Hoppa till huvudinnehåll
Diskriminering

Rusta erkänner diskriminering

Varuhuset Rusta gav en nyanställd man arbetskläder i dammodell. När han tog upp det med chefen möttes han av nedsättande kommentarer om sin sexuella läggning. Nu har butiken medgett diskriminering.
Lina Björk Publicerad 27 oktober 2014, kl 10:53
Fredrik Sandberg/TT
En anställd på varuhuset Rusta utsattes för diskriminering på grund av sexuell läggning. Nu erkänner företaget, och ger den anställde förlikning. Fredrik Sandberg/TT

Det var i december förra året som mannen började sitt nya jobb på varuhuset. När han skulle prova ut sina arbetskläder konstaterade han att de var i dammodell, men han fick snabbt ett löfte om att nya kläder var på väg. Tre månader senare, när några nya kläder fortfarande inte syntes till tog han ett snack med chefen och krävde att få arbetskläder i sin egen storlek.

Chefen svarade ” det spelar väl ingen roll, du är väl ändå lagd åt det hållet” vilket fick mannen att anmäla arbetsplatsen till Diskrimineringsombudsmannen, som Kollega rapporterat om tidigare. DO hade efter utredning beslutat att stämma varuhuskedjan, men eftersom företaget har medgett överträdelsen har parterna i stället träffat en överenskommelse som innebär att mannen får 20 000 kronor.

– Det är glädjande att man från företagets sida ser sitt ansvar och tar det inträffade på allvar. Man har bett mannen om ursäkt, men även erbjudit honom stöd, säger Marie Nordström, som fört processen för DO:s räkning, i ett pressmeddelande.

Så många diskrimineras

 37 procent har upplevt främlingsfientliga, sexistiska eller homofoba kommentarer på sin arbetsplats, enligt en undersökning som undersökningsföretaget Novus har gjort på uppdrag av Kollega.

10 procent av de svarande har upplevt att främlingsfientliga, sexistiska eller homofoba kommentarer har riktats mot dem personligen.

I en undersökning som Novus genomförde för LO 2011 svarade endast 30 procent att de skulle säga ifrån om någon på arbetsplatsen skämtade om HBT-personer.

Kollega/Novus

Diskriminering

Unionens a-kassa anmäld för diskriminering av blind

I början av året anmälde Ida Östlund som är blind Unionens a-kassa till Diskrimineringsombudsmannen. Orsaken är att hon inte kan använda deras hemsida för att söka ersättning.
Lina Björk Publicerad 13 maj 2024, kl 06:02
En fasad med texten Unionens a-kassa. Till vänster blindskrift.
Ida Östlund har anmält Unionens a-kassa till Diskrimineringsombudsmannen, då hon som blind inte kan använda deras hemsida för att söka ersättning. Foto: TT/ Steven Senne/ Mats Thorén

Ida Östlund som är blind, använder ett så kallat skärmläsningsprogram som läser upp innehållet på webbsidor hon använder. Men när hon skulle använda det för att söka ersättning hos Unionens a-kassa tog det stopp. 

– Deras webbsystem är inte byggt för att jag som blind ska kunna använda det. Jag kan varken söka ersättning eller ta del av mina handlingar på inloggat läge, vilket är väldigt frustrerande. 

Hon frågade då om handläggarna kunde hjälpa henne via telefonen men eftersom det krävs mobilt Bank-ID för att godkänna handlingar gick inte det. Att träffa en fysisk person på ett kontor gick inte heller. Ida Östlund valde då att anmäla Unionens a-kassa till Diskrimineringsombudsmannen med motivering att hon blivit diskriminerad på grund av sin funktionsnedsättning. 

– Det sista jag vill är att bråka med a-kassan. Men det är så viktigt att man har med sig funktionsvänligheten när man bygger ett webbsystem. Nu är det krångligt även för seende personer, säger Ida Östlund. 
 

Krav på tillgänglighet

I Sverige finns ett gäng lagar som styr tillgänglighet. Sedan 2018 finns även ett webbtillgänglighetsdirektiv som innebär att webbplatser, intranät och appar ska uppfylla krav på tillgänglighet. Det kan till exempel handla om att kunna navigera och använda alla funktioner via tangentbord eller röststyrning. Att texter är lätta att förstå och att det finns möjlighet till uppläsning. 

Den som äger sidan behöver inte själv bygga in funktioner för röststyrning och uppläsning. Sidorna behöver bara skapas så att webbläsare, telefoner och hjälpmedel går att användas på dem. Det är här Ida Östlund menar att Unionens a-kassa har mer att lära. Hon har fått besked om att DO startat ett ärende av hennes anmälan. 

– Det känns bra. Kanske det hjälper någon annan. 

Unionens a-kassa har nyligen fått ta del av anmälan och har till och med den 17 maj på sig att lämna ett svar till Diskrimineringsombudsmannen. Mer än så vill man inte kommentera i nuläget.