Annons
Annons
  • I den här branschen jobbar många unga som trivs med sina jobb, och ibland kanske jobbar mer än vad som är nyttigt. Foto: Fredrik Sandberg/TT

Dyrt med dålig arbetsmiljö

Publicerad 28 augusti 2014, kl 12:00

En sjukskriven medarbetare kostar lågt räknat 2 740 kronor per dag. Bristande ledarskap i ett företag med 30 anställda kan kosta 2,9 miljoner kronor per år. Det är exempel på några ekonomiska konsekvenser av dålig arbetsmiljö som Arbetsmiljöverket lyfter fram i sin nya kampanj.

Det är ”dolda” faror på jobbet som står i fokus för kampanjen som riktar sig mot informations- och kommunikations-branschen.

Branschen, som rymmer företag inom telekommunikation, dataprogrammering, nyhetstjänster, kommunikation och webb, är en av de allra sämsta när det kommer till arbetsmiljöarbete. I en tidigare undersökning sade sig ungefär en tredjedel av företagen varken veta tillräckligt om eller bedriva systematiskt miljöarbete.

I branschen jobbar många unga som trivs med sina jobb, och ibland kanske jobbar mer än vad som är nyttigt och inte heller funderar så mycket på den saken.

- Det är därför de här farorna kan kännas lite dolda, här gillar man sitt jobb, det är lite honungsfälla, man upptäcker inte riskerna förrän det är för sent, säger Ulf Strandberg på Arbetsmiljöverket, enligt vilken en avsikt med kampanjen är att lyfta fram de ekonomiska fördelarna med att satsa på arbetsmiljön.

- Vi vill uppmärksamma branschen på att det här regelverket finns och att det absolut finns lönsamhet att hämta i att jobba förebyggande, och att det dessutom finns stöd och verktyg att hämta hos oss.

Arbetsmiljöverket lyfter fram ett antal dolda arbetsmiljöfaror i den till synes så trygga kontorsmiljön och ger även exempel på vad kostnaden kan bli.

  • En dålig skrivbordstol kan på sikt leda till en sjukskriven medarbetare och en kostnad på 2 740 kronor per dag.
     
  • För hög arbetsbelastning och i slutändan en utbränd medarbetare ger en kostnad på 392 000 kronor.
     
  • Ett ledarskap som inte håller måttet skapar otydlighet och förvirring. På ett företag med 30 anställda kan det skapa kostnader, bland annat i form av bristande engagemang hos personalen, på 2,9 miljoner om året.

Att det finns pengar att hämta på en god arbetsmiljö stärks ytterligare i en ny forskningsrapport. Rapporten, som Nordiska ministerrådet är initiativtagare till, visar på mycket starka samband mellan god fysisk arbetsmiljö och trivsel och företagets produktivitet, skriver tidningen Arbetsliv.

Hur gör man?

Läs på om SAM.
Eller vänta och se om det går som i Arbetsmiljöverkets lilla skräckfilm.

Niklas Hallstedt
Niklas Hallstedt
[email protected]
Lediga jobb
  • Läs även...

    Arbetsgivarna: kom tillbaka till kontoret

    Majoriteten av de anställda vill fortsätta jobba på distans när pandemin har blåst över. Arbetsgivarna vill dock att medarbetarna kommer tillbaka till kontoret. Det visar en färsk undersökning.

  • Läs även...

    Så minskar ni stressen på jobbet

    Det behöver inte vara så svårt att förbättra arbetsmiljön. Med hjälp av en kortare utbildning minskade stressen på Volvo i Eskilstuna markant. Förutsättningen är att alla på företaget är delaktiga i arbetet.

  • Läs även...

    Forskning ska förbereda oss på nästa kris

    Hur kommer det sig att vissa företag i Sverige lyckas ställa om snabbt i kris? Det ska forskare ta reda på i ett av nio projekt som fått forskningsmedel av AFA Försäkring för att studera effekterna av coronakrisen.