Annons
  • Cokie van der Velde, en av Läkare utan gränsers medarbetare, tar hand om Ebola-smittade patienter i Guinea. Foto: AP/MSF

Företag investerar i goodwill

Publicerad 29 september 2014, kl 14:14

Ikea Foundation skänker 45 miljoner kronor till Läkare utan gränser för kampen mot Ebola. De är ett i raden av företag som stärker varumärket genom sitt samhällsengagemang. Svenska företag har på åtta år femdubblat sina gåvor till välgörenhet.

Ikea Foundation, som är en stiftelse, räknas in bland organisationer när Svensk Insamlingskontroll gör statistik över givmildheten bland svenska företag, organisationer, myndigheter och privatpersoner.

Organisationer, som exempelvis Ikea och Postkodlotteriet, lade förra året drygt två miljarder kronor på välgörenhet, en ökning med nästan en miljard på två år. Företagen skänkte runt en miljard 2013.

- Den förklaring vi kan se är att man vill skapa goodwill kring sitt varumärke, visa att man har ett samhällsengagemang, säger Lena Hörnblad, kanslichef på Svensk Insamlingskontroll.

Katastrofer tenderar att öka lusten att göra gott, både bland privatpersoner och företag. Naturkatastrofen i Filippinerna förra hösten tros till exempel vara förklaringen till att 2013 blev ett rekordår.

Linda Svensson
Linda Svensson
[email protected]
Lediga jobb
  • Läs även...

    Klarar du Kollegas kuliga sloganquiz?

    En del är så bra att vi aldrig glömmer dem. Andra minns vi ändå och några har vi glömt. Hur bra är du på företagens slogans? Testa dina kunskaper i Kollegas sloganquiz!

  • Läs även...

    Rekordbonus på Scania

    Lastbilstillverkaren Scania går för högtryck. Det avspeglar sig också i den bonus som personalen kan plocka ut. I år rör det sig om över 36 000 kronor för var och en av de anställda i Sverige.

  • Läs även...

    "Företaget bryr sig inte om arbetsmiljön"

    Ideliga omorganisationer utan tanke på medarbetarna. Så ser vardagen ut på ett stort svenskt företag, enligt fackklubben.

  • Läs även...

    Drabbade på Ikea nöjda med avgångspaket

    Ikea genomför nu två stora neddragningar i Sverige. Det har lett till kritik men många anställda har också berömt de paket som förhandlat fram av Unionenklubben.

  • Läs även...

    Färre klubbar trots medlemsökning

    Större inflytande på arbetsplatserna. Det är en av Unionens viktigaste målsättningar. Men trots en stor medlemsökning har antalet klubbar och förtroendevalda minskat rejält. Det visar en genomgång som Kollega har gjort.

  • Läs även...

    Unionen ökade 5 000

    Unionen ökade med drygt 5 000 medlemmar förra året och den största ökningen står studenterna för. Nu uppgår medlemsantalet till 650 000.

  • Läs även...

    H&M röstade nej till levnadslöner

    H&M:s aktieägare röstade ner förslaget att införa levnadslöner för de underleverantörer som syr företagets kläder. Aktieägaren CCC, som lagt förslaget tillsammans med föreningen Fair action, hoppas dock att frågan ska fungera som en väckarklocka för andra aktieägare.

  • Läs även...

    3 företag om studenternas klimatkrav

    I ett studentmanifest kräver svenska studenter att arbetsgivarna sätter ekologisk hållbarhet i centrum för sin verksamhet, för att de ska bli aktuella som arbetsgivare. Vi har frågat tre företag hur de ser på studenternas krav och hur de arbetar med att minska sin klimatpåverkan.

  • Läs även...

    Studenter kräver att arbetsgivarna tar klimatansvar

    Svenska studenter kräver att företagen sätter ekologisk hållbarhet i centrum för sin verksamhet – annars går de bort som arbetsgivare. Men många företag kan få svårt att leva upp till kraven.

Nyhetsbrev

Prenumerera

Håll dig uppdaterad med färska nyheter från Kollega.