Annons
  • Vänta med morgonkaffet och ta första koppen när du hunnit kolla igenom mejl och annat på kontoret. Det är mellan 9.30-11.30 som hjärnan behöver kaffet som mest. Foto: Colourbox

Onödigt med frukostkaffet

Publicerad 20 januari 2014, kl 14:54 Uppdaterad 29 augusti 2016, kl 09:42

Bälgar du i dig kaffe för att komma igång på morgonen? Det kan faktiskt vara helt i onödan. Att överdriva kaffekonsumtionen kan dessutom förvärra ditt koffeinberoende, enligt hjärnforskare.

Kronofarmakologi är läran om hur kroppens hormoner och dygnsrytm interagerar med droger och medicin. När det gäller koffein är det främst vår kortisolnivå som är intressant.

Kortisol är kroppens stresshormon som i hög grad påverkas av dagsljuset. Under dygnets 24 timmar är kortisolnivån, för de flesta friska människor, som allra högst mellan klockan åtta och nio på morgonen, när det ljusnar och vi är på väg eller precis har kommit till jobbet. Det är då vår hjärna är som mest alert.

Nog är vi många som njuter av den andra eller tredje koppen kaffe just då, på morgonmötet eller när vi sätter igång datorn. Men den amerikanske hjärnforskaren Steven Miller menar att de där morgonkopparna är onödiga eftersom kortisolhalten ändå är så hög just då. Att bälga i sig kopp efter kopp för att vakna till liv gör dessutom att du, precis som med de flesta droger, blir än mer beroende av koffein. Det leder i sin tur till att du måste höja dosen ytterligare för att piggna till.

I stället menar Steven Miller att du får ut mest av ditt älskade koffein om du väntar med att dricka kaffe till mellan 9.30 och 11.30, då din hjärna är som trögast och kortisolhalten som lägst. Förutom den absoluta toppen på morgonen är kortisolnivåerna höga under lunchtid, mellan klockan 12 och ett, samt mellan 17.30 och 18.30.

Ett annat knep för att vara pigg och alert när du kommer till jobbet, är att ha mörka solglasögon på dig när du går hemifrån. På så vis kan du fördröja kortisoltoppen och maxa koncentrationen på morgonmötet i stället för att låta den gå till spillo i bilkön eller på tunnelbanan.

Yrkesgrupperna som dricker mest kaffe

Forskare/Labbtekniker

Marknadsförare/PR

Utbildningsadministratör

Utgivare/Författare

Sjukvårdsadministratör

Läkare

Kallskänka

Professor

Socialarbetare

Finansarbetare

Personlig assistent

Löneadministratör

Sjuksköterska

Regeringsanställd

Hantverkare

Undersökningen gjordes 2011 på amerikanska arbetsplatser, av Dunkin' Donuts och jobbsajten CareerBuilder.

Kommentarer

Det finns tyvärr många faktafel här. Kaffets effekter har att göra med att den blockerar adenosinreceptorer så att adenosinet inte längre har samma hämmande effekt i nervsystemet. Vidare har kortisol små effekter på pigghet. Att kortisol skulle var lågt på förmiddagen är fullkomligt felaktigt då de flesta fortfarande har höga nivåer av kortisol då (dessutom är hjärnan inte alls som trögast då); kortisolets nivåer sjunker normalt under dagen och inte är låga förrän till kvällen. Kortisol varierar dock under dagen då det frisätts i duschar, men dessa har inget att göra med de tider som nämnts i texten. Det verkar dessutom som man helt missat att det är stora individuella skillnader mellan personer och att många som går upp tidigt trots att de är kvällsmänniskor kan ha stor nytta av sitt morgonkaffe, det är nämligen många som inte är så pigga på morgonen vare sig de har höga eller låga kortisolnivåer.

Men det är juh bevisat att koffein inte gör en piggare alls utan det den gör är att den sänker utsöndrandet av ett enzym som bryter ner muskler och gör kroppen trött. Nu var det ett tag sedan jag hörde detta men jag fick det föreläst för mig på universitet så jag antog att det var sanning. Har ingen källa jag kan gå på dock.

Skriv din kommentar

Kommentering av denna sidan upphörde 2014-02-10. Det är inte längre möjligt att lämna kommentarer på den här sidan.

Lediga jobb
  • Läs även...

    Inlåsning kan leda till depression

    En fjärdedel av anställda riskerar att inte kunna byta jobb den dag de vill. En sådan känsla av inlåsning kan leda till sämre hälsa och till och med depression, visar ny forskning.

  • Läs även...

    Drabbad av bore out

    Har du så lite att göra på jobbet att du blir håglös? Så känner många kontorsanställda i dag. Men det är inget man talar högt om, trots att ”bore out” till och med kan göra dig sjuk.

  • Läs även...

    Så slipper du störande jobbljud

    Många har svårt med koncentrationen på sin arbetsplats. Framför allt är det högt babblande som stör – och som till och med kan göra oss sjuka.

  • Läs även...

    7 av 10 jobbar sjuka

    En vetskap om att ingen tar över ens arbetsuppgifter. Det är den vanligaste orsaken till att vi går sjuka till jobbet. I värsta fall kan så kallad sjuknärvaro öka risken för förtidspension. Men ibland kan den också vara bra.

  • Läs även...

    5 förtroendevalda om sjuknärvaron på deras jobb

    70 procent av alla sysselsatta går sjuka till jobbet trots att de känner att de borde ha stannat hemma och kurerat sig. Vilket enligt ny forskning kan leda till kraftigt försämrad hälsa och förtidspension. Här berättar fem fackligt förtroendevalda i Unionen om sin egen och kollegornas "sjuknärvaro".

  • Läs även...

    Varken frisk eller smal av aktivitetsbaserat

    Det går att få kontorsanställda att röra sig mer på jobbet. Men effekten av aktiviteten är liten, enligt en ny avhandling.

Nyhetsbrev

Prenumerera

Håll dig uppdaterad med färska nyheter från Kollega.