Annons
Annons
  • Facken (bl.a. Unionen och IF Metall) på Volvo kämpade för - och lyckades - rädda hundratals jobb på motorfabriken i Skövde. Foto: Adam Ihse / TT

Facken på Volvo räddade hundratals jobb i Skövde

Publicerad 5 februari 2021, kl 07:50

Hundratals jobb var hotade vid Volvos motorfabrik i Skövde nu när Volvo satsar på elbilar. Men facken gick samman och lyckades övertyga företagsledningen att tillverka elmotorer vid anläggningen.

Volvo satsar stort på elbilar och om fyra år ska alla nya Volvobilar ha elmotor. Av det skälet såg framtiden dyster ut för motorfabriken i Skövde, som från årsskiftet är ett helägt dotterbolag till Volvo och som tillverkar förbränningsmotorer.

Läs mer: Många får gå när Volvo rullar vidare

– Framtiden för förbränningsmotorer ser ju inte jätteljus ut. Många arbetstillfällen var hotade i förlängningen, säger Joakim Dahlin, ordförande på Unionenklubben på Powertrain engineering Sweden AB, som dotterbolaget heter numer.

Företagsledningen var ursprungligen uttalat negativ till en framtida tillverkning av elmotorer i Skövde. Men facken på företaget mobiliserade och fick med gemensamma krafter ledningen att komma på bättre tankar. I stället för en framtida nedskärning fick de anställda strax före jul beskedet att fabriken skulle få börja först montera, men senare även tillverka, elmotorer.

Läs mer: Facket kritiskt till Volvos varsel

– Ordföranden för Metalls koncernfack, Glenn Bergström, har varit väldigt drivande och jobbat stenhårt för Skövdes räkning, men det är inte så att vi andra suttit på läktaren och tittat på. Vi har tillsammans med de andra facken satt in stötar på olika fronter med Glenn som general, säger Joakim Dahlin.

Volvo cars satsar 700 miljoner på att börja tillverka elmotorer i Skövde. I dag tillverkas cirka 450 000 förbränningsmotorer i Skövde och tanken är att man ska börja tillverka elmotorer parallellt med förbränningsmotorerna om några år. År 2025 ska hälften av alla nya Volvo vara elbilar, resten ska vara hybrider (det vill säga ha både förbränningsmotor och elmotor).

Läs mer: Unionen på Volvo: Ingen fara för jobben

– En bidragande orsak till beslutet att lägga elmotortillverkningen här är också det el-labb vi har här i Skövde. Det har hjälpt oss mycket i processen att visa att vi har kompetensen för att tillverka elmotorer, säger Joakim Dahlin.

Testlabbet i Skövde

I det produktionstekniska laboratoriet på mötesplatsen Assar Industrial Innovation Arena i Skövde, genomförs simuleringar i syfte att förbereda en produktion för drivlinesystem till elfordon. Projektet finansieras av Vinnova och partners är bland andra Volvo lastvagnar och Volvo personvagnar/cars.

Johanna Rovira
Johanna Rovira
[email protected]
Lediga jobb
  • Läs även...

    Investerade i startup – fick sparken

    Efter att mannen investerat i en startup fick han sparken av sin arbetsgivare för brott mot lojalitetsplikten. Unionen håller inte med och har stämt företaget i Arbetsdomstolen.

  • Läs även...

    Svenskt företag sparkar fackligt aktiva i Turkiet

    Fackligt organiserade vid svenska Systemairs fabrik i Turkiet har skickats hem utan lön och två personer har avskedats. Efter en rad olika händelser anmäls nu företaget av ett turkiskt fack för brott mot OECDs riktlinjer för multinationella företag.

  • Läs även...

    Unionen på Volvo: Ingen fara för jobben

    Volvo Cars ledning och den kinesiska fordonstillverkaren Geely Automobile diskuterar att slå ihop bolagen. Unionens klubbordförande tror inte att en sammanslagning skulle hota de svenska jobben.

  • Läs även...

    Corona: Vab och vobb ökade förra året

    Både vab och vobb ökade under förra året på grund av coronapandemin. Det är framför allt fler kvinnor som i större utsträckning än tidigare jobbar parallellt med att de tar hand om sina sjuka barn, visar en undersökning från Unionen.

  • Läs även...

    Replik: Unionen missar bollen

    Att kategoriskt säga nej till att se över Märket är anmärkningsvärt. Och att hänvisa till lönekartläggningar som bevis på att man jobbar för jämställdhet är ett spel för galleriet – många företag gör dem inte, skriver Unionenmedlemmen Susanne Persson.

  • Läs även...

    Fackens krav: Minst 530 kronor högre lön

    Under fredagen bytte fack och arbetsgivare krav inför avtalsrörelsen. Som vanligt står parterna långt ifrån varandra. Inte minst vad gäller löneökningarna där facken kräver 3,0 procent medan arbetsgivarna vill se låga, eller inga löneökningar alls.