Hoppa till huvudinnehåll
Diskriminering

Rekryteraren blev chockad

Anders Söderholm, vd på rekryteringsfirman Performiq som specialiserat sig på personer med idrottsbakgrund, bekräftar Nadjas berättelse om hur hon diskriminerades i rekryteringsprocessen.
Ola Rennstam Publicerad 31 mars 2014, kl 10:58

- Min rekryterare fick höra av vår kund att kandidaten var bra för jobbet, men att man valde bort henne för att hon hade en homosexuell relation. Rekryteraren blev så chockad att hon gick till mig och när jag ringde upp kunden så stod han på sig och bekräftade sin inställning en gång till. Jag valde då att tala om för honom att vi inte kan jobba med någon som har de värderingarna.

- Att vi väljer att säga upp en kundkontakt är självklart dyrt för oss men hela vår affärsidé bygger på att vi levererar kandidater med rätt egenskaper. Vi jobbar med värderingar och när en kund bryter så flagrant mot allt det vi står för måste vi bryta samarbetet, det går inte att ha kunder som diskriminerar homosexuella. Kandidaterna är dessutom våra lagkamrater och det viktigaste vi har och när vi fick reda på det här var det ingen tvekan om att ställa oss på hennes sida, säger Anders Söderholm.

Diskriminering

Unionens a-kassa anmäld för diskriminering av blind

I början av året anmälde Ida Östlund som är blind Unionens a-kassa till Diskrimineringsombudsmannen. Orsaken är att hon inte kan använda deras hemsida för att söka ersättning.
Lina Björk Publicerad 13 maj 2024, kl 06:02
En fasad med texten Unionens a-kassa. Till vänster blindskrift.
Ida Östlund har anmält Unionens a-kassa till Diskrimineringsombudsmannen, då hon som blind inte kan använda deras hemsida för att söka ersättning. Foto: TT/ Steven Senne/ Mats Thorén

Ida Östlund som är blind, använder ett så kallat skärmläsningsprogram som läser upp innehållet på webbsidor hon använder. Men när hon skulle använda det för att söka ersättning hos Unionens a-kassa tog det stopp. 

– Deras webbsystem är inte byggt för att jag som blind ska kunna använda det. Jag kan varken söka ersättning eller ta del av mina handlingar på inloggat läge, vilket är väldigt frustrerande. 

Hon frågade då om handläggarna kunde hjälpa henne via telefonen men eftersom det krävs mobilt Bank-ID för att godkänna handlingar gick inte det. Att träffa en fysisk person på ett kontor gick inte heller. Ida Östlund valde då att anmäla Unionens a-kassa till Diskrimineringsombudsmannen med motivering att hon blivit diskriminerad på grund av sin funktionsnedsättning. 

– Det sista jag vill är att bråka med a-kassan. Men det är så viktigt att man har med sig funktionsvänligheten när man bygger ett webbsystem. Nu är det krångligt även för seende personer, säger Ida Östlund. 
 

Krav på tillgänglighet

I Sverige finns ett gäng lagar som styr tillgänglighet. Sedan 2018 finns även ett webbtillgänglighetsdirektiv som innebär att webbplatser, intranät och appar ska uppfylla krav på tillgänglighet. Det kan till exempel handla om att kunna navigera och använda alla funktioner via tangentbord eller röststyrning. Att texter är lätta att förstå och att det finns möjlighet till uppläsning. 

Den som äger sidan behöver inte själv bygga in funktioner för röststyrning och uppläsning. Sidorna behöver bara skapas så att webbläsare, telefoner och hjälpmedel går att användas på dem. Det är här Ida Östlund menar att Unionens a-kassa har mer att lära. Hon har fått besked om att DO startat ett ärende av hennes anmälan. 

– Det känns bra. Kanske det hjälper någon annan. 

Unionens a-kassa har nyligen fått ta del av anmälan och har till och med den 17 maj på sig att lämna ett svar till Diskrimineringsombudsmannen. Mer än så vill man inte kommentera i nuläget.