• Att bära slips kan förvisso vara stiligt men kan faktiskt vara hälsovådligt. Foto: Colourbox

Därför ska du skippa slips på jobbet

Publicerad 11 februari 2019, kl 07:00

I dessa influensatider kan det vara bra att veta att din jobbslips kan härbärgera otaliga smittosamma bakterier. Dessutom visar tysk forskning att slipsen stryper blodcirkulationen till hjärnan.

Forskare vid universitetssjukhuset Schleswig-Holstein i Tyskland har skannat hjärnorna på 30 unga män, varav hälften bar slips knutna med klassisk Windsorknut. Magnetkameran avslöjade att slipsen ströp venerna i försökspersonernas nackar och reducerade blodcirkulationen till hjärnan med 7,5 procent. Till och med efter att slipsen avlägsnats syntes ett minskat blodflöde.

Efter att resultatet avslöjades har en amerikansk borgmästare i Kalifornien förespråkat ett förbud mot slipstvång på jobbet. I Japan införde premiärminister Koizumi redan 2005 slipsförbud för regeringens medlemmar och uppmanade samtidigt landets tjänstemän att slänga såväl slips som kavaj sommartid för att sänka kostnaderna för luftkonditioneringen.

Men det finns fler anledningar till att skippa slipsen. Ett sjukhus i New York samlade för några år sedan in personalens slipsar och analyserade dem. På närmare hälften av läkarnas slipsar, som de bar för att inge förtroende hos patienterna, fanns smittsamma bakterier.

En skotsk läkare förespråkade fluga för att komma undan slipsproblematiken som ju uppstår eftersom slipsar används flitigt men tvättas sällan. Den svenska professorn i klinisk bakteriologi Agnes Wold, förespråkar dock att man torkar händerna på slipsen efter att ha varit på toaletten i stället för att använda handdukstork. Handdukstorkar, visar sig enligt en brittisk underökning, sprida 1 300 gånger fler viruspartiklar än att torka sig på papper.

Läs också: Tvätta händerna rätt!

En forskargrupp på KTH har för övrigt räknat ut att det finns 266 682 sätt att knyta en slips på. 

Johanna Rovira
Johanna Rovira
[email protected]

Skriv din kommentar

Du kan lämna kommentarer på denna sidan till 2019-03-01.

Namn och kontaktuppgifter är endast synligt för redaktionen.
Våra regler för kommentarer

Lediga jobb
  • Läs även...

    Så funkar kaffeautomaten

    Nästan två arbetsdagar per år tillbringar vi framför kontorets populäraste automat.

  • Läs även...

    Stor ökning av psykisk ohälsa hos chefer

    Allt fler chefer blir sjukskrivna på grund av psykisk ohälsa. Kvinnliga chefer är särskilt utsatta, enligt färsk statistik från företagshälsan Previa.

  • Läs även...

    Dålig luft = torr luft

    Dålig luft på jobbet handlar inte bara om taskig ventilation och kollegor som värmer fisk i micron. Danska forskare har kommit fram till att torr luft kan utlösa en mängd olika besvär, fastän luften är fri från doft och partiklar.

Nyhetsbrev

Prenumerera

Håll dig uppdaterad med färska nyheter från Kollega.