Annons
Annons

Fransmän får inte kolla jobbmejl hemma

Publicerad 14 april 2014, kl 14:32

Kolla inte jobbmejlen hemma. Den uppmaningen får franska tjänstemän sedan fack och arbetsgivare kommit överens om regler som ska få anställda att koppla bort jobbet på fritiden.

Kollega har tidigare rapporterat om att tyska företag som Volkswagen och Daimler på olika sätt blockerat jobbmejlen för sina anställda efter arbetstid. För att värna om semestern och motverka stress har den tyska arbetsmarknadsministern Ursula von der Leyen deklarerat att hon vill reglera möjligheterna att läsa jobbmail på fritiden.

Nu hänger Frankrike på det tyska mejltåget. Enligt tidningen Les Echoes ska en ny facklig överenskommelse se till att fransmännen inte kollar jobbmejlen eller på annat sätt är uppkopplade med arbetssysslor efter arbetsdagens slut. Överenskommelsen är inget förbud utan ett principbeslut om att ”koppla bort mobila kommunikationsverktyg”. Den har gjorts mellan arbetsgivarorganisationen Syntec och fackföreningarna CGC och CFTD och omfattar cirka 250 000 tjänstemän med högre utbildning och som främst arbetar inom teknik- och konsultsektorerna.

Enligt tidningen Metro talar inte mycket för att mejlförbudet ska bli verklighet i Sverige.
– Sådana här regleringar är lite för oflexibla. Våra medlemmar vill kunna vara flexibla och kunna ta samtal även hemifrån, säger Cecilia Beskow, samhällspolitisk chef på Unionen, till Metro.

I ställer för lagstiftning eller fackliga överenskommelser förespråkar Unionen att man för samtal om ämnet på jobbet, och gör en personlig överenskommelse med sin chef. Cecilia Beskow påpekar vikten av återhämtning, att både arbetsgivare och arbetstagare måste respektera de lagstadgade 11 timmar i dygnsvila alla har rätt till.
– Det kan kännas pressande för vissa. Många kanske tror att man måste svara om chefen eller kunden ringer mitt i natten, men man bör veta att man också har rätt till vila, säger hon.

Ola Rennstam
Ola Rennstam
[email protected]
  • Läs även...

    Nya regler har lett till bättre arbetsmiljö

    Arbetsmiljöverkets föreskrift mot psykosocial ohälsa på jobbet, OSA, har främst haft effekt för offentliganställda kvinnor. Men i tre fall som rör Unionenmedlemmars arbetsplatser har arbetsgivare tvingats ta itu med kränkande särbehandling.