Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsmarknad

Corona får Apotea att rekrytera

Många korttidspermitteras och varslas nu om uppsägning från sina arbeten. Men det finns även de arbetsplatser som är i stort behov av personal. Ett av de företag som rekryterar personal för fullt är Apotea.
Amanda Allgren Publicerad 14 april 2020, kl 15:32
Karl Nordlund
Apotea har rekryterat närmare 200 personer sedan coronakrisen bröt ut och rekryteringen fortsätter, berättar vd Pär Svärdson. Karl Nordlund

På Platsbanken, den sida hos Arbetsförmedlingen där lediga jobb presenteras, finns numera en flik med hashtaggen #jobbjustnu. Under hashtaggen samlas jobbannonser där arbetsgivare behöver omedelbar hjälp. De flesta jobbannonser riktar sig till vårdpersonal men det förekommer även andra yrkesgrupper.  

En arbetsplats som är i stort behov av personal är Apotea. De har rekryterat närmare 200 personer sedan coronakrisen bröt ut och rekryteringen fortsätter. Det stora behovet av personal beror dels på en stor efterfrågan och dels på en ökad sjukfrånvaro till följd av krisen. 

– Sedan coronakrisen bröt ut har arbetsbelastningen varit väldigt hög. Vår verksamhet är igång dygnet runt, alla dagar i veckan och vi kämpar och sliter, säger Pär Svärdson, vd och grundare på Apotea.

Normalt sett har Apotea ungefär 50 ansökningar per annons men det har nu ökat till att ungefär 4 500 personer skickar in en ansökan för varje annons. De som ansöker kommer från många, olika sektorer.

Läs mer: Krisande företag lånar ut personal

– Det känns väldigt tragiskt, vi kommer ju inte kunna anställa alla dem. Frågan är vilka som kan det? Det är någon form av explosion av varsel och arbetslöshet nu. Vi har nog aldrig sett något liknande tidigare, säger Pär Svärdson.

Han tror att krisen innebär en strukturförändring för samhället. Människor handlar nu på nya sätt och han tror inte att det kommer gå tillbaka till hur det en gång var.

– Det är en kris för den fysiska detaljhandeln. Det vi ser är en påskyndad strukturomvandling och e-handeln kommer ta över mer och mer nu, säger Pär Svärdson.

Arbetsmarknad

Transport vill ta över kabinanställda

Transportarbetarförbundet är i öppen strid med Unionen. LO-förbundet har börjat organisera kabinanställda − en bransch som tillhör Unionen − med uttalat syfte att ta över hela avtalsområdet.
Ola Rennstam Publicerad 8 mars 2024, kl 14:18
Till vänster kabinpersinal, till höger Transportarbetarförbundets huvudkontor.
Transportarbetarförbundet och Unionen är i öppen konflikt. Transport organiserar nu kabinpersonal, som normalt tillhör Unionen, i ett försök att utvidga sitt inflytande över avtalsområdet. Foto: AP/Claudio Bresciani/TT.

Det har seglat upp en konflikt mellan Unionen och Transportarbetarförbundet. Bråket gäller vilket fackförbund som anställda inom flyget ska tillhöra. Enligt Transports förbundsordförande, Tommy Wreeth, är många kabinanställda missnöjda med Unionens sätt att företräda dem och vill nu gå över till LO-förbundet.

Tommy Wreeth.
Tommy Wreeth. Foto: Martin Hörner Kloo.

I en krönika i tidningen Transportarbetaren går Tommy Wreeth till attack mot Unionen och konstaterar att hans förbund nu officiellt börjat organisera kabinpersonal inom flyget. Syftet är att ”ta över hela avtalsområdet från Unionen på sikt”. Han passar också på att dela ut en råsop mot Unionen:
”Deras nuvarande förbund Unionen verkar mest intresserade av deras avgift och mindre intresserade av fackligt medlemsnära arbete", skriver Tommy Wreeth i krönikan.

Unionen har en annan bild av stämningen bland medlemmarna inom flyget. Samtidigt är ledningen medveten om att det finns en frustration kring hur villkoren i branschen har försämrats under de senaste åren, särskilt efter pandemin.

− Generellt är medlemmarna inom flyget nöjda med Unionen men vi vet också att det finns missnöje. Vi har nu en tät dialog med alla klubbar för att reda ut eventuella missförstånd och se hur vi kan hjälpa dem istället för de lämnar till ett annat förbund, säger Martin Johansson, andre vice ordförande i Unionen.

Vilken är er kommentar till Transports agerande i den här frågan?

Martin Johansson.
Martin Johansson. Foto: Peter Jönsson.

Det är bara ett halvår sedan vi fick till ett avtal mellan Unionen och LO för att hantera den här typen av frågor, och nu väljer de att bryta mot det avtalet genom att försöka organisera en grupp som vi sedan länge organiserar och tecknar avtal för. Det är tråkigt och bekymmersamt, säger Martin Johansson.

Kollega har varit i kontakt med de tre kabinklubbar, som enligt Transportarbetarförbundet, har uttryckt att de är beredda att lämna Unionen. Samtliga tillbakavisar uppgifterna, man påpekar dock att man uttryckt missnöje med hur förbundet företrätt dem men att man nu har en bra dialog.

Tommy Wreeth vill inte uppge vilka företag det rör sig om eller hur många som gått över till Transport, men skriver i ett mejlsvar att det finns en lång historik av missnöje med Unionen bland kabinanställda.

Enligt Unionen finns ett avtal mellan LO och Unionen om att inte ta över varandras medlemmar. Bryter ni mot det avtalet?

"Transport har inte sökt medlemmar inom avtalsområdet. Det är kabinanställda som kontaktat oss och uppgett att de är missnöjda med Unionen och att de vill byta till Transport. Vi har sedan informerat Unionen, LO och arbetsgivarorganisationen om situationen, enligt praxis."

Du går hårt mot Unionen i din krönika och skriver att Unionen inte är någon riktig fackförening och att Unionen bara är intresserad av medlemsavgifterna. Står du fast vid den kritiken? På vilket sätt är Unionen inte någon riktig fackförening?

"Jag skriver att medlemmar i Unionen vänt sig till oss och att de söker efter en riktig fackförening som är närvarande och tar fighten. Jag skriver ingenting om vad Unionen är eller inte är. Jag skriver också att det "verkar" som att Unionen mest är intresserade av deras avgifter och det är ordagrant den kritik som framförts till oss från de som kontaktat oss. Om kabinanställda varit nöjda med Unionen hade vi sannolikt inte varit där vi är. Sedan kan Unionen säkerligen agera bättre inom andra branscher och till andra medlemsgrupper."