Annons
Annons
  • Chefer blir allt oftare sjukskrivna på grund av psykosociala orsaker. Foto: Colourbox

Extrem ökning av chefers ohälsa

Publicerad 12 februari 2020, kl 08:00

Chefers frånvaro på grund av psykisk ohälsa har ökat med 570 procent sedan 2014. Och det är kvinnor i chefsposition som är hårdast drabbade. Det visar nya siffror från företagshälsan Previa.

Den psykiska ohälsan fortsätter att öka bland landets chefer. När företagshälsan Previa började kartlägga chefers ohälsa 2014 uppgick antalet frånvarodagar på grund av psykosociala orsaker till 1 547 dagar. Sex år senare är motsvarande siffra 10 380 dagar – en ökning med 570 procent.

Hårdast drabbade är kvinnor i chefsposition. Men Previas statistik visar att även manliga chefer allt oftare blir sjukskrivna på grund av psykosociala orsaker. Boven i dramat är främst hög arbetsbelastning samt krav och förväntningar som leder till långvarig stress.

– Dagens arbetsliv präglas av ett högt tempo samtidigt som gränsen mellan arbetsliv och privatliv suddas ut. Möjligheten att vara tillgänglig är obegränsad och chefer har en högre tendens att jobba mer gränslöst. Det får konsekvensen att allt fler drabbas av psykisk ohälsa. Men digitaliseringen är inget problem i sig, det är hur vi hanterar den, säger Lena-Karin Allinger, organisationskonsult på Previa.

Rapporten visar också att långtidssjukskrivningarna fortsätter att öka. Även i det här fallet är kvinnorna mest drabbade, dock har tidigare års brant stigande kurva av sjukskrivningar bromsat in under 2019. Samtidigt fortsatte ökningen av långtidssjukskrivningar bland manliga chefer.

– Kvinnliga chefer har ofta väldigt stora medarbetargrupper. En medvetenhet om att det saknas förutsättningar att leda 50 personer kan ge en känsla av hopplöshet och leda till ohälsa, säger Lena-Karin Allinger.

Många mellanchefer känner ett ökat tryck – både underifrån och uppifrån – vilket skapar en ohälsosam arbetsbelastning och stress. Många tyngs också av allt mer administrativa uppgifter.

– Administrationen suger åt sig tid som cheferna borde lägga på att föra dialog med sina medarbetare och utveckla verksamheten, konstaterar Lena-Karin Allinger.

Läs mer: 7 tips för att motverka ohälsa

Korttidsfrånvaron fortsätter däremot att minska bland cheferna. Enligt Previa bör det dock inte tolkas som att hälsan faktiskt har förbättrats, utan snarare att chefer har en tendens att låta bli att sjukskriva sig när de har kortare sjukdomsbekymmer.

– Chefer sjukskriver sig i betydligt mindre utsträckning än övrig personal, vilket är ett riskbeteende. Och vi ser nu att ohälsan hos chefer ökar med fler långtidssjukskrivningar som följd. När chefer blir sjuka blir de borta en lång tid, säger Lennart Sohlberg, analytiker på Previa.

Previas chefshälsorapport

Statistiken som inkluderar både kort- och långtidsfrånvaron kommer från Previas sjuk- och frisktjänst och omfattar 12 300 chefer på 440 anslutna företag i olika branscher över hela landet.

Ola Rennstam
Ola Rennstam
[email protected]
Lediga jobb
  • Läs även...

    Mer träning är inte alltid bättre

    Tuffare träning är inte svaret på hur sjuktalen ska minska. Ibland räcker det att få folk att resa sig från skrivbordsstolen. På frågan hur skrivbordspotatisarna ska förmås att röra sig mer, står experterna dock ganska svarslösa.

  • Läs även...

    Högre risk att äldre är sjukskrivna länge

    Risken för att du som 56-plussare är borta från jobbet på grund av sjukdom eller arbetsskada är betydligt högre än för yngre personer. Det visar en ny rapport från AFA-försäkring.

  • Läs även...

    Så kan chefer förebygga psykisk ohälsa

    Chefer som är utbildade i psykisk ohälsa har större benägenhet att jobba förebyggande för att de anställda ska må bra på jobbet. Det visar en ny undersökning.

  • Läs även...

    Så stöttar du en orolig kollega

    De flesta anställda känner någon form av oro kring effekterna av coronaviruset. Men det finns saker vi kan göra för att stötta varandra. Både som kollega och chef.

  • Läs även...

    Stressen kan döda

    Långvarig stress kan vara livsfarlig. Det försämrar immunförsvaret och höjer blodtrycket – och kan i värsta fall leda till hjärtinfarkt.

  • Läs även...

    Mördande stress

    I fjol omkom 50 personer i olyckor på landets arbetsplatser. Ofta handlar det om fall- eller klämolyckor. Men frågan är hur många ytterligare som dör av – men inte nödvändigtvis på – jobbet. Ditt arbete kan faktiskt vara livsfarligt utan att du har en aning om det.

Nyhetsbrev

Prenumerera

Håll dig uppdaterad med färska nyheter från Kollega.