En kommitté har två veckor på sig att utvärdera budet från Volkswagen, men Håkan Thurfjell, ordförande på Scanias Unionenklubb i Södertälje, säger att det mesta tyder på att det blir ett köp eftersom budet är så pass högt.
- Vi är vana med det här och är rätt luttrade men framför allt ser vi det som en ägarfråga. Vi kommer försöka få till någon form av avtal med Volkswagen för att trygga huvudkontoret och forskning och utveckling på våra produktionsorter i Sverige, säger Håkan Thurfjell.
Oron för att blir av med huvudkontoret är extra starkt i Södertälje eftersom staden blivit av med både GM, Saab Automobile och Astras huvudkontor. Enligt Håkan Thurfjell säger dock Scania att de inte har för avsikt att göra sig av med något huvudkontor och hänvisar till att de inte gjort det på några andra orter. För att lyckas sätta press på Volkswagen tror han att man måste samarbeta med de andra fackförbunden på Scania.
- I det här läget kan man inte stå ensam. Det är inte så att vi negligerar det hela, utan vi kommer att gå på bred front i fackföreningarna för att få till något bra med Volkswagen.
Leif Östling, tidigare vd för Scania och nu avgående ledamot i Volkswagens förvaltningsstyrelse, har lovat att produktionen kommer bli kvar i Södertälje. IF Metalls klubbordförande, Johan Järvklo, säger att löftet inte är något värt förrän det skrivs in i ett avtal, enligt Länstidningen i Södertälje.
Unionenklubben har årsmöte i slutet på veckan och där kommer frågan diskuteras. Håkan Thurfjell säger att han ska försöka få dit någon från Scania för att svara på eventuella frågor från medlemmarna.