• Att bära slips kan förvisso vara stiligt men kan faktiskt vara hälsovådligt. Foto: Colourbox

Därför ska du skippa slips på jobbet

Publicerad 11 februari 2019, kl 07:00

I dessa influensatider kan det vara bra att veta att din jobbslips kan härbärgera otaliga smittosamma bakterier. Dessutom visar tysk forskning att slipsen stryper blodcirkulationen till hjärnan.

Forskare vid universitetssjukhuset Schleswig-Holstein i Tyskland har skannat hjärnorna på 30 unga män, varav hälften bar slips knutna med klassisk Windsorknut. Magnetkameran avslöjade att slipsen ströp venerna i försökspersonernas nackar och reducerade blodcirkulationen till hjärnan med 7,5 procent. Till och med efter att slipsen avlägsnats syntes ett minskat blodflöde.

Efter att resultatet avslöjades har en amerikansk borgmästare i Kalifornien förespråkat ett förbud mot slipstvång på jobbet. I Japan införde premiärminister Koizumi redan 2005 slipsförbud för regeringens medlemmar och uppmanade samtidigt landets tjänstemän att slänga såväl slips som kavaj sommartid för att sänka kostnaderna för luftkonditioneringen.

Men det finns fler anledningar till att skippa slipsen. Ett sjukhus i New York samlade för några år sedan in personalens slipsar och analyserade dem. På närmare hälften av läkarnas slipsar, som de bar för att inge förtroende hos patienterna, fanns smittsamma bakterier.

En skotsk läkare förespråkade fluga för att komma undan slipsproblematiken som ju uppstår eftersom slipsar används flitigt men tvättas sällan. Den svenska professorn i klinisk bakteriologi Agnes Wold, förespråkar dock att man torkar händerna på slipsen efter att ha varit på toaletten i stället för att använda handdukstork. Handdukstorkar, visar sig enligt en brittisk underökning, sprida 1 300 gånger fler viruspartiklar än att torka sig på papper.

Läs också: Tvätta händerna rätt!

En forskargrupp på KTH har för övrigt räknat ut att det finns 266 682 sätt att knyta en slips på. 

Johanna Rovira
Johanna Rovira
[email protected]
Lediga jobb
  • Läs även...

    Arbetsmiljö prioriteras ned under krisen

    Under tider av oro och förändrade arbetsvillkor är arbetsmiljöarbetet särskilt viktigt. Men trots att insatserna skulle behöva stärkas under coronakrisen ser Sveriges Företagshälsor motsatt trend: arbetsmiljön prioriteras ned vilket påverkar de anställdas hälsa.

  • Läs även...

    Så stöttar du en orolig kollega

    De flesta anställda känner någon form av oro kring effekterna av coronaviruset. Men det finns saker vi kan göra för att stötta varandra. Både som kollega och chef.

  • Läs även...

    Apoteken vädjar till politiker om corona

    Apoteksbranschen känner sig förbisedd när det gäller samhällets samordning i och med coronakrisen. Men på apoteket C W Scheele i Stockholm upplever apotekschefen att allt fungerar bra – trots att antalet kunder ökat.

Nyhetsbrev

Prenumerera

Håll dig uppdaterad med färska nyheter från Kollega.