• "Man kommer bedriva exakt samma produktion som tidigare men med en billigare aktör. Målet är att dumpa villkoren", säger Therese Arroyo, ordförande i Unionenklubben på BRA. Foto: Johan Nilsson/TT

"BRA försöker dumpa villkoren"

Publicerad 3 december 2019, kl 11:49

Kabinpersonalen på BRA blev uppsagd i våras. Men nu ska ett tyskt bolag bedriva samma trafik och kommer sannolikt att hyra in personal. Villkorsdumpning, anser såväl kabinklubb som piloter.

I april beslutade flygbolaget BRA att avveckla den delen av koncernen som flyger med jetplan, gamla Malmö Aviation. 361 personer varslades om uppsägning, varav 161 kabinanställda. Skälet som angavs var arbetsbrist när de gamla flygplanen skulle fasas ut. Under de efterföljande förhandlingarna lyckades kabinklubben rädda 50 tjänster, som från och med årsskiftet kommer att jobba i det bolag som flyger med propellerplan.

Läs mer: Dålig lönsamhet tvingar Bra att varsla

Nu har BRA meddelat att de kommer att hyra in moderna jetplan från det tyska företaget WDL Aviation. Det innebär att de 116 svenska piloterna byts ut mot tyska vilket fått de uppsagda piloterna att gå i taket och mena att BRA rundar lagen om anställningsskydd, las:

– Det är en ren avtalsdumpning på marknaden de håller på med. Företaget avser att hyra in motsvarande produktion med jettrafik från ett annat land, säger Lars Petersson på Svensk pilotförening, till Sveriges Radio.

WDL Aviation har ingen anställd kabinpersonal. Men BRA har informerat facket om att det tyska bolaget har för avsikt att hyra in personal från ett bemanningsföretag i Sverige. Ett beslut som upprör kabinklubben, som precis som pilotföreningen inte anser att det finns en arbetsbristsituation.

– Man kommer att bedriva exakt samma produktion som tidigare men med en annan aktör som är billigare. Målet är att dumpa villkoren, säger Therese Arroyo, ordförande i Unionenklubben på BRA.

Den varslade personalen kommer att sluta i mars nästa år, ett år efter att bolaget varslade om uppsägning.

– Folk mår väldigt dåligt. Det finns de som jobbat här i 30 år, själv är jag inne på mitt 23:e år i bolaget. Det är tufft att, under ett helt år, jobba och prestera under de här förutsättningarna.

Orsaken till neddragningarna är att BRA har ekonomiska problem. Det handlar om en vikande inrikesmarknad, flygskam, bränslepriser och en svag svensk krona.

– Att byta ut flygplanen har man planerat för i tio år, men vi förstår inte varför personalen måste bytas ut bara för att vårt arbetsredskap ska göra det, säger Therese Arroyo.

Ola Rennstam
Ola Rennstam
[email protected]
Lediga jobb
  • Läs även...

    Unionen hoppas på egen uppgörelse om las

    Det blir betydligt lättare att säga upp anställda om las ändras på det sätt som utredaren föreslår. Utredningen får skarp kritik av Vänsterpartiet och flera fackförbund. Unionen hoppas fortfarande att parterna ska hitta en egen lösning – men inte till vilket pris som helst.

  • Läs även...

    Electrolux utreder varför 70 fick sluta efter coronaprotest

    Nyligen blev 70 anställda vid Electrolux fabrik i Mexiko av med jobbet sedan de protesterat mot att skyddsåtgärderna mot corona inte var tillräckliga på arbetsplatsen. Nu har företaget inlett en intern utredning om vad som hände på fabriken.

  • Läs även...

    Unionen stämde färre företag 2019

    Fler ärenden kom in till Unionens jurister 2019, men färre arbetsgivare blev stämda. En trolig orsak är att fler tvister löser sig på förhandlingsbordet.

Nyhetsbrev

Prenumerera

Håll dig uppdaterad med färska nyheter från Kollega.