Hoppa till huvudinnehåll
A-kassa

Fackligt förtroendevald får rätt till a-kassa

En undersköterska som även var regionalt ombud för Kommunal har rätt till ersättning från a-kassan även för det fackliga arbetet. Det konstaterar kammarrätten i Göteborg i en principiellt viktig dom. För förtroendeuppdrag som facket betalar ger inte alltid rätt till a-kassa.
Sandra Lund Publicerad 19 mars 2014, kl 13:57

Att ha ett fackligt förtroendeuppdrag som tar mycket tid ger inte per automatik rätt till ersättning från a-kassan för den som blir arbetslös. Det finns ingen lag eller några regler som konkret talar om vad som gäller för förtroendevalda i det läget.

Därför kan olika a-kassor fatta olika beslut. Och domstolar kan döma olika. Det finns en praxis om att förtroendeuppdraget ska omfatta 40 procent av arbetstiden för att det ska räknas in i ersättningen från kassan. Men i en färsk dom från Kammarrätten i Göteborg räckte 30 procent.

Det handlar om en undersköterska som också hade ett fackligt uppdrag som regionalt ombud för Kommunal. Ett uppdrag hon fick ersättning från facket för. Men när hon blev arbetslös ansåg a-kassan inte att det fackliga uppdraget kunde jämställas med förvärvsarbete. Hon överklagade. Och förvaltningsrätten gav kassan rätt. Hon överklagade. Och nu gör alltså Kammarrätten en annan bedömning.

Det oklara läget för företroendevalda har fått den parlamentariska socialförsäkringsutredningen att lämna ett lagförslag på området, redan innan den stora utredningen ska vara klar. Förslaget går ut på att den som har ett förtroendeuppdrag alltid ska söka tjänstledigt (om man vill att det ska räknas in vid eventuell arbetslöshet). Då ska man också få ersättning från a-kassan som om man hade jobbat hela tiden.

Är du receptionist och har ett fackligt uppdrag som tar 25 procent av din arbetstid, ska du alltså ta tjänstledigt 25 procent, och sedan ha rätt till a-kasseersättning som om du hade jobbat hundra procent.

Förslaget är ute på remiss. Går det igenom ska den nya lagen träda i kraft den första januari 2015.

A-kassa

Fyra månaders väntan på pengar från Unionens a-kassa

Stefan Eriksson från Borlänge och Maria Thorstensson från Göteborg har båda väntat i flera månader på pengar från Unionens a-kassa.
Lina Björk Publicerad 25 april 2024, kl 10:26
fasaden på Unionens a-kassa, sedlar och mynt
Unionens a-kassa har haft långa handläggningstider under hela förra året. Stefan Eriksson fick vänta fyra månader på pengar. Foto: Mats Thorén/Shutterstock

De ringer och kopplas bort. De ringer igen och kopplas bort. 
Så beskriver medlemmar i Unionens a-kassa gången när de försöker få tag på sin handläggare för att få reda på när ersättning kan betalas ut. 

Maria Thorstensson skickade in sina papper till Unionens a-kassa i början av januari. På inloggat läge stod det att ärendet var ”under handläggning” men sedan hände ingenting. 

 – Jag blev skogstokig. Det gick inte att komma fram och när någon svarade bollades jag runt mellan olika personer. De beklagade bara att handläggningstiderna var långa, säger hon. 

Unionens a-kassa har dragits med långa handläggningstider under större delen av förra året. Till jul såg det bättre ut, men nu får den som väntar på ersättning ha tålamod i genomsnitt sju veckor. Det är längst av alla landets a-kassor. Och många medlemmar har väntat betydligt längre än så. 

– Det är ett helvete och en stress. Jag har maxat mina kreditkort och hade det inte löst sig så hade jag behövt låna pengar av vänner och bekanta. Men jag tänker på dem som står själva, hur går det för dem?
 

Unionens a-kassa JO-anmäld

Maria Thorstensson fick till slut besked efter 13 veckors väntan. Stefan Eriksson fick vänta fyra månader. Han skickade in sitt arbetsgivarintyg i slutet av december, innan julledigheten. Hans arbetsgivare ansåg att det var bättre så att Stefan skulle slippa vänta på a-kassa. Även hans ärende fick titeln ”under handläggning” på myndighetens hemsida och på mejl svarade a-kassan att inget fanns att komplettera. Men sedan hände ingenting. 

Stefan Eriksson

– När jag sedan ringde och undrade vad som händer sa de att jag inte hade skickat in något arbetsgivarintyg. När jag påtalade att jag gjort det berättade de att man inte fick ställa ut det i förtid. De hade de ju kunnat säga direkt, säger han. 

Efter det fick Stefan Eriksson svårt att få tag på sin handläggare. Han fortsatte att ringa till växeln och hamnade i kö. Han har nu valt att anmäla Unionens a-kassa till Justitieombudsmannen. 

Efter att han blev uppsagd från sitt jobb har han sex månaders uppsägningslön. Det räcker en bit, men inte hur länge som helst. 

– Jag räknade med att klara mig till april, men sedan var det stopp. Att vänta fyra månader och med det besvär som a-kassan orsakat. Det är oacceptabelt, säger Stefan Eriksson. 

Hur ser förtroendet för Unionens a-kassa ut?

– Förtroendet är noll. Jag förstår inte att man kan behandla människor på det här sättet. 

Harald Peterson
Foto: Mattias Lindbäck

Enligt Harald Petersson som är kassaföreståndare på Unionens a-kassa har man aktivt arbetat med att få ned handläggningstiderna. Bland annat genom att anställa fler handläggare. 

– Vi får successivt in fler medarbetare som har utbildats och förstärker verksamheten. Vi har en utbildning på gång i Malmö och på vårt nya kontor i Örebro för medarbetare som började i mars. Så vi går mot en stabilare bemanning på sikt, säger han. 

 

Svårt få kontakt med Unionens a-kassa

För att frigöra tid för handläggningen av ärenden har Unionens a-kassa begränsat telefontiden till en timme om förmiddagen, för att nå sin utredare. Det har gjort det svårt att komma fram då många ringer samtidigt. 

–  Vi är medvetna om att det är köer i telefonväxeln. Vi har telefontid utöver det, där vi har externt stöd för att öka tillgängligheten. Sedan finns alltid möjligheten att skriva till oss i en inloggad miljö. Vi har också en chat som är bemannad under stora delar av dagen, säger Harald Peterson.  

Unionens a-kassa har ett pågående tillsynsärende hos Inspektionens för arbetslöshetsförsäkringen (IAF) på grund av de långa handläggningstiderna.