Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsrätt

Fick sparken i mejl – kräver skadestånd

Kvinnan anställdes för att sälja mjukvara i Kina. När hon kritiserade kollegorna för att inte förstå kinesisk affärskultur blev stämningen dålig.
Kort därefter fick hon sparken och nu har Unionen stämt företaget.
David Österberg Publicerad 14 mars 2019, kl 12:08
Yu shenli /AP/ TT
Säljaren upplevde att hennes svenska kollegor hade bristande förståelse för kinesisk affärskultur. Skyline över Shanghais finansdistrikt. Yu shenli /AP/ TT

Kvinnan är född och uppvuxen i Kina och har ett stort kontaktnät där. I augusti 2017 fick hon anställning som säljare på ett svenskt mjukvaruföretag med uppdrag att teckna avtal med kinesiska kunder. Förutom månadslön hade hon ett bonusavtal baserat på de affärer hon gjorde. Kvinnan gjorde flera tjänsteresor till Kina och tecknade två avtal värda 110 000 amerikanska dollar, respektive 60 000 amerikanska dollar. Enligt hennes bonusavtal skulle hon få fem procent av affärernas storlek.

Kvinnan upplevde att hennes svenska kollegor inte förstod kinesisk affärskultur och att de hade bristande förståelse för kinesisk kultur och hur kunderna skulle hanteras. När hon framförde det till sin chef – som också är bolagets vd – försvarade han kollegorna och därefter upplevde kvinnan att företaget blev kritiskt inställt till henne.

Kort därefter uppmanades kvinnan att sluta frivilligt på företaget. Hon avböjde och dagen därpå fick hon ett mejl där det framkom att företaget tänkte avskeda henne. Samma dag kontaktade kvinnan Unionen som begärde överläggning med bolaget och senare också en förhandling om avskedandet. Vid den hävdade företaget att det fanns flera skäl till avskedandet men ville inte utveckla sina påståenden och kunde inte heller bevisa dem.

Unionen anser att det inte fanns skäl att avskeda kvinnan och har därför stämt företaget. Kvinnan kräver skadestånd på 120 000 kronor samt bonusersättning på 78 000 kronor för de avtal som hon tecknat, men inte fått ersättning för.

Arbetsrätt

Skyddsombud ifrågasatte arbetsmiljön – avskedades

Skyddsombudet påtalade brister i arbetsmiljön på maskinföretaget. Utan några varningar avskedades han i december med motiveringen att han hade samarbetssvårigheter.
Lina Björk Publicerad 10 april 2024, kl 13:04
Man i vit skjorta och slips samlar sina kontorstillhörigheter i en brun kartong.
Serviceteknikern avskedades. På grund av samarbetssvårigheter, menar arbetsgivaren. Felaktigt, menar Unionen och kopplar avskedet till mannens förtroendeuppdrag som skyddsombud. Foto: Colourbox.

Företaget som serviceteknikern jobbade på sysslade huvudsakligen med reparationer och installationer av städmaskiner. Det var ett tungt jobb och han försökte förbättra arbetsmiljön, framför allt sista året då han även var skyddsombud. 

I februari förra året inträffade en incident i företagets lokaler. En kollega till skyddsombudet och en person i ledande ställning hade en diskussion som utmynnade i handgripligheter. Kollegan anmälde händelsen till serviceteknikern i egenskap av skyddsombud och han upprättade en tillbudsanmälan efter att ha ringt och frågat Unionen om råd. 

Unionen stämmer: Kopplar avsked till uppdrag

I tillbudsanmälan råkade serviceteknikern av misstag kryssa i att anmälan gjordes av arbetsgivaren. Men i hela rapporten har han skrivit att det är han själv i egenskap av skyddsombud som skrivit. Arbetsgivaren ansåg att misstaget var allvarligt och valde att avskeda honom med motiveringen att han har samarbetssvårigheter. 

Unionen stämmer nu maskinföretaget och skriver i stämningsansökan att det finns en tydlig koppling mellan mannens roll som skyddsombud och avskedandet. Man begär därför 220 000 kronor i allmänt skadestånd samt utebliven lön och att avskedandet ska förklaras ogiltigt.