Annons
Annons
  • Kenneth Kyobe har jobbat på Systembolaget i 15 år. I dag är han butikschef i en av Sveriges största butiker. Foto: Janerik Henriksson TT, Privat

Butikschefen: ”Inte svårt att neka någon att köpa”

Publicerad 9 oktober 2020, kl 11:44

Det är viktigare att vara bra på service än vin. Så resonerar Systembolaget när de rekryterar ny personal. Kenneth Kyobe började som vikarie och är i dag butikschef med 18 anställda.

Första gången Kenneth Kyobe drog på sig Systembolagets kläder var han bara 20 år. Han behövde ett extrajobb, men snart var han fast.

– Så är det för många. Man börjar som vikarie, men trivs så bra att man stannar, säger han.

I dag, 15 år senare, är han butikschef i en av företagets största butiker och ansvarar för 18 anställda. Den som ska jobba på Systembolaget bör vara riktigt intresserad av service, enligt Kenneth Kyobe. Dryckesexpertis kommer i andra hand.

– Att ha kunskap om mat och dryck är förstås bra, men det är inte det vi tittar på främst. För oss är det viktigast att man är serviceinriktad och sätter kunden i fokus. Efterhand lär man sig mer om mat och dryck och det finns många internutbildningar att gå.

Men är det inte lite jobbigt att inte kunna tipsa om bästa rödvinet till hjortstek?
– Nej, det här är inget ensamarbete. Om man inte kan svara på en fråga finns det alltid en kollega att fråga. Kunderna kan också få avancerad rådgivning via vår kundservice, hemsidan eller chatt. Ett bra kundbemötande handlar om att hjälpa kunden att hitta det han eller hon söker även om man själv inte är expert på viner.

Det gäller dock att hålla tillbaka sin försäljningsiver. Ett av Systembolagets uppdrag är att begränsa alkoholens skadeverkningar och då får man inte pracka på någon fler flaskor än de hade tänkt köpa.

– Om man tidigare har arbetat med försäljning eller på restaurang är man van vid att försöka sälja så mycket som möjligt. Så är det inte här. Vi säljer med omtanke.

Kan det kännas svårt att sälja en vara som man vet orsakar mycket lidande?
– Det är inte svårt att arbeta på Systembolaget ur den aspekten. Alkoholproblemen skulle vara större om vi inte fanns. Systembolaget har inget vinstintresse och arbetar inte med merförsäljning, vi säljer inte till personer under 20 eller personer som är berusade.

Är det jobbigt att neka någon att handla?
– Absolut inte. Vi har lagen på vår sida och det är bara att informera om hur reglerna ser ut. Det blir inte personligt. Den som arbetar i säkerhetskontrollen på flygplatsen skulle aldrig släppa igenom en person som har vapen med sig. Vi säljer inte till den som är berusad eller den som är under 20 år.

Enligt Kenneth Kyobe är variationen i arbetsuppgifterna stor – både för den som är försäljare och den som är butikschef. En butikssäljare kan jobba med allt från att hjälpa kunder i butik och sitta i kassan till att packa upp varor, köra truck och städa lokalerna. Via internutbildningar går det att skaffa sig specialkunskaper och exempelvis få ansvara för en varugrupp.

För åtta år sedan blev han butikschef och med det ändrades arbetsuppgifterna ytterligare.

– Nu handlar min roll om att skapa förutsättningar för att personalen ska ha det så bra som möjligt. Mycket handlar om att få personalen att känna samhörighet, att de är del av en grupp. Då blir det lättare att lära sig nya saker, att utveckla sig och vilja göra nya saker.

Hur länge blir du kvar på Systembolaget?
– Så länge jag kan fortsätta att utvecklas som ledare vill jag stanna. Men om jag jobbar på Systembolaget fram till pensionen får vi se.

Äldre har 30 dagars semester

  • Lön: Samtliga löner på Systembolaget är individuella. Lägsta timlönen för en butikssäljare är 125 kronor och 30 öre.
    Lönen för butikschefer varierar stort, bland annat beroende på erfarenhet, kompetens och hur stor butiken är. Enligt Unionens lönestatistik tjänar en butikschef mellan 27 000 och 52 000 kronor.
  • OB-tillägg: OB-ersättning tillkommer för tjänstgöring på kvällstid, lördagar och nyårsaftnar. Efter klockan 18.30 är timlönen förhöjd med 50 procent. Efter klockan 20.30 är timlönen förhöjd med 75 procent. På lördagar och nyårsaftnar efter klockan 12 är timlönen förhöjd med 100 procent.
  • Semester: Anställda som inte har fyllt 30 år har 25 semesterdagar. Den som har fyllt 30 har 27 semesterdagar, den som har fyllt 40 har 29 semesterdagar och den som har fyllt 50 har 30 semesterdagar.
David Österberg
David Österberg
[email protected]
Lediga jobb
  • Läs även...

    Debatt: Glöm inte människan bakom skärmen

    Bra ledarskap bygger på närvaro. Men i coronatider blir det svårare att visa omtanke och stöttning på distans. Ring varandra i stället för att mejla och glöm inte att även fråga hur chefen mår ibland, skriver ledarskapsutvecklaren Eduard von Busch.

  • Läs även...

    Butikschef bytte inte larmkod - fick sparken

    Butikschefen avskedades för att hon slarvat med företagets säkerhetsregler och fuskat med tidsredovisningen. Unionen anser dock att incidenterna beror på arbetsgivarens bristfälliga introduktion och har nu stämt skokedjan i Arbetsdomstolen.

  • Läs även...

    "Som chef måste du vakta vad du säger"

    Svårigheten att få till förändring och att hans ord bedöms hårdare än tidigare. Det är två insikter Love Ekstam Ljusegren fått under sin första tid som chef inom Saab.

  • Läs även...

    Många möjligheter för en ingenjör

    När Unionenmedlemmen Elin Luedtke blir färdig civilingenjör i energisystem i vår kan hon välja och vraka mellan jobb på åtta stora svenska industriföretag. Hon är dessutom förutspådd att få en hög chefsposition på något av företagen.

  • Läs även...

    Svagt samband mellan lön och prestation

    Det är svårt att motivera anställda enbart med lönen. En chef som vill att medarbetarna ska jobba bra bör fokusera på arbetsmiljön – och se till att löneprocessen blir rättvis. Det visar forskning från Stockholms universitet.

  • Läs även...

    4 av 10 vill byta jobb efter semestern

    Högre lön, nya utmaningar eller en bättre chef. Skälen till att många överväger att byta jobb efter sommarledigheten är flera, visar en studie.