Annons
Annons
  • Enligt SAS är det bekymmersamt att domstolar i olika EU-länder gör olika tolkningar av om strejk är en extraordinär händelse. Foto: Ole Berg-Rusten / NTB Scanpix / TT

Ersättning efter strejk – fråga för EU

Publicerad 21 januari 2020, kl 15:54

Omkring 370 000 resenärer drabbades av inställda flygningar under förra årets pilotstrejk mot SAS. Nu vill Attunda tingsrätt att EU-domstolen ska avgöra om strejk är en extraordinär händelse och om resenärerna har rätt till kompensation.

I slutet av april förra året inleddes den sju dagar långa pilotstrejken på SAS. Strejken lamslog SAS flygtrafik och 370 000 resenärer drabbades av inställda flygningar. Flygbolaget erbjöd resenärerna fria ombokningar, avbokningar och i vissa fall biljetter med andra flygbolag.

Däremot ville SAS inte betala någon kompensation eftersom strejken, enligt bolagets mening, var en ”extraordinär händelse”. Enligt EU-regler behöver ett flygbolag inte kompensera resenärer om orsaken till en inställd flygning är en extraordinär händelse.

I början av hösten ansåg även Allmänna reklamationsnämnden, ARN, att SAS inte behövde betala någon ersättning.

Läs mer: Drabbade resenärer förlorade mot SAS

En passagerare drev frågan vidare till Attunda tingsrätt. Tingsrätten har nu begärt ett förhandsavgörande av EU-domstolen om hur ”extraordinära omständigheter” ska tolkas. Enligt ett pressmeddelande från tingsrätten kommer utgången i målet att få prejudicerande betydelse för ett stort antal andra passagerare som begärt ersättning från SAS.

Attunda tingsrätt vill också veta om det spelar någon roll vilken inställning arbetsgivare och fack har haft till förlikningsförslag från medlare. I väntan på beslut från EU-domstolen är målet vilande.

Även företaget Airhelp, som hjälper flygresenärer att kräva ersättning från flygbolag, har meddelat att de ska driva ärendet i EU-domstolen.

I ett mejl till Kollega skriver Freja Annamatz, SAS presschef i Sverige, att de välkomnar en prövning i EU-domstolen och att frågan har stor principiell betydelse för flygbolag och konsumenter i hela EU. 

SAS anser också att det är bekymmersamt att domstolar i olika medlemsstater gör olika tolkningar av om en strejk är en extraordinär händelse. Om EU-domstolen kommer fram till att strejken inte var extraordinär kommer de passagerare som har rätt till det få kompensation.

David Österberg
David Österberg
[email protected]
Lediga jobb
  • Läs även...

    Vings krav: Sänk lönen eller bli av med jobbet

    Vings flygbolag vill sänka kabinpersonalens löner med 20 procent. Om de anställda inte går med på sänkningen blir de av med sina jobb. Unionen vägrar men kan tänka sig att förhandla om andra saker.

  • Läs även...

    Krisande företag lånar ut personal

    Mängder av företag tvingas lägga ner verksamheten i spåren av coronasmittan. Andra har rekordmycket att göra. Nu lånar de som saknar arbetsuppgifter ut sina anställda till sektorer som behöver dem bättre.

  • Läs även...

    SAS ber anställda sänka sina löner

    Flygbolaget SAS har bett sina medarbetare sänka lönerna med 20 procent, till följd av corona. Samtidigt meddelar ledningen att de också kommer kapa sina löner.

  • Läs även...

    Permitterade hjälper till i skolan

    Coronakrisen har lett till hög sjukfrånvaro bland personalen på många av landets skolor. Nu har permitterade från andra branscher snabbutbildats för att öka vuxennärvaron.

  • Läs även...

    Antalet varsel ökar kraftigt

    Coronakrisen får allt större effekter på svensk ekonomi. Under andra veckan i mars ökade antalet varsel kraftigt. TRR beskriver situationen som exceptionell – och räknar med att effekten av krisen visar sig först om en månad.

  • Läs även...

    SAS lågprisflyg hölls hemligt för facket

    SAS planerar att starta ett nytt lågprisbolag för att ta upp konkurrensen med Ryanair och Norwegian. Men enligt Unionenklubben har satsningen gjorts bakom deras rygg.