Hoppa till huvudinnehåll
Ledare

Digitalt medarbetarskap: Ta hand om varandra

Chefens ansvar och självledarskap är på tapeten när vi pratar om hur vi ska kunna må bra på jobbet, inte minst i dessa tuffa tider. Men här vill jag också påminna om hur viktig du kan vara i din roll som jobbarkompis.
Helena Ingvarsdotter Publicerad 16 mars 2021, kl 07:06
Christopher Hunt
Helena Ingvarsdotter, chefredaktör och ansvarig utgivare för Chef & Karriär samt Kollega. Christopher Hunt

Pang. Det gick på ett ögonblick under det digitala mötet där jag passade på att promenera samtidigt som jag deltog via Teams i mobilen. Isfläckar förrädiskt gömda under snö, noll fotfäste och landning på knäets insida. En klantig vintervurpa och nu struttar jag omkring på kryckor.

Det är förstås en småsak när många lider av allt som pandemin för med sig. Men ändå trist att missa den bästa längdåkningsvintern på länge söderöver och att oroa sig över att något gått sönder permanent. En tröst är då att ha inkännande jobbarkompisar. Som låter en klaga lite och tipsar om tv-serier – men också påminner en om nyttan av att tänka goda, läkande tankar.

Det sista är tillämpbart på så mycket mer än mitt onda knä. För sällan har väl så många av oss aktivt funderat på hur vi egentligen mår. Vi behöver stärka oss själva, vare sig vi gör det med mental träning, motion eller genom att hämta kraft i naturen.

Läs mer: Träningsövningar för hemmajobbaren

Ytterst är måendet på jobbet – inte bara den fysiska hälsan utan också den psykosociala – en fråga för chefen. Det här regleras bland annat i föreskriften OSA, organisatoriskt och social arbetsmiljö, som nu fyller fem år.

I de här tiderna tror jag också att stödet från gruppen blir extra viktigt. Vi kan hjälpas åt som arbetskamrater – lägga lite extra tid på omtanke om kollegorna. För många är det nu ett år av hemmajobb som förflutit. Och ensamarbete är en arbetsmiljörisk.

Som en kollega uttryckte det: ”Vi pratar mycket om vikten av det digitala ledarskapet, men det är dags att slå ett slag för det digitala medarbetarskapet.” Varför inte höra av dig en extra gång till kollegan? Inte enbart via mejlen och inte bara med specifika jobbärenden. Ta hand om varandra, helt enkelt.

Ledare

Hur nära ska chefen gå i utvecklingssamtalet?

Nu är tiden för utvecklingssamtalen på många arbetsplatser. Men hur personliga ska de vara egentligen?
Helena Ingvarsdotter Publicerad 13 februari 2024, kl 12:58
Helena Ingvarsdotter, chefredaktör och ansvarig utgivare för Chef & Karriär samt Kollega. Foto: Klas Sjöberg.

Så här års håller vi utvecklingssamtal. Följer upp tidigare mål och skapar nya samt listar behovet av kompetensutveckling. Men syftet är även att nå ökad arbetsglädje och då måste samtalet dessutom bli personligt. Det är inte alla bekväma med, att hamna i fokus. Man kan vara blyg. Eller motståndare till upplägget.

”Varför ska vi utvecklas hela tiden? Räcker det inte att vi gör det vi ska?” Ungefär så sa en medarbetare till mig för många år sedan. Bakom låg, tror jag, en önskan att ”få vara som man är”. 

Räcker det inte att vi gör det vi ska?

Ska chefer försöka ändra beteenden? Jag tycker att det finns något som skaver med det – vi människor är olika och det är bra. Ett korrigerande kan skapa en känsla av att inte duga. Å andra sidan påverkar vissa beteenden andras arbetsmiljö negativt och måste stävjas.

Som så mycket annat i ledarskapet är det en balansgång, och lätt att kliva fel. Jag tror ändå på att våga gå nära, för ibland är det först då de viktigaste sakerna uppdagas – som att någon innerst inne inte trivs i nuvarande roll eller är på väg mot överansträngning.