Hoppa till huvudinnehåll
Jobbrelationer

Din mamma jobbar inte här!

Anonyma, arga lappar sitter inte bara i den gemensamma tvättstugan. De är också vanliga i pentryt på jobbet. Här är de beteenden hos kollegorna som stör oss mest – och hur man hanterar dem bäst.
Lina Björk Publicerad 16 juni 2016, kl 17:18
Illustration Saramara/Söderberg Agentur
"Den odiskade koppen väcker känslan av att någon inte bryr sig om sina kollegor, inte tar hänsyn". Illustration Saramara/Söderberg Agentur

Vi har alla sett dem, de där lapparna med arga och irriterade kommentarer om att du ska sluta slabba med disken och att din mamma inte jobbar här.

Tillhör du kanske dem som skurar upp efter dina slarviga kollegor? Eller känner du rent av inte igen dig alls? Då kanske det är dig lapparna är ämnade för …

Vi väljer sällan våra kollegor på jobbet. Ändå tillbringar vi större delen av våra vakna timmar tillsammans, och det säger sig självt att det är i stort sett omöjligt att inte reta sig på varandra emellanåt. Och särskilt irriterande är det när medarbetare inte kan bete sig i de gemensamma utrymmena på jobbet – som i ett öppet kontorslandskap, på toaletten, i möteslokalen eller i pentryt. Här kan en odiskad kaffekopp eller illaluktande matrester få anställda att gå i taket. Om än kanske inombords.

Men varför kan vi inte bortse från lite slarv? Thomas Jordan, som arbetat med konflikthantering i arbetslivet, tror att anledningen till att vi går i gång på en odiskad mugg handlar mer om en önskan att människor i vår sociala omgivning håller sig till rimliga beteendenormer, än om slarvet i sig.

– Den där odiskade koppen väcker känslan av att någon inte bryr sig om sina kollegor, inte tar hänsyn, inte är beredd att göra en insats för andra och inse att man ingår i ett socialt sammanhang.

Ingen verksamhet är förskonad från bråk kring dessa saker. Irritation uppstår överallt där människor har med varandra att göra. Arbetsplatser där man jobbar i intensivt samarbete med varandra kan dock vara lite mer konfliktintensiva än andra.

Vi har betydligt lättare att hantera diskussioner som handlar om sakfrågor än attityder och socialt bemötande. Det är lättare att ta upp händelser som rör verksamheten än att kollegan har dåligt bordsskick eller ställer in ett tomt mjölkpaket i kylskåpet. Då fegar vi och skriver hellre en anonym lapp som vi sätter upp.

– Många drar sig mycket för att ta upp saker direkt, eftersom man då får räkna med att kollegan tar det hela personligt och kanske går till motattack. Då är det lättare att skriva en uppfostrande lapp eller ett argt mejl som är riktat till alla, säger Thomas Jordan.

Det är dock något som han avråder starkt från. En olöst jobbkonflikt kan nämligen ställa till det för både individ och arbetsplats. Den kan leda till både försämrad effektivitet och kreativitet och skapa ett dåligt klimat på arbetsplatsen.

Då är det bättre att ta tag i saken och ställa kollegan som aldrig plockar ur diskmaskinen mot väggen. Eller, om du inte vet vem som alltid lånar av ditt smör i kylskåpet, ta upp det under ett gemensamt möte.

– Det är aldrig roligt med konflikter, men man brukar känna mer tillit och förtroende om man går igenom en konflikt och kan hantera den på ett värdigt och konstruktivt sätt. Då vet man att relationen mellan kollegor står pall och att saker är pratbara.

– Att faktiskt ta upp de konkreta saker som bekymrar en, så att man kan komma någonstans i sin relation, är i sig också förtroendeskapande och positivt.

Ansvaret är dock alltid ditt eget, påpekar Thomas Jordan. Du kan ju omöjligen hjälpa hur dina kollegor beter sig, men du kan påverka hur du för fram ditt budskap. Och vad du vill ha ut av det.

Undvik återhållet aggressiva och moraliserande lappar och massmejl. Och gå inte till chefen och gnäll, det får sällan någon effekt alls. Ta i stället upp frågan öppet och utgå från dig själv när du pratar, ge dig inte ut för att företräda en grupp på arbetsplatsen.

– Att tala i egen sak är alltid, alltid bättre än att ge sig ut för att tala för alla. Att säga att jag blir irriterad, besviken och trött när andra inte tar sitt ansvar får mycket större effekt än ett luddigt ”vi tycker”-budskap.

DET VI RETAR OSS MEST PÅ

Det har gjorts gedigna undersökningar kring vad som irriterar oss på jobbet. Här är ett axplock:

  • Kvarlämnad disk i hon
  • Spill som inte torkas upp
  • Gamla matrester
  • Matos från mikron
  • Folk som kommer sjuka eller tar med febriga småbarn till jobbet
  • Starka ostar som smittar annan mat i kylskåpet
  • Full diskmaskin som ingen plockar i eller ur
  • Den som alltid är försenad
  • Att tala högt i mobil i kontorslandskap
  • Folk som aldrig hälsar
  • Städtokar som slänger din mat vid varje utrensning av kylskåpet
  • Kollegan som alltid dricker kaffe men aldrig själv sätter på det
  • Arga lappar
  • Ständigt gnällande
  • Mat som luktar illa
  • Martyrer som påtalar varje gång de diskar åt andra
  • Dåligt bordsskick
  • Folk som ställer tomma paket i kylen eller skafferiet
  • Att ta många rökpauser
  • Fjäskande för chefen
Jobbrelationer

7 sätt att bli en bättre talare

Rösten är vårt viktigaste uttrycksmedel för att skapa förtroende och motivation. Här är sju tips för att bli en bra talare – och behålla publikens intresse genom hela presentationen.
Publicerad 15 februari 2024, kl 06:04
Tecknad illustration av en kvinna i en talarstol som pratar inför publik.
Att tala inför folk kan kännas svårt. Här är 7 tips hur du använder din röst för att skapa förtroende och motivation. Illustration: Colourbox.

1.  HITTA RÄTT TEMPO

Karismatiska talare pratar ofta i ett lite snabbare tempo än normalt, vilket får dem att låta passionerade och självsäkra. Att hitta balansen kan dock vara svårt. Talar du för snabbt kan du låta nervös eller stressad, talar du för långsamt kan du låta uttråkad eller nonchalant.

 

2.  VÅGA VILA I PAUSEN

 Undvik utfyllnadsord som ”ööh” och ”liksom”. De stjäl fokus och du riskerar att åhörarna tappar intresset. Att i stället våga landa i pauser inger en känsla av självförtroende och ger lyssnarna möjlighet att processa det du sagt.

 

3. SPELA IN DIG SJÄLV

För att kunna jobba med din röst måste du lära känna den. Spela in dig själv och lyssna på hur du låter. Ge dig själv feedback, både positiv och negativ. Tänk på hur du använder melodi och tempo. Låter du uttråkad, nervös eller självsäker?

 

4. VÄRM UPP RÖSTEN

Värm upp rösten varje morgon för att få en god rösthälsa och bättre talteknik. En enkel övning är att använda ljudande konsonanter. Ta ett djupt andetag genom näsan och ljuda ut ett ”V” på ton tills luften tar helt slut. Det spelar ingen roll vilken ton du väljer, men du kommer att låta ungefär som en dammsugare. Repetera övningen tre gånger.

 

5. ANVÄND RÖSTENS VERKTYGSLÅDA

Tempo, talmelodi, paus, volym, tonalitet och betoning. Det är några av de verktyg du kan jobba med för att låta mer indragande och skapa dynamik när du pratar.

 

6. ANVÄND HÄNDERNA

Människor som pratar med händerna upplevs som mer trovärdiga. Gestikulera för att poängtera de ord som är viktigast. Tänk på att rörelserna ska kännas naturliga, inte överdrivna – spara dina ”jazzhands” till aw:n.

 

7. TALA PASSIONERAT

Det handlar inte bara om vad du säger – utan om hur. Håll en hög energinivå – tala med passion och ha ett öppet, självsäkert kroppsspråk. Då kan du få vem som helst att bli intresserad av vad du har att säga. Att låta det minsta ointresserad eller osäker smittar av sig på stämningen.

 

FÄLLOR ATT SE UPP MED!

Undvik att dricka kaffe, te och annat vätskedrivande precis innan presentationen, det torkar dessutom ut stämbanden. Känner du dig trött i rösten eller är hes ska du absolut inte viska – det skadar rösten mer. Känner du dig ofta trött i rösten bör du kontakta en sång[1]pedagog som kan hjälpa dig att hitta rätt talteknik.

Text: Vera Viksten

KÄLLA: Cecilia Brändström, röstcoach