Hoppa till huvudinnehåll
Ledarskap

Chefens ord som skrämmer mest – här är listan

Är du psykopatchef och vill sätta skräck i dina anställda? Be om ett samtal. Ett utbildningsföretag har undersökt vilka fraser som triggar hjärtfrekvensen på anställda mest genom att mäta pulsen på dem.
Johanna Rovira Publicerad 24 augusti 2021, kl 13:29
Pulsklocka (till vänster), kvinna som håller händerna för ansiktet (till höger).
Genom att mäta pulsen på medarbetare kunde forskarna se vilka ord från chefen som de reagerade på. Foto: Shutterstock

Jag skulle vilja prata med dig” eller kort och gott: ”Låt oss prata”. Det är frasen som, när den yttrades av chefen, åtminstone lär ha gjort 807 anställda på utbildningsföretaget The Knowledge Academy allra mest uppskakade. Pulsen höjdes hos deltagarna med 84 procent i snitt när de fick höra chefen uttrycka önskemål om ett enskilt samtal. 

Fick bära pulsmätare

Medarbetarna hade dessförinnan utrustats med pulsmätare som de bar varje dag i sex veckor. De visste inte vad experimentet egentligen gick ut på – nämligen att mäta vilka av chefens fraser som fick blodet att rusa mest. Om hjärtfrekvensen gick upp på grund av rädsla, ilska eller möjligtvis förtjusning framgår inte av undersökningen.  

Kan du hålla en presentation för oss?” gav hjärtklappning med i snitt 143 slag i minuten, en ökning med 79 procent, medan frasen ”Kan du dela dina erfarenheter på dagens möte?” hamnade på en tredjeplats med 73 procents ökning av hjärtfrekvensen. 

På fjärde plats kom ”Se bara till att fixa det” följt av ”Har du sett det brådskande mejlet?

Minst känslig av de sexton lömska fraserna uttänkta att öka pulsen hos medarbetarna var den insinuerande frågan: ”Har du någonting du vill diskutera?” Snittpulsen hos medarbetarna efter den frågan var bara 91 slag i minuten – en ökning med 14 procent. 

Inte heller frågan ”Kan vi prata om din klädsel?” fick medarbetarnas blod att svalla lika mycket som den förment oskyldiga frågan: ”Jag skulle vilja prata med dig”. 

Syftet med undersökningen var dock inte att underlätta för demoniska chefer utan att uppmuntra normalt medkännande chefer att tänka till om hur de talar med sina anställda och med kollegor. 

Fraserna som får pulsen att rusa – hela listan

1. Let’s have a chat
2. Would you be able to do a presentation for us?    
3. Can you share your findings in today’s meeting?    
4. Just make it happen    
5. Have you seen that urgent email?    
6. It’s come to my attention…    
7. Have you done X yet?    
8. How do you think it’s going?    
9. Can you elaborate on that?
10. Please advise    
11. Would you mind covering that ex-employee’s role for a while?    
12. What are the learnings here?    
13. I tried to call/zoom you earlier …
14. I accidentally deleted it    
15. Can I talk to you about what you’re wearing?    
16. Do you have anything you want to discuss?

Källa: Careerbright.com

Puls

En normal puls brukar ligga på 70-80 slag i minuten vid vila. Vid hjärtklappning när du är rädd eller stressad, kan hjärtfrekvensen närma sig 200 slag i minuten. 

Ledarskap

Fråga Mentorn: Hur återskapa teamets framtidstro?

Hur går man vidare efter en uppslitande omorganisation som skapat misstro och konflikter i gruppen. Chef & Karriärs mentor Charlotta Wikström har svaren.
Ola Rennstam Publicerad 16 februari 2024, kl 06:01
Chef står vid ett mötesbord där fyra medarbetare sitter.
Organisationen är i hamn. Nu ska ett nytt sätt att arbeta - med tuffare mål - implementeras. Hur ska chefen handskas med missnöjet efter alla uppsägningar och få teamet att känna framtidstro igen? Illustration: Dennis Eriksson

FRÅGA MENTORERNA

Chef & Karriär är Kollegas systertidning och vänder sig till dig som är chef och medlem i Unionen.

Har du en fråga om ledarskap till någon av våra mentorer i Chef & Karriär. Mejla [email protected]

FRÅGA: Företaget jag jobbar på har genomgått en omfattande omorganisation det senaste året. Avdelningar har slagits ihop och bemanningen har minskats med en tredjedel. Min avdelning har drabbats hårt och det har varit en uppslitande process både för de som tvingats sluta och för dem som blivit av med arbetsuppgifter och ansvar. Det har lett till sjukskrivningar och en hel del konflikter.

Nu är vi i hamn med omorganisationen, men såren finns kvar. Som chef ska jag implementera ett helt nytt sätt att arbeta – och nya tuffare mål - samtidigt som vi är färre och förtroendet för ledningen är svagt. Hur ska jag göra för att få med mig gruppen, hur ska jag prata kring det som varit och hur ska jag få alla att känna framtidstro igen?

SVAR: Välkommen till en tuff situation som många ledare i dagens snabbrörliga och konkurrensutsatta värld känner igen. Rätt genomförd kan din utmaning omvandlas till en möjlighet och starten på något nytt. Men det gäller för dig att ha tålamod och att arbeta strukturerat och nära din personal med tydliga mål så att de återfår förtroendet och den egna motivationen.  Så här kan man tänka:
 

NULÄGE. Samla ditt team och förklara syftet med neddragningen. Backa bandet och sätt beslutet i ett större perspektiv med ökad konkurrens och behov av högre effektivitet. Du måste vara ärlig och transparent med skälen bakom besluten. Visa på styrkor och svagheter i den gamla strukturen. 
Kom ihåg din arbetsgivarroll och stå bakom förslaget till nytt arbetssätt och var lojal, men samtidigt visa att även du tycker det är en jobbig situation.  Understryk att du förväntar dig att alla ställer upp och bidrar.
I den här fasen ställs ditt ledarskap verkligen på prov och du måste vara tydlig och agera kraftfullt och inte tillåta gnäll, samtidigt som du är empatisk och inlyssnande. Se till att det finns gott om tid för diskussioner och frågor och att alla kommer till tals. Även de som brukar vara tysta. Kan du inte besvara frågorna - be att få återkomma vid nästa tillfälle.

FRAMTID. Nästa fas innebär att identifiera din organisation med nya roller, ansvar och mål. Här förutsätter jag att du har någon idé om hur den ska se ut. Om inte - gör ett grovt förslag som du sen presenterar för teamet och be om input. Låt det gå lite tid emellan mötena. Lyssna in stämningar i korridoren och motverka gnäll genom att uppmana alla att vara konstruktiva. Förändringen kan medföra utvecklingsmöjligheter för dina medarbetare, fokusera lite extra på dem som är positiva eller i alla fall minst negativa. 
Ge varje medarbetare i uppgift att gå igenom sin nya roll och sina nya arbetsuppgifter. Be dem dokumentera de största utmaningarna och förslag på hur de kan lösas. Ställ alltså lite krav här. 

IMPLEMENTERING. Ha enskilda täta möten med var och en för att gå igenom den nya situationen och deras nya roller. Fokusera på deras prioriteringar och dina förväntningar.
Säkerställ att ni är överens om att tillsammans göra det bästa av situationen. Detta är en tidskrävande fas men helt nödvändig för att ni ska lägga en ny gemensam grund. Ingenting kan vara viktigare nu än att få med alla på tåget - så se till att du är tillgänglig.

SAMMANFATTNINGSVIS: Detta en gigantisk kommunikationsinsats och du kan aldrig kommunicera för mycket. Berätta om allt, stort som smått och ta tid att prata med medarbetarna. Motverka gnäll och uppmuntra framåtblick.

CHARLOTTA WIKSTRÖM

GÖR: Senior Advisor på Stardust Consulting.

ÅLDER: 65.

KARRIÄR: Civilekonom DIHR, 15 år inom SAS-koncernen. Har jobbat på Telia, Com Hem och Stockholmsbörsen, samt som HR-direktör på Eniro