Hoppa till huvudinnehåll
Ledarskap

”Chefer måste kunna vara föräldrar"

Chefstjänster måste utformas så att de blir mer flexibla och mindre sårbara. Även chefer ska kunna vara föräldralediga och vabba, det anser Unionen.
Ola Rennstam Publicerad
"Lojalitet och många timmar på jobbet belönas och uppmuntras," säger Lina Andersson, likabehandlingsexpert på Unionen. Illustration: Fredrik Tjernström

Många chefer tvingas arbeta under sin föräldraledighet och när de är hemma och tar hand om sjuka barn. Det beror på att chefstjänsterna på många företag är omgärdade av en kultur att jobba mycket och en outtalad förväntan att ständigt vara tillgänglig. Det menar Lina Andersson, likabehandlingsexpert på Unionen.

Läs mer: Föräldralediga chefer jobbar hemma

– Chefstjänsterna är utformade så att de blir sårbara för frånvaro. Uttalade krav från arbetsgivare om att man inte kan vara chef och förälder samtidigt är ovanligt, det handlar snarare om att lojalitet och många timmar på jobbet belönas och uppmuntras. Och den kulturen är ofta skapad av personer som inte tagit så stort ansvar för hem och barn, säger hon.

För att inte gå miste om viktiga uppdrag och inflytande väljer många chefer att ta kortare perioder av föräldraledighet. Enligt Unionen är det viktigt att arbetet utformas så att det är möjligt att vara borta en längre tid utan att straffas.

– Det får inte vara så att man kommer tillbaka till en mindre kvalificerad tjänst än tidigare eller att det inte går att lägga över projekt på andra personer. Arbetsgivaren har en tydlig skyldighet att förebygga detta och har huvudansvaret för att skapa ett föräldravänligt arbetsliv, säger Lina Andersson.

Enligt Unionen måste utformningen av chefstjänsterna ifrågasättas så att de blir mer flexibla.

– Det är inte självskrivet att chefstjänster måste vara organiserade som de är i dag. Det måste funka att ha den här typen av tjänster, även om man tar ansvar för barn.

Flera av Unionens undersökningar har visat att lång föräldraledighet ofta är dåligt för löneutveckling, karriär och möjlighet till kompetensutveckling.

– Självklart är barn och karriär lika viktigt för män som för kvinnor. Det handlar snarare om en kultur som inte främjar ett jämställt föräldraskap och karriär eftersom man på de arbetsplatser som inte arbetar aktivt med att göra chefskapet föräldravänligt måste välja antingen eller.

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Ledarskap

Fråga Mentorn: Anställd vägrar acceptera ny roll

Hur ska man agera som chef om en medarbetare om en medarbetare sätter sig på tvären och vägrar att acceptera ny roll? Chef & Karriärs mentor Charlotta Wikström ger svar.
Ola Rennstam Publicerad 16 december 2025, kl 13:01
Medarbetare ser skeptisk ut när chef ger nya arbetsuppgifter.
Hur kommer man vidare om en anställd inte vill acceptera arbetsuppgifter som innebär lägre status än de tidigare? Illustration: Dennis Eriksson

FRÅGA MENTORERNA

Chef & Karriär är Kollegas systertidning och vänder sig till dig som är chef och medlem i Unionen.

Har du en fråga om ledarskap till någon av våra mentorer i Chef & Karriär. Mejla ola.rennstam@kollega.se

FRÅGA: Företaget jag jobbar på har genomfört ännu en omorganisation. För den avdelning som jag är chef för har det inneburit en del förändringar av arbetssätt och roller, på grund av att vi har blivit färre personer. Några medarbetare har delvis fått andra uppgifter och en av dem har haft svårt att acceptera detta.

Vi har haft långa samtal där jag förklarat vad förändringen innebär. Jag anar att hon inte gillar den nya rollen – som innebär viss telefonförsäljning, en uppgift med lägre status än tidigare roll. Men det säger hon inte rakt ut, i stället fortsätter hon att be om mer fakta kring vad som ska ändras. Var går gränsen för hur mycket jag måste förklara? Hur komma vidare?
 

SVAR: En intressant fråga som jag tror många chefer känner igen. Organisation är en färskvara och måste anpassas till vår ständigt förändrade omvärld. Vad jag förstår har du tydligt klargjort syftet med förändringen och det tål att upprepas. Medarbetaren måste lyfta blicken och förstå att detta inte handlar om henne specifikt utan om företagets framgång, som alla ska bidra till.

Jag är övertygad om att du har rätt i att hon känner sig nedvärderad i sina nya arbetsuppgifter. Därför behöver du nu bekräfta henne och att hon är kompetent, viktig för företaget och att du stödjer henne. Att ni får lösa det här tillsammans.

STEG 1. Byt fokus, från fakta till hur hon känner, i nästa samtal. Inled med att säga att hon har fått all relevant fakta och att du vet att hon är kompetent. Slå fast att förändringen är här för att stanna och att både hon och du måste acceptera det. Konstatera att telefonförsäljning är en viktig arbetsuppgift i hennes roll. Du tror att hennes problem och stora utmaning inte är brist på fakta utan snarare känslan av att bli nedvärderad, att det inte är lika ”fint” att jobba med telefonförsäljning. Men att man kan se det precis tvärt om – att detta jobb har blivit viktigare.

STEG 2. Fråga om din analys stämmer. Ge henne tid att svara och reflektera men håll kvar samtalet om hur hon känner. Låt dig inte luras in i ”faktaträsket” igen. Kom ihåg att det är du som styr diskussionen. Fråga henne vad det är som känns svårt, tråkigt eller nedvärderande och vad som skulle behövas för att hon ska känna annorlunda.

STEG 3. Försök att avrunda samtalet positivt, men var tydlig med att både du och hon måste acceptera faktum. Föreslå som ett första steg att hon jobbar i den nya rollen ett par månader och att ni sedan gör en utvärdering. Och att du självklart finns som stöd om hon behöver.

CHARLOTTA WIKSTRÖM

GÖR: Senior advisor på Stardust Consulting.

ÅLDER: 67.

KÄND FÖR: Har skrivit bästsäljaren Vinnande mentorskap – en praktisk handbok.

KARRIÄR: Civilekonom DIHR, 15 år inom SAS-koncernen. Har jobbat på Telia, Comhem och Stockholmsbörsen, samt som HR-direktör på Eniro.