Det är det internationella facket ITUC som tagit fram rapporten som de presenterade vid World Economic Forum i Davos i veckan. Utöver Ikea och H&M finns företag som Walt Disney, Samsung, Mc Donalds, Coca-Cola, Unilever och G4S bland de studerade bolagen.
- Bara de här 50 företagen gör tillsammans en vinst på omkring 400 miljarder US-dollar och har makten att faktiskt minska klyftorna. I stället har de gjort en modell av att på ett omfattande sätt osynliggöra 116 miljoner människor, säger ITUC:s generalsekreterare Sharan Burrow i en kommentar.
Så sent som i november var dock H&M först bland textilbolagen att teckna ett globalt ramavtal för att deras omkring 1,6 miljoner textilarbetare, anställda hos olika underleverantörer, ska omfattas av rätten att organisera sig fackligt, vilket uppmärksammades som ett steg på vägen.
- Avtalet är en väg mot levnadslöner. Det kommer att garantera att arbetarna har rätt att vara med i facket och att förhandla avtal som kan innehålla levnadslöner, kommenterade Petra Brännmark, kommunikationschef på IndustriAll, det nya avtalet då.
Så kan storbolagen bli schystare:
För att minska klyftorna och skapa en hållbar utveckling rekommenderar ITUC storbolagen att se över fem områden i sina globala leverantörkedjor:
- Lär känna underleverantörerna och offentliggör deras namn
- Inspektera fabriker och åtgärda säkerhetsrisker; erkänn arbetstagarnas rätt till skyddskommittéer
- Betala löner som arbetstagarna kan leva på, så kallade levnadslöner
- Respektera mänskliga rättigheter i arbetslivet, för anständiga löner och villkor
- Ingå kollektiva avtal