. I dag när organisationer är så slimmade är det viktigare och tuffare än någonsin för arbetsgivare att säkerställa att de får rätt person på rätt plats. Om någon man känner rekommenderar en person känns det mer säkert och tryggt.  

Sociala medier handlar om att bygga relationer. Förenklat kan man säga att det handlar om att bli bra på att möta människor. Att göra det med sociala medier såsom Linkedin och Facebook är inget konstigt eftersom det är på nätet vi finns nuförtiden.

Jacqueline Kothbauer, journalist och föreläsare inom personal branding och media marketing, anser att eftersom man aldrig kan veta vem av alla vänner, grannar, kollegor eller kunder som leder till ett nytt spännande jobb ska man fundera över vem man är och lägga lite tid på att klura ut hur man vill bli uppfattad av andra människor.

I boken Mediababe tipsar Jacqueline Kothbauer hur du kan underlätta för potentiella arbetsgivare att hitta dig. Det första steget är att aktivera ditt nätverk. Känner du någon som känner någon som är bra att känna för det du vill göra i framtiden? Vem har pålitliga kontakter som du har behov av? Gör en bra grund genom att kartlägga kontakter, koppla in dem och aktivera dig på nätet.  

I nästa steg måste du se till att du är lätt att hitta. Se till att du äger så mycket som möjligt av första sidan som kommer upp när någon googlar ditt namn. Det mejlkonto du angett på Linkedin och Facebook ska vara aktivt och något som du tittar in på nästintill dagligen. I dag förväntar sig folk svar snabbt och inte om två veckor.

Sen ska du tänka "Vad kan du hjälpa till med?". Tänk igenom några sökord som du vill bli förknippad med till exempel 5 personliga egenskaper och 5 professionella. Se till att använda dem på dina profiler. Säg samma sak på dina olika konton. Här passar inte någon svensk blyghet in utan tänk att du ska informera världen vem du är och vad du gör.

Maximera ditt värde genom att hjälpa någon annan via sociala medier. Lägg till exempel en rekommendation på någon du uppskattat att arbeta med tidigare.

Sen gäller det att kommunicera som ett proffs. Fundera över vad som är personligt och/eller privat för just dig. Hitta din nivå på vad världen ska få ta del av.

Slutligen ska du inte välja alltför många kanaler. Linkedin och Facebook är en mycket bra grund att börja på. Som fortsättning kan man välja twitter och blogg.

Lägg lite tid, minst en gång per år, på att se över dina konton på Facebook och Linkedin.

Fakta

  • Aktivera nätverket - kartlägg, koppla in, aktivera
  • Bli enkel att hitta
  • Vad kan du hjälpa till med?
  • Maximera ditt värde!
  • Kommunicera som ett proffs
  • Välj max tre kanaler som du har som en bra bas.
Arkiv

Sparkad Pridegeneral kräver skadestånd

I december fick festivalgeneralen för Malmö Pride sparken. Nu stämmer Unionen arbetsgivaren och kräver 150 000 kronor i skadestånd.
David Österberg Publicerad 15 april 2019, kl 15:44
Johan Nilsson/TT
Den avskedade festivalgeneralen tillbakavisar anklagelser om att ha misskött sin anställning. Johan Nilsson/TT

Föreningen Malmö Pride bildades 2015 och arrangerar den årliga Pridefestivalen i Malmö. En av grundarna, en nu 34-årig man, valdes till ordförande och året därpå blev han också general för festivalen.

Men förra året uppstod flera konflikter i föreningen. Festivalgeneralen fick bland annat kritik för att han både var ordförande för föreningen och anställd av den. Han kritiserades också för att förutom sin lön ha fått provision på intäkterna till Pridefestivalen och för att ha dålig koll på organisation och administration.

Föreningen och Malmö stad – en av festivalens största finansiärer – lät då en revisionsfirma granska hur föreningen hade skötts. Utredningen visade att styrelsen delvis misskött sitt arbete. Revisorn anmärkte bland annat på föreningens bokföring och på dess interna kontroll. 

Den sista oktober förra året höll Malmö Pride ett extra årsmöte och vid det byttes hela styrelsen ut. Då utsågs också en ny ordförande och 34-åringen fick fortsätta som festivalgeneral.

Kort därefter blev han dock avstängd från sin tjänst och i början av december fick han sparken. Styrelsen ansåg bland annat att han borde ha tecknat ett ramavtal med Malmö stad, att han brustit i sin rapportering till styrelsen och misskött organisation och administration.  

Men nu stämmer Unionen arbetsgivaren och vill att Arbetsdomstolen förklarar att avskedandet är ogiltigt. Unionen kräver också att föreningen betalar 34-åringen 150 000 kronor i skadestånd.

Enligt stämningsansökan tillbakavisar 34-åringen att han misskött sin anställning och påpekar att den gamla styrelsen inte hade några invändningar mot hur han skötte sitt arbete. Han anser också att den nya styrelsen blandar samman vad han gjort som ordförande med vad han gjort som anställd och att den främst fokuserar på saker som hänt innan den nya styrelsen tillträdde.