Hoppa till huvudinnehåll
Ledarskap

Chefer har svårt att få tiden att räcka till

Chefers största utmaning är att få balans mellan arbetet och det övriga livet. Andra vanliga dilemman, enligt Positions chefspanel, är att hantera konflikter, motivera medarbetare och att kommunicera effektivt.
Dag Bremberg Publicerad 11 mars 2014, kl 10:52
Björn Gevert
Att hantera konflikter, motivera medarbetare och få tiden att räcka till är vanliga dilemman bland chefer Björn Gevert

De som är under 45 år har störst problem med att få tiden att räcka till, sannolikt för att de flesta har barn. Men nästan hälften av 55-plus-cheferna upplever också svårigheter att få tiden att räcka till, och de instämmer i påståendet:

– Jag har svårt att dra en gräns mellan arbete och fritid.

De äldsta tycker annars att det svåraste dilemmat är att hantera konflikter, och en del av dem uttrycker det så här:

– Jag drar mig för att hålla svåra samtal.

En knepig utmaning för alla åldersgrupper är att kommunicera effektivt. Med alla digitala hjälpmedel är det lätt att kommunicera snabbt, men det är inte säkert att budskapet tas emot på rätt sätt. Var tredje chef instämmer i detta:

– Jag har skrivit mejl som jag önskar att jag formulerat bättre.

På listan över vanliga dilemman kommer sedan ”att motivera medarbetare”, nästan varannan svarar att de inte ”hinner ge så mycket feedback som medarbetarna önskar”.

Det är också svårt ”att förebygga stress”, var fjärde uppger att de ”befarar att medarbetare kan gå in i väggen”.

Ganska många har också svårt att släppa rollen som yrkeskunnig och bara vara ledare, att leva efter sin värdegrund, få tid att formulera sin vision samt att få vision och värderingar att gå ihop med företagets.

Utmaningarna är många och det är förstås svårt att se att man själv har all nödvändig kompetens. Bra förebilder är viktiga. Sju av tio svarar att de haft en chef som var ”suverän”, och av dem tror de allra flesta att de själva skulle kunna bli ”lika bra”.

”Har du gått någon kurs som gjort att du utvecklats till en bättre chef?” frågade vi. Sex av tio svarade ja.

Åtta av tio önskar sig mer tid och möjligheter till personlig utveckling.

 

 

 

Fotnot

805 medlemmar i Positions läsarpanel
har svarat på frågor som sammanställts och
analyserats av Novus.

Ledarskap

Sofie Allert: ”Alger är framtidens råvara”

Hon är algnörden och ingenjören som byggt en unik havsfabrik på västkusten. Vd:n Sofie Allert vill revolutionera hudvården, öka lagringskapaciteten hos batterier och boosta omställningen med kiselalger.
Elisabeth Brising Publicerad 26 april 2024, kl 06:02
Sofie Allert, vd, Swedish Algae Factory.
Bara kör, tänk inte så mycket, säger Sofie Allert, entreprenör och vd för Swedish Algae Factory. Hon märker när hon rekryterar att kvinnor ofta har en tendens att säga: "Det här klarar nog inte jag, medan män säger: det här kan inte jag än - men snart."

Hur kom du på att sälja algskal?

– Jag gjorde ett arbete om alger på bioteknikprogrammet och blev algnörd på kuppen. Alger är framtidens råvara. Vart femte andetag är skapat av kiselalgers syreproduktion. Arten har ett unikt skal som vi utvinner. Om ingen annan gör det får väl jag sälja materialet, tänkte jag. På Chalmers entreprenörskola träffade jag professor Angela Wulff och vi startade ett forskningsprojekt som sedan blev Swedish Algae Factory.

Algfabriken Swedish Algae Factory.
Algodling på land. Foto: Swedish Algae Factory

Vad gör ni i algfabriken?

– Vi odlar kiselalger, som är en sorts mikroalger, i ett växthus i Kungshamn. Vårt varumärkes produkter säljs framför allt till hudvårdsindustrin som alternativ till mikroplaster och kemiska UV-filter, det finns till exempel i solskydd och fuktgivande ansiktsprodukter. Globalt har vi över 50 hudvårdsföretag som kunder.

Berätta om ert hållbarhetstänk.

– Vi har i nuläget en produktionskapacitet på 250 kilo per år. Materialet har låg densitet och det krävs bara 0,1 gram i en deciliter hudvårdsmedel till exempel. Vi strävar mot en så cirkulär produktion som möjligt. Näringen till fabrikens odling kan förhoppningsvis snart tas från avfallsvatten från den landbaserade fiskodlingen Smögenlax. Koldioxid från Absolut Vodkas produktion ger i dag näring till algerna.

Sofie Allert.
Sofie Allert. Foto: Nicke Messo

Hur är du som chef?

– En nästan irriterande stor optimist. Dyker det upp ett problem ser jag bara möjligheter att bli bättre. Vi har haft många utmaningar – vår anläggning höll på att rasa, algerna slutade växa, men vi löste alla problem på ett bra sätt i slutändan. Jag är passionerad för det vi gör och gillar att inspirera andra att göra sitt bästa på jobbet.

Vad har du för tips till andra unga ledare?

– Bara kör, tänk inte så mycket. Våga tro och satsa. Jag märker ofta när jag rekryterar att kvinnor har tendens att tänka ”det här klarar jag nog inte”, medan män i stället säger: ”Det här kan inte jag än – men snart.” Vill man ha barn får man se till att välja en partner som tycker att det är viktigt att dela på föräldraledighet och sådant. Det har jag.

Hur ser framtiden ut?

– Vår råvara testas av kommersiella aktörer inom flera olika branscher. Kiselalgsskal har visat sig kunna öka kapaciteten i litiumjonbatterier och solpaneler, de prövas som ingrediens i sårvård och biofiltrering. Men det kräver en större algproduktion. Än så länge drivs vi av bidrag, lån och riskkapital, men vi ser att det finns potential att bli vinstgivande inom två år.

Vad har du personligen för relation till havsmiljön?

– Jag är gammal simmare som gillar dykning och brinner för miljöfrågor. Jag känner frustration över att man i onödan släpper ut föroreningar som skadar hav, djur och växter och påverkar vår hälsa negativt. Det känns extra roligt att fokusera på hållbarhet nu när jag har barn som jag vill ska ha det bra efter mig.

SOFIE ALLERT

GÖR: Vd för Swedish Algae Factory med 17 anställda.

ÅLDER: 34 år.

BOR: Torslanda.

KARRIÄR: Bioteknisk ingenjör vid Chalmers, masterexamen i affärsutveckling och entreprenörskap, Chalmers entreprenörskola. Grundade Swedish Algae Factory 2016. Talare vid FN:s konferens för havsmiljö 2017, och The Nobel Week Dialogue 2018. Vinnare av Postcode Lotteries Green Challenge 2019. 

Förebild: Våra alger framförallt. Jag har även mycket släktingar som drivit eget, bland annat åkeri, snickeri och kalkningsverksamhet. 

Fritid: Hitta på saker med min tvååriga dotter och sambo. Dyka, simma, allt med havet.

Algfabriken Swedish_Algae_Factory.
Algfabriken Swedish Algae Factory. Foto: Swedish Algae Factory