Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsmarknad

Färre tjänstemän sägs upp

Antalet uppsagda tjänstemän minskade med nästan 30 procent under årets tre första kvartal jämfört med samma period förra året. Sverige har den starkaste arbetsmarknaden sedan innan finanskrisen och det har blivit lättare för 50-plussare att få nytt jobb.
Linnea Andersson Publicerad 4 november 2016, kl 09:01
Två män och en kvinna promenerar över en parkering.
Allt färre tjänstemän tvingas lämna sina jobb, samtidigt som arbetsmarknaden för dem är bättre än på länge. Foto: Colourbox

Allt färre tjänstemän sägs upp och de som har oturen att tvingas från jobbet kommer ut på en ljus arbetsmarknad. Det rapporterar Sveriges Radio och hänvisar till statistik från TRR Trygghetsrådet, som har till uppgift att hjälpa uppsagda tjänstemän att hitta nytt jobb.

Fram till och med september i år hade drygt 8 000 uppsagda tjänstemän sökt hjälp hos Trygghetsrådet. Motsvarande siffra för året innan var 11 000. Åtta av tio har fått nytt jobb medan en liten andel har startat eget.

– Vi kan konstatera att Sverige har den starkaste arbetsmarknaden sedan innan finanskrisen 2007-2008. Det går bättre för tjänstemän att få nytt jobb och i snitt har man i princip ett nytt jobb efter sex månader, säger Lennart Hedström, vd på TRR Trygghetsrådet, till Ekot.

Arbetsmarknaden kommer dock att få sig en törn i slutet av året till följd av de stora neddragningarna på Ericsson, där 3 000 anställda tvingas gå. Trots det är Lennart Hedström optimistisk.

– Vi har väldigt goda erfarenheter från tidigare Ericssonprojekt. Ungefär 90-95 procent har hittat en lösning om vi tittar på nedläggningen av fabrikerna i Hudiksvall 2010 och Gävle 2013.

Den ljusa arbetsmarknaden har även gjort att uppsagda tjänstemän som är över 50 år har lättare att få nytt jobb. 

Arbetsmarknad

Transport vill ta över kabinanställda

Transportarbetarförbundet är i öppen strid med Unionen. LO-förbundet har börjat organisera kabinanställda − en bransch som tillhör Unionen − med uttalat syfte att ta över hela avtalsområdet.
Ola Rennstam Publicerad 8 mars 2024, kl 14:18
Till vänster kabinpersinal, till höger Transportarbetarförbundets huvudkontor.
Transportarbetarförbundet och Unionen är i öppen konflikt. Transport organiserar nu kabinpersonal, som normalt tillhör Unionen, i ett försök att utvidga sitt inflytande över avtalsområdet. Foto: AP/Claudio Bresciani/TT.

Det har seglat upp en konflikt mellan Unionen och Transportarbetarförbundet. Bråket gäller vilket fackförbund som anställda inom flyget ska tillhöra. Enligt Transports förbundsordförande, Tommy Wreeth, är många kabinanställda missnöjda med Unionens sätt att företräda dem och vill nu gå över till LO-förbundet.

Tommy Wreeth.
Tommy Wreeth. Foto: Martin Hörner Kloo.

I en krönika i tidningen Transportarbetaren går Tommy Wreeth till attack mot Unionen och konstaterar att hans förbund nu officiellt börjat organisera kabinpersonal inom flyget. Syftet är att ”ta över hela avtalsområdet från Unionen på sikt”. Han passar också på att dela ut en råsop mot Unionen:
”Deras nuvarande förbund Unionen verkar mest intresserade av deras avgift och mindre intresserade av fackligt medlemsnära arbete", skriver Tommy Wreeth i krönikan.

Unionen har en annan bild av stämningen bland medlemmarna inom flyget. Samtidigt är ledningen medveten om att det finns en frustration kring hur villkoren i branschen har försämrats under de senaste åren, särskilt efter pandemin.

− Generellt är medlemmarna inom flyget nöjda med Unionen men vi vet också att det finns missnöje. Vi har nu en tät dialog med alla klubbar för att reda ut eventuella missförstånd och se hur vi kan hjälpa dem istället för de lämnar till ett annat förbund, säger Martin Johansson, andre vice ordförande i Unionen.

Vilken är er kommentar till Transports agerande i den här frågan?

Martin Johansson.
Martin Johansson. Foto: Peter Jönsson.

Det är bara ett halvår sedan vi fick till ett avtal mellan Unionen och LO för att hantera den här typen av frågor, och nu väljer de att bryta mot det avtalet genom att försöka organisera en grupp som vi sedan länge organiserar och tecknar avtal för. Det är tråkigt och bekymmersamt, säger Martin Johansson.

Kollega har varit i kontakt med de tre kabinklubbar, som enligt Transportarbetarförbundet, har uttryckt att de är beredda att lämna Unionen. Samtliga tillbakavisar uppgifterna, man påpekar dock att man uttryckt missnöje med hur förbundet företrätt dem men att man nu har en bra dialog.

Tommy Wreeth vill inte uppge vilka företag det rör sig om eller hur många som gått över till Transport, men skriver i ett mejlsvar att det finns en lång historik av missnöje med Unionen bland kabinanställda.

Enligt Unionen finns ett avtal mellan LO och Unionen om att inte ta över varandras medlemmar. Bryter ni mot det avtalet?

"Transport har inte sökt medlemmar inom avtalsområdet. Det är kabinanställda som kontaktat oss och uppgett att de är missnöjda med Unionen och att de vill byta till Transport. Vi har sedan informerat Unionen, LO och arbetsgivarorganisationen om situationen, enligt praxis."

Du går hårt mot Unionen i din krönika och skriver att Unionen inte är någon riktig fackförening och att Unionen bara är intresserad av medlemsavgifterna. Står du fast vid den kritiken? På vilket sätt är Unionen inte någon riktig fackförening?

"Jag skriver att medlemmar i Unionen vänt sig till oss och att de söker efter en riktig fackförening som är närvarande och tar fighten. Jag skriver ingenting om vad Unionen är eller inte är. Jag skriver också att det "verkar" som att Unionen mest är intresserade av deras avgifter och det är ordagrant den kritik som framförts till oss från de som kontaktat oss. Om kabinanställda varit nöjda med Unionen hade vi sannolikt inte varit där vi är. Sedan kan Unionen säkerligen agera bättre inom andra branscher och till andra medlemsgrupper."