Hoppa till huvudinnehåll
Jobbrelationer

Branscherna där man bråkar mest

Det bråkas en del inom detaljhandeln. Men det gör man även inom grossist- och transportbranschen. Däremot är konflikterna färre inom fastighetsförvaltning, visar en ny undersökning.
Petra Rendik Publicerad
Colourbox
Colourbox

Det sägs att storleken inte spelar någon roll. Men det verkar stämma så där när det kommer till hur mycket vi bråkar på jobbet. Ju större arbetsgrupperna är desto fler konflikter riskerar att uppstå. Det visar en undersökning som konsultföretaget Brilliant ligger bakom. De har tittat närmare på hur medarbetare inom elva branscher upplever bråk på jobbet. Förutom storleken på arbetsgruppen är svaga chefer och ojämn arbetsfördelning andra orsaker till konflikter på arbetsplatsen.

Läs också: Konflikt på kontoret?

– Konflikter är en stark bidragande orsak till sjukskrivningar. I en studie vi har gjort ser vi att man har 2,5 gånger högre sjukfrånvaro i grupper med mycket konflikter, säger Sofie Johansson, chefsanalytiker på Brilliant till SvD.

11 branscher där man bråkar mest:

1. Detaljhandeln – 16 procent upplever konflikter på jobbet. 22 procent säger att de ha en svag ledare.

2. Grossistverksamhet – 16 procent. Här fungerar arbetsfördelningen mindre bra enligt undersökningen, dåliga chefer är ett annat problem.

3. Transport – 15 procent upplever konflikter. Sämst fungerar ledarskapet, 34 procent är missnöjda med chefen.

4. Tillverkning. Oftast stora arbetsgrupper, kanske en anledning till att 14 procent känner av bråk på jobbet. Här finns också flest uttråkade medarbetare.

5. Försäljning och reparation av personbil – 12 procent vittnar om konflikter men 38 procent verkar å andra sidan vara nöjda med ledarskapet.

6. Finansiella tjänster och försäkring – 12 procent svarar att de upplever negativa konflikter och 14 procent är missnöjda med arbetsfördelningen

7. Bygg och anläggning – andelen konflikter är 11 procent.

8. IT, teknik och innovation – arbetsgrupperna är rätt små och cheferna bra men trots det svarar 11 procent att det uppstår bråk på jobbet.

9. Media och kommunikation – större arbetsgrupper kan vara en förklaring till att 10 procent upplever konflikter.

10. Konsultverksamhet – här bråkas det mindre, 6 procent. Och frågar man medarbetarna finns de bästa cheferna i den här branschen.

11. Fastighetsförvaltning – relativt konfliktfritt, 6 procent uppger att det uppstår konflikter som påverkar jobbet.

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Jobbrelationer

Så bemöter du en foliehatt på jobbet

Ledningen är ond, alla är emot mig, min chef motarbetar mig. Konspirationsteorier kan frodas i det lilla och det stora. Så motverkar du dem, enligt folkbildaren och ufo-experten Clas Svahn.
Lina Björk Publicerad 6 oktober 2025, kl 06:01
Foliehattar och Clas Svahn. Så sprids konspirationsteorier på arbetsplatsen – och så kan du som chef eller kollega förebygga dem, enligt experten Clas Svahn.
Har du kollegor som är övertygade om att chefen är en ondsint rymdvarelse och ledningsgruppen egentligen bara är ute efter att sätta dit de anställda? Konspirationsteorier gror där maktlöshet slagit rot. Men det finns saker att göra, säger folkbildaren Clas Svahn. Foto: Shutterstock/Stefan Svensson

En konspirationsteori är just en teori, men har en förmåga att sprida sig. Indicier görs till bevis och något påstås vara sant, för att vi inte vet säkert att det är falskt.  Hos vissa blir bristen på information ett tecken på att konspirationen faktiskt existerar. Även på jobbet kan myter och teorier få fart. 

Varför uppstår konspirationsteorier på arbetsplatsen?

– Konspirationsteorier skapas för att det finns ett underskott av det man vill veta. Ofta beror det på att exempelvis ledningen inte berättar allt de vet och då skapas en alternativ bild. Även om man försöker rätta till felet i efterhand så hjälper det inte. Då har man skapat en misstanke och människor tror att det som berättats är ytterligare en dimridå, säger Clas Svahn.  

Finns det ett behov av konspirationsteorier på jobbet för att skapa gemenskap? 

– Det finns alltid ett behov av att vara som alla andra och höra till en grupp. Men de bubblorna som skapas av detta är inte av godo. När jag jobbade som skyddsombud så träffade jag anställda som hävdade att de hade ledningen emot sig. Det berodde oftast på att de inte hade tillgång till ledningens öra. Det fanns ingen som såg dem eller lyssnade. Det skapades ett vi och dem, en yttre fiende. Det gav en känsla av gemenskap men orsakade också polarisering mellan grupper. 

Vilka medarbetare är mest sårbara för konspirationer?

Kan mina kollegor ha egenskaper som gör dem mer sårbara för konspirationsteorier? 

– Ja, människor som upplever sig maktlösa, som inte blir lyssnade på eller sedda har större benägenhet att fastna i alternativ information. Som chef och ledare är det viktigt att skapa aktiviteter som svetsar samman gruppen. Att vara en närvarande och omtänksam ledare är väl investerad tid. 

Hur ska jag bemöta en foliehatt till kollega?

– Det är tufft. De som är mest förlorade i konspirationsteorier är svåra att rubba. Jag träffade en kvinna som trodde att jorden var platt för några månader sedan. Ingenting jag sa bet på hennes övertygelse, det var bara ytterligare bevis för att allt var en stor sammansvärjning. Fakta är sällan lösningen, däremot om man kan visa andra ”plattjordare” som erkänt att de haft fel, kan det få effekt. 

Så kan chefer och kollegor bemöta konspirationsteorier

Hur kan en arbetsplats motverka konspirationsteorier?

– Var transparent och informera om förändringar. Och som ledning – var närvarande och tillgängliga. När jag växte upp gick det att få tag på Olof Palme på telefon. Ska man få tag på ett företag i dag hamnar man i bästa fall hos en pressavdelning, i värsta fall hos en AI-styrd chatt. Samhället har blivit mer stängt i dag och när det inte går att få tag på dem som sitter på svaren beger man sig någon annanstans. Konspirationsteorier är den maktlösas sätt att hantera situationen.