Annons
Annons
  • Foto: Colourbox

En minut sen - det blir avdrag på lönen

Publicerad 22 januari 2014, kl 13:55 Uppdaterad 31 mars 2015, kl 16:48

På hemsidan marknadsför man sig som en kundtjänst i världsklass. Verkligheten är en annan. Personalen på callcentret Xzakt Kundrelation är anställd månadsvis, schemalagda på långa arbetspass och får inte gå på toaletten på ordinarie arbetstid.
– Jobbar man som handläggare på företaget är man mer eller mindre förslavad. Ledningen ser arbetskraften som egendom, säger Anders, tidigare anställd på företaget.

Den här artikeln har utsetts till 2014 ÅRS BÄSTA FACKLIGA NYHET på webben. Utmärkelsen delades ut av Fackliganyheter.nu i samband med Fackförbundspressens dag.

 

Xzakt Kundrelation använder ett system som innebär att handläggarna är minutiöst övervakade. På morgonen stämplar de in och programmet kontrollerar om det skett någon tidsavvikelse.

Skulle du vara 59 sekunder efter utsatt tid skickas ett larm till cheferna som får ta ställning till om det ska bli något avdrag på lönen eller inte. Hinner du inte ta ditt första samtal inom 30 sekunder skickas ytterligare ett larm till chefen, vilket också kan resultera i en varning.

– Därefter är det tänkt att man oavbrutet ska ta telefonsamtal innan man får ta sin rast. Personalen har fått skäll om de tagit av sig sitt headset för att lufta öronen. Alla toalettbesök är styrda till rasterna liksom möjligheten att fylla på kaffe eller ta lite luft.

Företaget finns etablerat på flera orter. Bland annat Skellefteå och Gävle. Personalomsättningen är hög och de anställda är till stor del ungdomar.

– Man anställde i stort sett en ny kull ungdomar varje gång det gick ut en gymnasieklass, säger Peter, som tidigare jobbade på kontoret i Skellefteå.

Många blir erbjudna en fast heltidstjänst men får sedan skriva på ett anställningskontrakt - på visstid. Vissa veckor är handläggarna schemalagda 50 timmar, andra 36. Man jobbar även med delade pass, från åtta på morgonen till 21 på kvällen, med tre timmars lunch.

– Jag såg ofta kollegor som satt i köket eller på toaletten och grät för att arbetsbelastningen var så stor och schemaläggningen galen, säger Malin, som tidigare var anställd på kontoret i Trollhättan.

Kollega har pratat med flera nuvarande och tidigare anställda som alla vittnar om samma villkor. Handläggarna får ständigt mejl om försäljningssiffror och samtalstider. Vissa i uppmuntrande ton, andra hotfulla.

– Det var obehagligt. När vi varit anställda ett tag kom det ett mejl om att smekmånaden var över och att det var dags att börja prestera, säger Malin.

Även vid sjukfrånvaro får man räkna med att prestera. I företagets personalhandbok framgår att man ska vara tillgänglig under hela sin sjukfrånvaro.

– Är man sjuk måste man ringa in varje dag och sjukanmäla sig annars får man ogiltig frånvaro och ingen lön. Den som är ansvarig försöker ofta övertala en att komma in och jobba ändå. Min kollega hade kräkts hela natten på grund av magsjuka men blev mer eller mindre tvingad att jobba, säger Anders.

Både kontoret i Skellefteå och Gävle har kollektivavtal med Unionen sedan ungefär fyra år tillbaka. Från Unionens sida har man jobbat hårt för att få till en bättre arbetsmiljö men också jobbat i motvind då personalomsättningen är hög och chefer byts ut mellan besöken. De anställda vittnar om att bolagets vd har poängterat vikten av att ha en god relation med facket och att kollektivavtal är en självklarhet. Men alla omfattas inte av avtalet då Xzakt är uppdelat i tre bolag : LEG Communication, AGF Communication och GVP Holding, där endast LEG har kollektivavtal.

– När jag var på min andra intervju förstod jag att jag inte skulle omfattas av något avtal eftersom det var knutet till ett annat företag i samma organisation. Arbetsgivaren prutade ner min lön med 5 000 kronor men lovade att jag skulle få påökt när provanställningen blev en tillsvidareanställning. Men någon löneökning fick jag aldrig se. Jag blev uppsagd på grund av arbetsbrist då de inte hade användning för mig längre, säger Anders.

Anders, Malin och Peter heter egentligen något annat.

Läs mer: Företagets vd, Alfred von Platen, svarar på kritiken.

Kommentarer

Jag jobbar själv på ett CC och känner igen problemen mer än väl. Har ofta undrat om kunderna är medvetna om hur dåligt många av oss mår av arbetsförhållanden. Trodde själv att slaveri var olagligt och hade för länge sedan upphört i vårt land. Det är främst de yngre som får starta sina arbetsliv med denna kränkande behandling. På många arbetsplatser kallar man det för coachning men det är mobbing i dess värsta form. Susanne Fransson

Skriv din kommentar

Kommentering av denna sidan upphörde 2014-02-12. Det är inte längre möjligt att lämna kommentarer på den här sidan.

  • Läs även...

    ”Det är en riktig pisslön”

    I callcenterbranschen tjänar anställda hälften så mycket som en genomsnittlig medlem i Unionen. Även trotjänare och de som presterar på topp har låga löner. Nu vill till och med arbetsgivarna se en ny lönemodell.

  • Läs även...

    TCO kräver ny lag för personlig integritet

    Det behövs en ny lag för att skydda den personliga integriteten i arbetslivet. I en skrivelse till regeringen kräver Therese Svanström, TCO:s ordförande, att en utredning om en arbetsrättslig lag tillsätts.

  • Läs även...

    Facket kräver avtal om kameraövervakning

    Unionen ha ett kollektivavtal som ger facket rätt att kontrollera hur och när kameror används på Apotea. Samtidigt har Integritetsskyddsmyndigheten inlett en granskning av kamerabevakningen.