Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsmarknad

”Charterflygbolag är på utdöende”

Charterbranschen är i kris. Efter researrangören Thomas Cooks fall på måndagen är fler konkurser att vänta, enligt flygexperter.
Kamilla Kvarntorp Publicerad
Lars Pehrson/SvD/TT
Charterbolagen är på utdöende, enligt expert på flygbranschen. Lars Pehrson/SvD/TT

Den brittiska resejätten Thomas Cook har haft ekonomiska problem en tid. I sin delårsrapport i våras rapporterade företaget att konsumenterna hade svikit flera marknader till följd av varmt sommarväder och Brexit. Men att skylla konkursen på vädret håller inte, enligt Jan Ohlsson, expert på resebranschen.

Läs mer: Oviss framtid för Ving

– Väderfluktuationer har researrangörer i alla tider fått leva med. Om det har varit fint vänder hemma har folk inte velat resa bort. Det har arrangörerna lärt sig att tackla. En så stor koncern som Thomas Cook går inte i konkurs på grund av det.

Britternas planerade utträde ur EU kan däremot ha haft betydelse för researrangörens dåliga ekonomi.

– Den brittiska marknaden är stor. Och pundet har fallit mycket i värde. Brittiska resenärer har därför i ökande grad ställt in sina resor och valt resmål där de fått mer för pundet. De resmålen är inte desamma som där Thomas Cook har sina största program och flest hotell. Många har till exempel valt bort Spanien för att resa till Turkiet, säger Jan Ohlsson.

Den verkliga orsaken till att researrangören gick i konkurs efter 178 år är i stället, enligt Jan Ohlsson, främst de strukturella problem som finns i branschen. I takt med att allt fler resenärer själva bokar flygresa och hotell på internet minskar efterfrågan på charterbolagens produkter.

– Renodlade charterflygbolag är på utdöende. Flera bolag faller ifrån varje år. De erbjuder produkter som inte efterfrågas i lika hög grad längre. De har inte förmått att krympa kostymen i tid, säger Jan Ohlsson.

Enligt professor Stefan Gössling, som forskar om turism och transport vid Lunds universitet, handlar krisen inom charterbranschen om att ett turismsystem byggts upp där vinstmarginalerna oftast är ytterst små på grund av överkapacitet – framför allt när det gäller flyget.

– Finns en överkapacitet erbjuds billiga resor för att locka till sig resenärer. Med vissa bolag har det gått att flyga till ett pris som är lägre än bränslekostnaden per passagerare. Det var bara en tidsfråga innan någon av de stora researrangörerna skulle kollapsa, säger han.

Att Thomas Cook försvinner gynnar de researrangörer som är kvar på marknaden, åtminstone på kort sikt. På längre sikt måste affärsmodellen ändras för att företagen ska ha en framtid, enligt Jan Ohlsson.

– Det behövs mer specialiserade researrangörer när allt fler kunder efterfrågar specialiserade resor – som träningsresor, fotbollsresor och resor med välordnade barnhotell.

Läs mer: Ving flyger igen

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsmarknad

Hundratals tjänstemän tvingas lämna Volvo Cars

1000 anställda får lämna Volvo Cars. Många av dem är tjänstemän.
– Det har varit oerhört tuffa veckor när beskeden rullar ut, det är ledsamt och tråkigt, säger Jörgen Olosson, Unionens klubbordförande på Volvo Cars.
Elisabeth Brising Publicerad 23 oktober 2025, kl 10:26
Tjänstemän på Volvo Cars-fabriken i Göteborg går igenom information om uppsägningar – cirka 1 000 personer får lämna företaget
Volvo Cars har beslutat att cirka 1 000 personer kommer att lämna företaget i Sverige. Många är tjänstemän. Foto: Viktoria Bank/TT

I maj i år varslades mer än tusen personer på Volvo Cars efter att företaget brottats med ekonomin. Facket har sedan dess förhandlat med företagsledningen om villkoren för nedskärningarna. 

Nu är förhandlingarna klara. 1000 anställda tvingas lämna berättar ledningen i samband med släppet av företagets kvartalsrapport

Enligt Unionens klubbordförande på Volvo Cars, Jörgen Olsson, är 500 personer av de 1000 som slutar,  "naturliga avgångar". De har redan sökt sig till andra jobb efter varslet. 

500 anställda tvingas dock lämna företaget och av dem är hälften, 250 personer, Unionenmedlemmar. De flesta jobbar i Göteborg, men nedskärningarna sker över flera orter och alla yrkesområden. 

Jörgen Olsson.
Jörgen Olsson, ordförande Unionenklubben Volvo Cars.

Det har varit en tung och utdragen process sedan i maj. Det är klart det finns en stor oro under tiden, säger Jörgen Olsson, ordförande i Volvos Cars Unionenklubb. 

Fackets uppdrag har varit att företräda sina medlemmar och försöka ge något extra till de som får gå, som extra månadslöner. 

Det finns exitpaket för de vi företrätt och många av dem har fått paket med en annan uppsägningstid än den kollektivavtalade, säger Jörgen Olsson.

Majoriteten har kort anställningstid

Hur många månader de får är individuellt och beror på ålder och anställningstid. Majoriteten som får lämna Volvo Cars har dock en kort anställningstid, utifrån lagen om anställningskydd, las.  
 
Sist in först ut är grundprincipen, så många med kort anställningstid har fått lämna, säger Jörgen Olsson. 

De som tvingas sluta får också personligt stöd av omställningsorganisationen TRR genom kollektivavtalet. 

Samtidigt med nedskärningarna går bolaget bättre än förväntat enligt kvartalsrapporten. Företaget ökade vinsten före skatt till 6,2 miljarder kronor under det tredje kvartalet.

Är det lugnt nu för er som är kvar framöver?

Nä, det är fortfarande utmanande. Vi har en fortsatt tuff situation framöver, säger Jörgen Olsson. 

Unionen har drygt 5000 medlemmar anställda på Volvo Cars.